اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات فرش ماشینی
موضوعات داغ

آمار صادرات فرش کشورهای مختلف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رشد جهانی مصرف فرش در طی سال‌های اخیر شتاب گرفته است. در سال ۲۰۱۶، بازار صادرات فرش به ۳.۷ میلیون مترمربع رسیده است که در طی چهار سال گذشته نیز به طور مداوم رشد کرده است. حجم مصرف قبل از آن در سال ۲۰۰۹ افت چشمگیری داشت، سپس حجم مصرف تا سال ۲۰۱۳ ثابت بود. با افزایش مصرف در چین، سرعت آن به طرز محسوسی تسریع شد. در ادامه با مجله کهن همراه باشید تا ضمن بررسی بازارهای مصرف و تولیدکنندگان فرش در جهان، آمار تولید و صادرات فرش در کشورهای عربستان، چین، ترکیه، هند، پاکستان و بلژیک را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

بازارهای جهانی فرش به دلیل رشد مداوم ساخت و سازهای مدنی، رشد متوسطی دارند. در میان مدت، انتظار می رود که بخش مسکن در حال رشد در ایالات متحده عامل اصلی توسعه بازار فرش و قالیچه در این منطقه باشد، زیرا املاک و مستغلات مسکونی بیشترین بخش بازار جهانی فرش را تشکیل می‌دهند. در عین حال، رشد سریع صنعت ساخت و ساز در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه در بخش ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی و اداری نیز رشد بازار را تحریک خواهد کرد. علاوه بر این ، تقاضای مداوم صنعت خودرو و هواپیمایی کشوری در سراسر جهان همچنان بر گسترش بازار و بهبود فناوری‌های تولید تأثیر خواهد گذاشت.

با توجه به روند مداوم شهرنشینی در چین و سایر کشورهای آسیایی و همچنین عملکرد بالای ساخت و سازهای مسکونی در ایالات متحده ، انتظار می‌رود که بازار در آینده نزدیک جنبش مثبت فعلی خود را حفظ کند. پیش بینی می شود عملکرد بازار با CAGR + 1.8٪ پیش بینی شده برای دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ کمی شتاب بگیرد که انتظار می رود حجم بازار را تا سال ۲۰۲۵ به ۴.۳ بیلیون متر مربع برساند.

ایالات متحده تقریبا مصرف کننده‌ی حدود یک سوم از کل بازار جهانی فرش است

بر اساس برآوردهای IndexBox ، کشورهایی که بیشترین مصرف را داشتند ایالات متحده (۳۴٪) ، مصر (۸٪) ، کانادا (۷٪) ، چین (۷٪) ، انگلیس (۵٪) ، استرالیا ، ترکیه ، اندونزی و ژاپن (هر کدام ۳٪) ، هند و ایران (هر کدام ۲٪). کشورهای باقیمانده تقریباً ۲۳٪ از مصرف جهانی را تشکیل می دهند.

فرش دستباف ابریشمی قرمز لاکی
فرش دستباف ابریشمی قرمز لاکی

ایالات متحده همچنان تولید کننده اصلی فرش است

ایالات متحده مهمترین کشور تولید کننده فرش جهان با تولید حدود ۱.۱ بیلیون متر مربع بود. در سال ۲۰۱۶ ، که ۲۸٪ از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. سایر تولیدکنندگان عمده چین (۱۲٪) ، ترکیه (۱۲٪) ، مصر (۷٪) ، کانادا (۶٪) ، بلژیک (۵٪) ، هند (۵٪) و هلند (۴٪) بودند. بیشتر کشورهای تولید کننده عمده دیگر از نظر فیزیکی کاهش تولید فرش را نشان دادند. در ایالات متحده از سال ۲۰۰۷-۲۰۱۶ تا -۲.۴ درصد کاهش یافته است. بالاترین نرخ رشد سالانه در ترکیه (+ ۱۱.۵٪) و چین (+ ۱۰.۵٪) مشاهده شده است.

فرش دستباف ابریشمی
فرش دستباف ابریشمی

حدود ۳۸٪ از تولید جهانی فرش صادر شده است

در سال ۲۰۱۶ ، تقریباً ۳۸٪ از تولید جهانی به صادرات ارسال شده و این سهم از سال ۲۰۰۷ (+۷ درصد درصد) افزایش یافته است. شدت تجارت عمده عمدتاً با فاصله قابل توجه بین کشورهای اصلی تولید کننده فرش و کشورهای کلیدی تعیین می شود. تجارت فرش همچنان ادامه خواهد داشت ، که با افزایش مصرف ، سیاست های آزادسازی تجارت ، ادغام شدید جهانی و منطقه ای به آن دامن می زند. 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ترکیه و چین به عنوان سریع‌ترین صادرکننده فرش ظاهر شدند

در سال ۲۰۱۶، حجم صادرات جهانی بالغ بر ۱،۴۷۹ میلیون متر مربع بود که معادل ۱۲ میلیارد دلار است ، و یک الگوی روند متفاوت در چند سال گذشته وجود دارد. یک سقوط عمیق در سال ۲۰۰۹ با رشد مداوم همراه بود تا سال ۲۰۱۴ ، که در آن سطح هم تراز شد و تا سال ۲۰۱۶ ثابت باقی ماند. از نظر ارزش ، الگوی روند از لحاظ فیزیکی مشابه صادرات بود ، به استثنای دو سال گذشته: در سال ۲۰۱۵ ۸ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۱۶ بدون تغییر باقی ماند. با توجه به رشد صادرات از نظر فیزیکی ، کاهش ارزش صادرات به دلیل کاهش قیمت صادرات در کشورهای تولید کننده پیشرو در جهان بود. این، به نوبه خود ، ناشی از کاهش ارزش پول ملی آنها در برابر دلار آمریکا در میان کاهش قیمت نفت بود.

ترکیه (۳۴۳ میلیون متر مربع)، چین (۲۲۴ میلیون متر مربع)، بلژیک (۲۱۴ میلیون متر مربع)، هلند (۱۴۵ میلیون متر مربع) و هند (۱۰۹ میلیون متر مربع) عمده ترین تأمین کنندگان جهانی بودند فرش با سهم ترکیبی ۷۰٪ از صادرات جهانی. ترکیه و چین سریعترین صادر کنندگان را تشکیل می دهند. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ ، میانگین نرخ رشد سالانه فرش از این کشورها به ترتیب ۱۰.۸٪ و + ۵.۰٪ بود. در همین حال ، سایر کشورهای عمده صادر کننده طی دوره مورد بررسی صادرات خود را کاهش دادند.

گلیم قرمز رنگ هندی
گلیم قرمز رنگ هندی

بیشتر بخوانید: ۸۰ درصد صادرات فرش کشور از منطقه کاشان است

ایالات متحده همچنان بزرگترین بازار فرش‌های وارداتی است

حجم واردات جهانی بالغ بر ۱۲۸۰ میلیون متر مربع در سال ۲۰۱۶ بود که از نظر ارزش معادل ۱۱ میلیارد دلار بود. الگوی روند واردات به طور کلی الگوی صادرات را منعکس می کند: این جریانات تجاری در سطح جهان مکمل یکدیگر هستند.

در سال ۲۰۱۶ ، ایالات متحده ( ۲۱۵ میلیون متر مربع)، انگلیس (۱۵۰ میلیون متر مربع)، آلمان (۹۴ میلیون متر مربع) ، کانادا (۶۲ میلیون متر مربع) و ژاپن (۵۲ میلیون متر مربع) تشکیل شده اند مقصد اصلی واردات فرش، در مجموع ۴۵٪ از واردات جهانی را شامل می شود. در میان کشورهای عمده وارد کننده، ایالات متحده (۳/۳٪ در سال) و آلمان (۳/۳٪ + در سال) بالاترین نرخ رشد سالانه را از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ به دست آوردند. در همین زمان ، انگلیس (-۳.۰٪) ، کانادا ( -۰.۶٪) و ژاپن (-۱.۶٪) کاهش کلی واردات فرش را در مدت مشابه نشان دادند. در نتیجه، سهم ایالات متحده از نظر واردات جهانی به طور قابل توجهی از ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است، در حالی که سهم انگلیس (-۵ درصد درصد) کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. 

آمار تولید و صادرات فرش

  • عربستان : میزان صادرات فرش و دیگر کفپوش‌ها ی پارچه‌ای طبق پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل در مورد تجارت بین الملل. برای عربستان در طی سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۸۸.۳۴ میلیون دلار آمریکا و مطابق با جدول زیر بوده است.
آمار صادرات فرش عربستان
نمودار مربوط به صادرات فرش کشور عربستان (آخرین آپدیت: سپتامبر ۲۰۲۰)

 

  • ترکیه: میزان صادرات فرش و دیگر کفپوش‌های پارچه‌ای طبق پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل در مورد تجارت بین الملل. برای کشور ترکیه در طی سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۲.۲۶ میلیارد دلار آمریکا و مطابق با جدول زیر بوده است.
آمار صادرات فرش ترکیه
نمودار مربوط به صادرات فرش کشور ترکیه (آخرین آپدیت: سپتامبر ۲۰۲۰)

 

  • چین: میزان صادرات فرش و دیگر کفپوش‌های پارچه‌ای طبق پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل در مورد تجارت بین الملل. برای کشور چین در طی سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۹۶.۸۳ میلیون دلار آمریکا و مطابق با جدول زیر بوده است.
آمار صادرات فرش کشور چین
نمودار مربوط به صادرات فرش کشور چین (آخرین آپدیت: سپتامبر ۲۰۲۰)

 

  • هند: کشور هند از تولید کنندگان بزگ فرش دستباف در جهان به شمار می‌رود. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از فرش‌های تولیدی این کشور به کشورهای دیگر جهان صادر می‌شوند. میزان صادرات فرش توسط هند تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۹۱۶.۱۵ میلیون دلار آمریکا بوده است.
گلیم قرمز رنگ هندی
گلیم قرمز رنگ هندی

بیشتر بخوانید: آسیب‌ شناسی و بررسی مشکلات در حوزه‌ی صادرات فرش

 

  • پاکستان: وضعیت صنعت فرش پاکستان در حال تبدیل شدن به یک داستان نابسامان است. زیرا ارزش صادرات این صنعت طی دهه گذشته تا سال ۲۰۱۷ از ۳۹۶ میلیون دلار به ۱۳۶ میلیون دلار کاهش یافته است. در مقایسه با هند، صادرات فرش سالانه ۳۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۶ به ۸ میلیارد دلار رسید. تولید کل پاکستان از ۲،۹۳۰،۰۰۰ متر مربع به فقط ۱،۹۸۲،۰۰۰ متر مربع کاهش یافت.

یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف جهان ، تا یکی از پنج بخش اصلی صادرات محور کشور تحت سیستم ترجیحی عمومی (GSP) به علاوه وضعیت از اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) ، صنعت فرش هنوز راهی برای تقویت صادرات خود در بازارهای بین المللی و تبدیل شدن به یک بازیگر حیاتی در تجارت خارجی پاکستان پیدا نکرده است.

عدم اکتشاف در بازارهای جدید، کمبود شدید برق، کمبود نیروی کار ماهر و نرخ بالای علامت گذاری تنها چند مورد از دلایل بسیاری است که در حال حاضر امور صنایع فرش وجود دارد.

وقتی پاکستان وضعیت GSP plus را بدست آورد ، انتظار می رفت که صادرات خود را به اتحادیه اروپا دو برابر کند ، اما در عوض شاهد کاهش صادرات بود. دولتهای متوالی گذشته نتوانستند برای دستیابی به این مسئله به هرگونه استراتژی قطعی برسند ، تشکیل شورایی برای مقابله با مشکلات این بخش نیز تدوین نشد.

  • بلژیک: آمار زیر کشورهای مقصد پیشرو فرش و سایر کف پوش های پارچه ای صادر شده از بلژیک در سال ۲۰۱۹ را با ارزش صادرات (به هزار یورو) نشان می دهد. این نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ ، انگلستان مهم ترین مقصد فرش های صادراتی از بلژیک بود که ارزش صادرات آن نزدیک به ۳۴۵ میلیون یورو بود.
    آمار صادرات فرش بلژیک
    آمار صادرات فرش بلژیک براساس ارزش صادرات

 

بیشتر بخوانید: تهدیدهای صادرات فرش ماشینی

 

 


 

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com
جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

منبع
indexbox.iotradingeconomics.comwww.ibef.orgdailytimes.com.pk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×