اخبار فرش ماشینی

آمار صادرات و واردات صنایع نساجی کشور طی ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۲

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 آمار صادرات و واردات صنایع نساجی کشور طی 9 ماه نخست سال 1392

 

افزایش صادرات انواع پارچه از کشور / کاهش ۹۰ درصدی واردات کفپوش‌ها

بر اساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی و بر اساس آمار گمرک ایران طی ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۲، صادرات صنایع نساجی بالغ بر ۵۱۱.۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۳۲ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که صادرات انواع پارچه، الیاف و نخ به لحاظ ارزشی طی مدت مذکور به ترتیب از رشد ۵۱.۸، ۱۰.۴ و ۴.۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شده‌اند.

لازم به توضیح است که در پی افزایش نرخ ارز، قیمت پایه صادراتی برخی کالاهای صادراتی از جمله انوع موکت، فرش ماشینی و الیاف پلی‌استر بازنگری شده و نسبت به قیمت سال گذشته کاهش یافته‌اند. لذا چنانچه حجم صادراتی برخی اقلام صنایع نساجی مورد بررسی قرار گیرد مشاهده می‌شود که صادرات انواع الیاف به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱.۳۵ درصد افزایش و صادرات انواع کفپوش‌های ماشینی نیز ۱۴.۲۰ درصد رشد یافته است. عمده‌ترین کشورهای مقصد صادرات صنایع نساجی کشور نیز طی این مدت عبارتند از عراق افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس این گزارش، عمده‎ترین اقلام صادراتی طی این مدت از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از انواع کفپوش های ماشینی (۲۴۰.۷ میلیون دلار)، انواع الیاف (۵۲.۸ میلیون دلار)، انواع پوشاک (۵۰.۸ میلیون دلار)، انواع پارچه (۴۳.۶ میلیون دلار) و انواع نخ (۴۳.۰ میلیون دلار). کشورهای عمده مبدأ واردات منسوجات و پوشاک به کشور طی این مدت عبارتند از چین، آلمان، ترکیه، کره و هند.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی مدت مذکور حدود ۱۰۴۳ میلیون دلار انواع کالاهای نساجی وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۵.۶۱ درصد افزایش یافته است. عمده‌ترین اقلام نساجی وارد شده به کشور به لحاظ ارزش طی این مدت همچون ماه‌های گذشته عبارتند از انواع الیاف و نخ که مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی و پوشاک بوده و بالغ بر حدود ۷۲ درصد از ارزش واردات صنایع نساجی کشور طی ۹ ماه اول سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، ارزش واردات کالاهای نهایی صنایع نساجی از جمله انواع پتو، کفپوش‌های ماشینی و پوشاک نیز طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۸۲.۳۱ درصد، ۸۹.۱۳ درصد و ۸۶.۴۵ درصدی روبرو شده است.

طی ۹ ماه نخست سال جاری، ارزش ماشین‌آلات نساجی وارد شده به کشور ۱۶۳.۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۳.۱۶ درصدی روبرو شده است.

طی همین مدت، بالغ بر حدود ۱۰۰.۱ میلیون دلار الیاف پنبه به وزن ۳۹,۷۹۳ تن وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی در حدود ۵.۳ درصد و به لحاظ وزنی حدود ۳ درصد کاهش یافته است.

واردات انواع پوشاک به کشور نیز طی ۹ ماه نخست سال جاری به ۲۷۷ تن به ارزش ۲ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب با کاهش ۹۰ درصدی و ۸۶.۵ درصدی روبرو شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×