اخبار فرش ماشینی

آمار تولید و مصرف الیاف در قاره اروپا

کاهش ۳۶ درصدی تولید و ۴۰ درصدی مصرف الیاف اکریلیک در اروپا

همان طور که همه فعالان صنعت بزرگ فرش ماشینی و موکت اطلاع دارند تولید و مصرف الیاف اکریلیک در این صنعت روز به روز در حال کاهش است و این مطلب را می توان به خوبی در نمایشگاه های بزرگ دنیا تشخیص داد. به طوری که امروزه تنها شرکت های معدودی هستند که بافت این نوع فرش ها را در برنامه کاری خود دارند. البته اگر شرکت های ایرانی را از این لیست فاکتور بگیریم! در این مقاله کوتاه قصد داریم این کاهش استفاده از الیاف اکریلیک را از منظر آمارهای منتشر شده از طرف اتحادیه الیاف مصنوعی اروپا بررسی کنیم که آمار و ارقام مربوط را بر روی وب سایت رسمی خود منتشر کرده است. همانطور که در جداول نیز مشاهده می کنید میزان تولید قاره اروپا در بخش الیاف اکریلیک بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ بیش از ۳۶ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان مصرف الیاف اکریلیک در اروپا در بخش مختلف صنایع نساجی نظیر پوشاک، کفپوش ها، تولیدات صنعتی و … نیز در این مدت از ۶۱۳ هزار تن به ۳۷۲ هزار تن کاهش یافته که بیش از ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد. نکته جالب تر اینکه تقریباً ۷۰ درصد مصرف الیاف اکریلیک در اروپا متعلق به ترکیه است و بخش کمی از آن در کشورهای اروپایی مصرف می گردد. به نظر می رسد نزدیک به ۱۵۰ هزار تن از مجموع ۲۶۲ هزار تن الیاف مصرفی اکریلیک در ترکیه در بخش صنایع فرش ماشینی استفاده شود.
اما آنچه به طور کلی در رابطه با الیاف اکریلیک مشخص است اینکه این لیف دیگر محبوبیت چندانی در قاره اروپا و آمریکا ندارد و با ظهور لیف های جدید در صنعت نساجی اکریلیک به حاشیه رانده شده است. ■

رشد ۵ درصدی مصرف و کاهش ۲۸ درصدی تولید الیاف پلی استر در قاره سبز
پلی استر در سال های اخیر در همه جای دنیا به لیفی محبوب تبدیل شده است و مصارف آن در صنایع مختلف از جمله صنعت کفپوش های نسجی هم رو به افزایش بوده است. طبق آمارهای انجمن الیاف مصنوعی اروپا میزان تولید الیاف پلی استر در اروپا از ۱۴۶۲ هزار تن در سال ۲۰۰۲ به ۱۰۶۲ هزار تن در سال ۲۰۱۱ رسیده است که با توجه به انتقال صنایع تولیدی از کشورهای اروپایی به آسیا و شرق دور قابل بررسی است.
اما میزان مصرف پلی استر از ۲۱۶۰ هزار تن در سال ۲۰۰۲ به ۲۲۵۳ هزار تن افزایش یافته است که نشان دهنده تقاضای بالای بازار برای این لیف ارزشمند است. همانطور که در جدول هم ملاحظه می کنید ۳۷ درصد از کل مصرف قاره اروپا در بخش الیاف پلی استر متعلق به کشور ترکیه است که حدود ۸۴۴ هزار تن می باشد.
امروزه الیاف مصنوعی جایگاه بسیار ویژه ای در صنایع نساجی دنیا دارد. وقتی می توانیم این جایگاه را بیشتر درک کنیم که میزان تولید الیاف مصنوعی را در یک بازه زمانی مشخص بررسی کنیم. میزان تولید الیاف مصنوعی در سال ۱۹۰۰ میلادی حدود ۴ میلیون تن بوده است در حالی که در سال ۲۰۱۱ میزان تولید انواع الیاف مصنوعی از مرز ۸۱ میلیون تن نیز عبور کرده است.
در نمودارهای زیر به خوبی سهم الیاف مصنوعی، الیاف پنبه و الیاف پشم در بازار نساجی در سال های ۱۹۹۱، ۲۰۰۱ و ۲۰۱۱ مقایسه شده است. بنابراین کاملاً مشخص است که تولید الیاف مصنوعی مزیت دار هر روز با رشد و توسعه و افزایش تولید همراه است و در مقابل تولید الیاف طبیعی پنبه و پشم به علت تولیدات خاص و با ارزش افزوده بالاتر و با کاربردهای سلامت به کار می روند. آنچنان که در سال های اخیر تولید پنبه های ارگانیک و تولید پوشاک از این نوع خاص پنبه به شدت رو به رشد بوده است.■

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ترجمه: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×