مد و پوشاک

آنچه در جشنواره‌ مُد و لباس فجر عرضه می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

جشنواره مُد و لباس فجر، امسال با دو بخش طراحی پارچه، کیف و کفش برای اولین‌بار و تلاش برای کاربردی کردن لباس اقوام و معرفی لباس‌های اصیل ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دبیر چهارمین جشنواره مد و لباس فجر در سخنانی گفت: از اهداف مهم این دوره جشنواره، ساماندهی مد و لباس جهت ارائه سازی نمونه‌های مناسب با فاکتورهای ایرانی-اسلامی است، رویکرد ما مبتنی بر حمایت از تولید داخلی، توجه به پوشاک به عنوان صنعت غیرنفتی و هویت‌بخشی به جامعه ایرانی و همچنین کاربردی شدن آثار منتخب است.

حمید قبادی در اولین نشست خبری این جشنواره که ۵ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد،گفت: تلاش می‌کنیم تا با کاربردی شدن آثار منتخب این دوره جشنواره بین عوامل و دست‌اندرکاران مُد و لباس انسجام برقرار کنیم و همچنین تعامل‌مان را با کشورهای همسو، بیشتر و از تجربیات آن‌ها در این زمینه بهره‌مند شویم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او افزود: این دوره جشنواره شامل ۹ بخش مسابقه طراحی لباس و پارچه، علمی و دانشگاهی، فرهنگی و هنری، صنعت، بین‌الملل، موسسات تک منظوره هنری مد و لباس، سازمان‌ها و نهادها، استان‌ها و اقوام، عرضه و فروش محصولات است.

مشاور معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخش مسابقه طراحی لباس و پارچه اولین تغییر جدی در این دوره از جشنواره مد و لباس فجر است، افزود: این بخش در سه مرحله صورت می‌گیرد. زیرا در دوره‌های گذشته شرکت‌کننده بلافاصله بعد از ثبت نام باید لباس مورد نظر را به جشنواره ارسال می‌کرد اما در این دوره ما از شرکت‌کنندگان خواستیم ابتدا طرح اثر، بعد عکس‌ آن را به دبیرخانه ارسال کنند تا بعد از انتخاب، خود لباس را برایمان بفرستند.

قبادی اعلام کرد: امسال شاهد عرضه ۱۰۰ لباس در بخش نهایی هستیم. در بخش غیررقابتی نیز که به پیشنهاد پیشکسوتان و هنرمندان برگزار شده ۱۰۰ اثر به نمایش درمی‌آید. در بخش استان و اقوام نیز حضور ۲۱ استان قطعی شده که در سالن ۶ نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند و به معرفی لباس‌های ایرانی و اصیل می‌پردازیم. همچنین نشست تخصصی لباس اقوام را پیش‌بینی کردیم تا ارتباط منطقی و اصولی بین دست‌اندرکاران استانی در این حوزه صورت بگیرد.

او اضافه کرد: در بخش استان‌ها به دنبال آن هستیم تا آثار ارائه شده را کاربردی کنیم، زیرا تنوع رنگی در لباس‌ها بسیار زیاد است و از زیبایی خاصی برخوردار هستند. همچنین پوشیدگی این لباس‌ها از کیفیت بیشتری نسبت به دیگر لباس‌ها برخوردار هستند اما متأسفانه کاربرد کمتری دارند.

دبیر چهارمین جشنواره مد و لباس فجر درباره بخش صنعت گفت: این بخش به عنوان حلقه جدی مورد توجه قرار گرفته، نسبت صنعت با مد و لباس یکی از ارکان اصلی این چرخه است که شامل نخ و ملحقات لباس و مواد اولیه آن می‌شود. صنعتگران با حضور در ۳۰ غرفه، چرخه صنعت در حوزه مد و لباس را در این جشنواره معرفی می‌کنند.

قبادی با بیان اینکه در بخش علمی دانشگاهی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، بیان کرد: این حوزه یکی از حوزه‌هایی است که در طول سال ارتباط منسجمی با کارگروه لباس دارد و هر ماه جلسه‌ای برگزار می‌کند که متشکل از نمایندگان دانشگاه‌های کشور است، در سال ۹۴ دایره این ارتباط را با حوزه‌های میان رشته‌های مثل روان‌شناسی رنگ و گرافیک و چند نقطه دیگر گسترش دادیم.

او با بیان اینکه ۷۴ دانشگاه در این مجموعه ثبت نام کرده‌اند و به غیر از دو دانشگاه مابقی آن‌ها در جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: ۳۸ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند. در بخش مسابقه دانشجویی ۲۴۰ اثر و ۱۰۰ مقاله، ۲۰۰ پایان‌نامه در مقاطع مختلف به دست دبیرخانه رسیده که داوری آن شروع شده است.

دبیر چهارمین جشنواره مد و لباس فجر افزود: امسال مسابقه ارزشیابی کتاب نیز داریم که ۴۲ اثر موضوعی به دبیرخانه رسیده است. در بخش طرح اولی‌ها نیز حدود ۶۵۰ اثر به دست‌مان رسیده است. در بخش فرهنگی هنری هم شاهد حدود ۳۵ غرفه هستیم که شامل مجلات، نشریه‌ها پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اختصاصی و برخی از خبرگزاری‌ها در بخش فرهنگی هنری است.

قبادی گفت: همچنین در بخش‌ فرهنگ و هنر مسابقه بهترین آثار رسانه‌های و مطبوعاتی را برای تشویق رسانه‌ها ترتیب داده‌ایم. در بخش آثار تلویزیونی هم تصمیم داریم برای هر کدام از حوزه‌ها جشنواره مستقل داشته باشیم. همچنین ۵۰ موسسه از بین ۱۸۰ موسسه‌ای که در حال دریافت مجوز هستند، در بخش مستقل شناسایی شده‌اند که این موسسات مسیر مدسازی را دنبال می‌کنند.

او درباره بخش بین‌الملل نیز اعلام کرد: حدود ۱۵ کشور از جمله ایتالیا، آذربایجان، استرالیا، عراق، ترکیه، افغانستان، هند، برزیل حضورشان در این دوره از جشنواره قطعی شده است، در سومین جشنواره به دلیل محدودیت فضا نتوانستیم این حوزه را به خوبی پوشش دهیم. در این بخش به هیچ عنوان به دنبال فروش یا برندسازی نیستیم و تنها می‌خواهیم از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم و آن‌ها نیز از تجربیات ما استفاده کنند تا یک هم افزایی در کشور صورت بگیرد.

قبادی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰ غرفه در بخش عرضه و فروش محصولات جانمایی شده، گفت: مهمترین بخش ما در این حوزه لباس بانوان در بخش عفاف و اجتماعی خواهد بود، البته غرفه لباس مردانه هم داریم. برای اولین‌بار نیز کیف و کفش هم عرضه می‌کنیم. موسساتی که الیاف طبیعی عرضه می‌کنند هم در این جشنواره حضور دارند.

دبیر این جشنواره درباره بخش نهادها و سازمان‌ها توضیح داد: این نهادها فعالیت‌های خودشان را عرضه می‌کنند، تلاش کردیم یکی از زیباترین بخش‌های ما، نمایش باشد و برای این کار سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران را مد نظر گرفته‌ایم. برای دیدن این بخش باید بلیت تهیه شود و هزینه فروش بلیت‌ها صرف خیریه می‌شود.

او همچنین بیان کرد: برگزیدگان این دوره از جشنواره می‌توانند یک روز نمایش زنده داشته باشند و مراحل کاری‌شان را از ابتدا تا انتها به مردم نشان بدهند.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره مد و لباس فجر از ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه به مدت ۷ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برپاست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×