اخبار نساجی

آنالیز بازار حمل و نقل دریایی هفته منتهی به (۵/۱۲/۱۳۹۰)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن


هفته منتهی به ۲۴ فوریه ۲۰۱۲ (۵ /۱۲/۱۳۹۰)

 

آنالیز بازار حمل و نقل دریایی الف: فله‌بر Dry Bulk
هندی ماکس (Handymax):

در حوزه پاسیفیک، سطح اعتماد بازار اندکی بیشتر از مناطق دیگر بود و در حوزه مذکور از دو کشور کانادا و اندونزی محمولات جدید بیشتری به بازار عرضه گردید. در طرف دیگر، سطوح فعالیت‌ها در حوزه آتلانتیک، بسیار پایین گزارش گردید و در طول هفته گذشته محمولات اندکی به بازار عرضه گردید. این در حالی بود که وجود ظرفیت‌های حمل خالی و معطل در این منطقه، از هرگونه افزایش نرخ پیشگیری نمود.

به تبع این تحولات متوسط درآمد روزانه (‌اجاره سفری Trip-Charter) برای یک فروند کشتی سوپراماکس نو با ۸/۱% افزایش به ۷،۲۵۰ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا ۳،۰۰۰ دلار و در مسیر برعکس ۱۲،۰۰۰ دلار بوده است.

پاناماکس (Panamax):

نرخ‌های حمل کشتی‌های پاناماکس در مسیرهای متعدد در حوزه آتلانتیک، بصورت مستمر در طول هفته گذشته، کاهش پیدا نمود و این مهم در منطقه شمالی این حوزه، بیشتر مشهود بود. شاخص BDI در روز ۲۳ فوریه با ۹% کاهش نسبت به ابتدای هفته به ۸۴۹ واحد رسید.
به تبع این تحولات، درآمد متوسط روزانه (اجاره سفری Trip-Charter ) برای یک فروند کشتی پاناماکس نو با ۱۱% کاهش به ۶،۵۶۳ دلار رسید. این نرخ در مسیر آسیا به اروپا به منفی ۵۰۰ دلار و مسیر برعکس ۱۴،۰۰۰ دلار بوده است.

کیپ سایز(Capesize) :

نرخ های مربوط به کشتی‌های کیپ‌سایز در سطوح نسبتاً پایینی باقی ماند و این مهم در روزهای پایانی هفته از کمی بهبود، برخوردار گردید. در مسیرهای مربوط به حوزه آتلانتیک شرایط کمی متفاوت بود و روند منفی بازار در طول هفته استمرار پیدا نمود. بطوریکه متوسط درآمد روزانه کشتی‌های کیپ سایز در این منطقه با ۹/۱۰% کاهش نسبت به هفته گذشته به ۳،۱۶۷ دلار رسید.به تبع این تحولات، در مجموع درآمد متوسط روزانه کشتی‌های کیپ‌سایز با ۳/۸% افزایش به ۴،۸۷۵ دلار رسید.



Dry bulk Index



ب: کانتینر (Container)‌ :

براساس شاخص کانتینری SCFI، نرخ حمل مقطعی کانتینر از شانگهای به اروپا با ۱۱۵ دلار افزایش به ازای Teu‌ و نسبت به هفته گذشته، به ۸۲۶ دلار رسید. کرایه حمل در مسیر، شانگهای مدیترانه نیز با ۱۳۲ به ازای هر Teu و نسبت به هفته قبل، به سطح ۸۶۷ دلار رسید. برخلاف دفعات قبلی که افزایش نرخ‌ها در مسیر کلیه بنادر آسیایی به اروپایی اتفاق می‌افتاد، این بار، این افزایش‌ها بصورت جداگانه و تنها مربوط به مسیرهای شانگهای به اروپا، اتفاق افتاده است.

در اطلاعیه اخیر صادره، شرکت NOL اعلام نموده است که این خط حمل کانتینری متحمل ضرر و زیانی معادل ۴۴۶ میلیون دلار برای کل سال ۲۰۱۱، شده است. شرکت مذکور بدین ترتیب به دیگر شرکت‌های حمل کانتینری ملحق می‌شود که ضررو زیان‌های مشابهی را برای سال ۲۰۱۱، اعلام کرده بودند. دلیل این عملکرد منفی را، نرخ‌های پایین کرایه حمل و قیمت بالای سوخت عنوان می گردد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

درهفته منتهی به ۲۴ فوریه ۲۰۱۲، درآمد متوسط کشتی‌های۱،۰۰۰، ۲،۰۰۰ و۳،۵۰۰Teu به ترتیب ۵،۰۰۰ ، ۶،۲۵۰ و ۶،۲۵۰ دلار بوده که از تغییری برخوردار نمی‌باشد.



Container Index




ج: تانکر Suezmax :

با هم زمانی هفته گذشته با هفته بین‌الملل پترولیوم و هم چنین کاهش تاخیرها در بنادر، سطوح نرخ‌های حمل مربوط به کشتی‌های سوئز ماکس در کلیه مناطق کاهش پیدا نمود. در مسیر سواحلی غرب آفریقا، سطوح نرخ ها به ۷۰WS کاهش پیدا نمود. به تبع این تحولات در انتهای هفته گذشته، درآمد متوسط روزانه کشتی‌های Suezmax با ۱۵% کاهش به سطح ۲۱،۶۰۹ دلار رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×