اخبار فرش ماشینی

آمار صادرات و واردات نساجی طی ۵ماهه نخست سال ۱۳۹۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

افزایش واردات پارچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نگران کننده است

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و براساس آمار گمرک ایران طی پنج ماه نخست سال ۱۳۹۳، کل صادرات صنایع نساجی کشور با احتساب صادرات رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف بالغ بر ۳۴۳/۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵ درصدی داشته است. صادرات محصولات صنایع نساجی بدون احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف طی ۵ ماهه گذشته برابر با ۲۴۰/۳ میلیون دلار بوده که آن نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ شاهد افت ۹ درصدی بوده است.

فرش ماشینی و موکت به ارزش ۱۱۴/۸ میلیون دلار به همراه رشد ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و با سهم ۴۷ درصدی از صادرات محصولات نساجی کشور همچنان در صدر جدول جای گرفته است. به غیر از کفپوشها صادرات سایر کالاهای نساجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد منفی مواجه بوده اند. براساس این گزارش عمده ترین اقلام صادراتی پس از کفپوشهای نساجی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از : انواع الیاف به ارزش ۲۷ میلیون دلار، انواع پارچه به ارزش ۲۰/۸ میلیون دلار، انواع پوشاک به ارزش ۱۹/۷ میلیون دلار و انواع نخ به ارزش ۱۷/۲ میلیون دلار. لازم به ذکراست که صادرات فرش دستباف در ۵ ماه نخست سال ۹۳ بالغ بر ۹۹/۴ میلیون دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴/۵ درصدی داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی پنج ماه نخست سال ۱۳۹۳ کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ ۹۲۳/۵ میلیون دلار بوده که بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، واردات صنایع نساجی کشور در این مدت با ۱۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر با ۵۵۱/۵ میلیون دلار می‌باشد.

در پنج ماه نخست سال جاری، واردات انواع الیاف بالغ بر ۱۶۱/۱میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است پس از آن واردات نخ به ارزش ۱۴۶/۴ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد.

در میان واردات محصولات نساجی آنچه نگران کننده است، واردات فزاینده پارچه طی ۵ ماهه نخست سال جاریست. کل واردات پارچه در کشور در این مدت بالغ بر ۱۲۸/۱ میلیون دلار بوده که حجمی به ارزش۳۱ میلیون دلار آن تنها در یک ماه گذشته وارد شده است. مساعد شدن سیاست خارجی کشور و به تبع آن تسهیل شرایط قرارداد برای واردکنندگان منجر به افزایش واردات گشته و همچنین راحت تر بودن عرضه محصولات نهایی به بازار را می توان دلیل اصلی گرایش واردکنندگان به محصولاتی مانند پارچه و پوشاک قلمداد نمود.

 

لازم به ذکر است که آمار واردات و صادرات صنایع نساجی کشور طی پنج ماه نخست سال جاری در سایت انجمن صنایع نساجی ایران به نشانی www.aiti.org.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×