اخبار نساجی

آل اسحاق:حمایت از تولید ملی، پاتک به حربه دشمنان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

لزوم تمرکز بر تولید صادرات‌گرا

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: بدخواهان ایران با حضور در حوزه اقتصاد قصد دارند جنگی تمام عیار علیه ایران به راه اندازند و به همین دلیل باید پاتک آن را در حوزه اقتصاد با حمایت از تولید داخلی و کار و سرمایه ایرانی زد و در مقابل آن ایستاد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، یحیی آل اسحاق در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نامگذاری سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: سال ۹۱ به حق از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده که این عنوان در واقع ادامه جهاد اقتصادی است که در سال گذشته از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: فرمایش مقام معظم رهبری این بود که موضوع مهم امروز کشور که ضرورت توجه هر چه بیشتر را می طلبد هم به دلایل داخلی و هم به دلایل خارجی بوده که لازم است در چنین شرایطی حرکت جهاد گونه در اقتصاد ایران شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: لازمه جهاد اقتصادی حرکت جهاد گونه ملت است که در این راستا مقام معظم رهبری نیز به صورت اختصاصی امسال را سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام نهاده و فرموده اند که عزم ملت باید برای مقابله با دشمنان و ناکام گذاشتن حربه های آن در یک مسیر قرار گیرد و توسعه اقتصادی و رسیدن به سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام مورد توجه آحاد ملت قرار گیرد.

به گفته آل اسحاق لازمه دستیابی به اهداف مذکور توجه به تولید داخلی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهار داشت: در این میان برخی بر این باورند که دارایی و قدرت اقتصادی یک کشور عمدتا متمرکز بر مواهب طبیعی است که خداوند در آن کشور قرار داده است و در این راستا منابع خدادادی ، موقعیت جغرافیایی و طبیعی است که قدرت اقتصادی یک کشور را می سازد در حالی که این چنین نیست.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه بسیاری از قدرت های اقتصادی دنیا هم اکنون از موقعیت جغرافیایی و یا منابع طبیعی حائز اهمیتی برخوردار نیستند، گفت: تبدیل شدن این کشورها به قدرت اقتصادی تنها در سایه حمایت از تولید ملی ، کار و سرمایه داخلی محقق شده است.

وی کشور ژاپن را نمونه این کشورها دانست و خاطرنشان کرد: نگاهی به اقتصاد این کشور نشانگر آن است که منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی آن در شرایطی نیست که بتوان آن را به یک کشور برتر در اقتصاد دنیا تبدیل کند بلکه این کشور اقتصاد خود را در سایه سرمایه های خارجی و به کار گرفتن آن در مسیر رونق تولید داخلی به چنین جایگاهی رسانده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار داشت: اقتصاد ژاپن بر پایه کار ، تلاش و حمایت از سرمایه انسانی داخلی استوار شده و به چنین جایگاهی رسیده است.

وی ادامه داد: در مقابل این کشور ، کشورهایی قرار گرفته اند که دارای منابع عظیم نفت ، گاز و حتی طلا و الماس هستند و موقعیت جغرافیایی به مراتب بهتری دارند اما در زمره کشورهای توسعه نیافته قرار گرفته و جزو چند قدرت برتر دنیا قرار ندارند. درعین حال الماس، طلا، نفت و گاز باعث دردسر و گرفتاری آنها شده است.

آل اسحاق گفت: ایران نیز از جمله کشورهایی است که علیرغم بالا بودن منابع نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی و نیز داشتن ۲۵۰ میلیارد تن در قالب ۶۲ گونه معدنی نتوانسته از منابع خود به اندازه کافی بهره برداری کند ضمن اینکه ایران به لحاظ منابع انسانی و موقعیت جغرافیایی و سوابق تاریخی از وضعیت های بسیاری نیز برخوردار است.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگر این است که باید از تمامی این مواهب با توجه به توان و تولید داخلی بهره گرفت و قدرت اقتصادی برتر منطقه شد. در عین حال باید در تداوم راه جهاد اقتصادی سال گذشته با جهت گیری حمایت تولید داخلی ، کار و سرمایه ایرانی به اقتدار در اقتصاد دست یافت.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران حرکت جهاد گونه در اقتصاد ایران زمانی رنگ جدی تر به خود می گیرد و ضروری تر می شود که دشمن به صورت رسمی اعلام کرد که حوزه جنگ را قوی تر و با برخوردهای پررنگ تری نسبت به گذشته در حوزه اقتصاد پیش خواهد برد.

وی ادامه داد: نتانیاهو در مقابل اصرار برای انجام حمله نظامی به ایران اعلام کرده که می توان با جنگ اقتصادی به اهداف مد نظر دست یافت و نیازی به جنگ نظامی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: بنابراین بدخواهان ایران با حضور در حوزه اقتصاد قصد دارند جنگ تمام عیاری را علیه ایران راه اندازند و به همین دلیل باید پاتک آن را در حوزه اقتصاد و حمایت از تولید داخلی و با کار و سرمایه ایرانی زد و در مقابل آنها ایستاد.

وی اظهار داشت: در رابطه با قدرت و اقتدار اقتصادی، ضرورت و منطق ایجاد می کند که با توجه به تولید داخلی و شرایط زمانی و مکانی که در داخل علیه اقتصاد ایران شکل گرفته از تولید داخلی حمایت کرده و حربه دشمن را ناکام گذاریم.

آل اسحاق گفت: برای رسیدن به این هدف باید کار اصلاحی، انقلابی ، ملی و وجدانی صورت گیرد و البته جهت گیری مرتبط با آن نیز در سخنرانی معنادار مقام معظم رهبری در ساعاتی قبل به خوبی نمایان شد و از این حرکت جهاد گونه در اقتصاد کشور به عنوان یک عمل عبادی، ملی و غیرت گونه تعبیر می شود و بر همگان تکلیف است که با حمایت از تولید داخلی و با کار و سرمایه ایرانی این حرکت را پیش برند.

وی اظهار داشت: الزام رسیدن به این هدف، تولید ملی و حمایت از کار داخلی است که البته مصرف کنندگان و تولید کنندگان هر یک به سهم خود باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تاکید بر ضرورت رعایت برخی الزامات از سوی حاکمیت خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اهداف باید دولت برنامه ریزی های لازم را صورت دهد تا از تولید ملی حمایت کند ضمن اینکه چگونگی حمایت از تولید و فراهم آوردن بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی تولید امری است که باید با برنامه ریزی دقیق پیش برده شود.

وی تاکید کرد: در واقع دولت باید با برنامه ریزی دقیق و پشتیبانی و حمایت لازم از تولید زمینه ساز تحقق منویات مقام معظم رهبری باشد که البته رئیس جمهور نیز در سخنرانی خود اعلام کرد که قرار است امسال زمینه سازی لازم برای رشد تولید صورت گیرد.

به گفته آل اسحاق دولت باید در زمینه بروکراسی اداری ، حذف آن و مسائل بانکی اقدامات لازم را صورت داده و زمینه برای تسهیل تولید را فراهم کند بنابراین توجه به مسائل باید در اولویت اول دولت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مجموعه تصمیم گیری ، تصمیم سازی و فضای فکری دولت، مجلس و قوه قضائیه باید این موضوع را مد نظر قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: همت دولت در سال ۹۱ باید این باشد که چگونه می توان به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در اقتصاد و تولید کشور دست یافت و بنابراین باید بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته و زمینه برای رشد و توسعه اقتصادی در قالب حاکمیت، دولت، مجلس و قوه قضائیه فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: تولید کنندگان نیز در این زمینه باید به وظایف خود عمل کرده و تولید را تنها به مفهوم تولید کالاهای مصرفی و عمومی مد نظر قرار ندهند، بلکه تولید باید به مفهوم واقعی آن مد نظر قرار گرفته و تولید فکر، علم، خدمات ، فناوری و دانش نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این باشد که تولید ایرانی منطبق با دنیا و تحولات صورت گرفته در جهان انجام شود باید تولید دانش محور مد نظر قرار گیرد و کالای قابل رقابت در عرصه های جهانی روانه بازار داخلی و خارجی شود.

به گفته وی تولیدی که فناوری در آن موج می زند به راحتی می تواند جای خود را در بازارهای داخلی و جهانی باز کند ضمن اینکه باید به تولید در رشته های با فناوری بالا و آی تی نیز پرداخته شود بخصوص اینکه مقام معظم رهبری به تازگی با تشکیل شورای عالی فضای مجازی ، تلاش در فراهم کردن بسترهای لازم برای رشد و توسعه دانش ، علم و فناوری داشتند.

وی گفت: تولید کنندگان باید منطبق بر فرمایش مقام معظم رهبری ، تولید صادرات گرا را مد نظر قرار داده و کالایی تولید کنند که در آوردگاه و جنگ اقتصادی که در دنیا بر علیه ایران شکل گرفته سربلند بیرون آید و بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: کیفیت محصولات ایرانی باید منطبق با کالاهای مشابه خارجی باشد و البته سلایق مشتریان بازارهای جهانی را نیز مد نظر قرار دهد. ضمن اینکه کالایی که روانه بازار می شود از سوی یک خریدار ایرانی در انتخاب میان کالای داخلی و خارجی مورد اقبال قرار گیرد.

آل اسحاق با تاکید بر ضرورت توجه به بهره وری برای توفیق در بازارهای جهانی تصریح کرد: البته این موضوع به معنای جلوگیری از واردات کالا نیست بلکه واردات کالای مصرفی نیز باید متوقف شده و واردات برای تولید به منظور صادرات باشد و جلوی ورود کالای قاچاق به کشور نیز گرفته شود.

وی گفت: مصرف کنندگان در سال ۹۱ تکالیفی دارند به این معنا که باید بدانند هر کالایی که خریداری می کنند در دو عرصه نقش آفرینی آنان را رقم زده است. اول آنکه کالا را برای رفع نیاز خرید کرده اند و دوم اینکه به عنوان یک سرباز ایرانی در حوزه جنگ اقتصادی با نخریدن کالاهای خارجی که مشابه تولید داخلی دارند مقابل اهداف دشمن بایستند و در مقابل جنگ نرمی که عرصه تفنگ و تفنگ بازی نیست بیرون آید.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اگر ایرانی تصمیم گیری کند که کالای خارجی نخرد ایران می تواند کالای تولیدی بدخواهان خود را تحریم کرده و همچون سرباز در میدان جنگ وارد شده و کالاهایی را خریداری کند که منجر به اقتدار ایران در عرصه اقتصادی شود.

به اعتقاد وی اگر این روحیه رواج یابد علاوه بر رعایت الگوی مصرف همگان دست به دست هم خواهند داد تا زمینه برای رشد و توسعه اقتصادی ایران فراهم شود که البته در این میان نباید نقش دولت ، مجلس ، قوه قضائیه، نخبگان و اصحاب رسانه را نادیده انگاشت.

آل اسحاق گفت: هر ایرانی باید در این مقطع به وظیفه تاریخی خود عمل کرده و انگیزه برای تولید داخلی را بالا ببرد. آن زمان است که ایران می تواند قدرت اقتصادی شده و از مواهب طبیعی خود به بهترین شکل بهره گیرد.

وی ادامه داد: در شرایطی که هم اکنون با بیداری اسلامی در منطقه مواجه هستیم ایران باید به عنوان الگوی این کشورها قرار گرفته و شرایط را به گونه پیش برد که بتواند الگویی برای این کشورها باشد.

وی گفت: این اهداف دست یافتنی است و با توجه به شرایط و امکانات موجود شعار نیست بلکه با روحیه ، نگرش و انضباط لازم می توان به آن دست یافت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اگر به تولید داخلی توجه لازم صورت گیرد به طور قطع اشتغال محقق می شود و نشاط لازم بر اقتصاد کشور حاکم خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سرمایه های ایرانیان خارج از کشور گفت: چنانچه فضای کسب و کار مهیا شده و امنیت برای سرمایه گذاران فراهم شود می توان از سرمایه ایرانیان خارج کشور نیز بهره کافی برد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: امسال عالی تربن مقام کشور به عنوان یک دستور، حمایت از تولید ملی ، کار و سرمایه ایرانی تکلیف کرده اندو مجموعه عوامل باید دست به دست هم بدهند تا به این تکلیف عمل شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×