اخبار نساجی

آماری از میزان مصرف چای خارجی در ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ارزش واردات انواع چای به کشور در سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ به بیش از ۱۹۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته حدود ۵۱ هزار تن انواع چای شامل چای سبز، چای کیسه‌ای و چای سیاه به ارزش بیش از ۱۹۵.۴ میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات از نظر وزنی ۱۸.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۸۹ کاهش یافته، اما از نظر ارزشی ۱۰.۲ درصد افزایش یافت.

بیشترین حجم چای وارد شده به کشور مربوط به چای سیاه (تخمیره شده) به ارزش ۱۳۸.۵ میلیون دلار و چای سیاه کوبیده در بسته‌بندیهای غیر خرده‌فروشی به ارزش ۵۵.۵ میلیون دلار بوده است.

امارات با ۷۷ میلیون دلار، سریلانکا با ۶۶ میلیون دلار، هند با ۴۳ میلیون دلار، کنیا با پنج میلیون دلار و منطقه آزاد چابهار با ۲.۶ میلیون دلار اصلی‌ترین مبادی ورود انواع چای به کشور طی سال ۱۳۹۰ بودند. پارسال همچنین از پاکستان، چین، آذربایجان، آلمان، اتریش نیز مقداری چای وارد ایران شد.

به گزارش ایسنا، آمار نشان می‌دهد که تولید چای کشور طی سال‌های اخیر روند نزولی داشته؛ به طوری که از ۷۵ هزار تن در سال سال ۱۳۷۶ به حدود ۳۰ هزار تن در سال ۱۳۹۰ رسید که حاکی از کاهش ۶۰ درصدی تولید چای کشور است.

نایب رئیس اتحادیه چایکاران نیز به تازگی از تعطیلی ۳۰ درصد از کارخانه‌های چای کشور به دلیل اعمال نشدن سیاستهای حمایتی از سوی دولت خبر داد. از سوی دیگر حجم قاچاق چای به کشور بسیار بالا برآورد می‌شود؛ به طوری که براساس برخی اطللاعات منتشر شده سال قبل بیش از ۸۰ هزار تن چای قاچاق وارد بازار مصرف ایران شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مصرف سالانه چای در کشور بیش از ۱۵۰ هزار تن است که در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد آن از طریق واردات قانونی و غیرقانونی تامین می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×