اخبار فرش ماشینی

آغاز بافت فرش‌های آمریکایی پسند در ایران با چشم‌انداز لغو تحریم‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

آسوشیتدپرس با اشاره به ورود مجدد فرش ایران به بازار آمریکا پس از اجرایی شدن توافق هسته ای به نقل از رئیس مرکز ملی فرش ایران نوشت: تولیدکنندگان ایرانی در حال بافت فرش هایی با توجه به علایق خریداران آمریکایی هستند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس،‌ فرشبافان مشهور ایران پس از توافق هسته ای تاریخی این کشور با قدرت های جهان مشغول کار بر روی بافت فرشهای صادراتی هستند و پیش بینی می شود که صادرات این کالا پس از برداشته شدن تحریم ها در ماه های آینده افزایش چشمگیری پیدا کند.

عرب زاده تاجر فرش ایرانی گفت: «فرش دستباف ایرانی نماینده و نماد اصیل ایران است. من خوشحالم که شاهد حضور دوباره این فرش ها در آمریکا خواهم بود. فرش ایرانی در سراسر جهان مانند پرچم ایران شناخته شده است. پس بگذارید پرچم ما برافراشته شود.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس این گزارش نقطه عطفی که در ۱۴ ژوئیه بر سر توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی  آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان رخ داد به منظور محدود کردن برنامه هسته ای تهران در ازای لغو تحریم ها بوده است. به عنوان بخشی از این توافق، ایالات متحده واردات فرش ایران را که در سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود از سر خواهد گرفت.

فرش ایرانی یکی از کالاهای غیر نفتی ایران است که در طول تحریم ها بیشترین ضربه به آن وارد شد.

بازار ایالات متحده قبل از تحریم ها یک پنجم از صادرات فرش ایران را به خود اختصاص داده بود. حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت تولیدکنندگان ایرانی در حال بافت فرش هایی با توجه به علایق خریداران آمریکایی هستند و امیدوارند سال آینده صادرات فرش ایران به آمریکا از سر گرفته شود‬

وی گفت: « افرادی که در کار خرید و فروش فرش هستند شروع به تولید فرش هایی مطابق با سلایق بازار آمریکایی ها کرده اند و سفارشات و گفت‌وگوهایی با مشتریان خود در این باره دارند. از سال ۲۰۱۰ ما یک پنجم صادرات خود را به دلیل تحریم ها و محرومیت از ورود به بازار آمریکا از دست داده ایم. رقبای ما جایگزین ایران شدند. با این حال، ما انتظار داریم که آمریکایی ها از فرش ایرانی بار دیگر به خاطر طرح ها و رنگ های منحصر به فرد آن استقبال کنند.»

ایران در سال گذشته ۳۳۰ میلیون دلار از صادرات فرش دستباف درآمد به دست آورد. دو سوم از فرش تولیدی ایران صادر می شود که در حال حاضر مساحتی بیش از ۵۳ میلیون فوت مربع را در سال در بر می گیرد.

جمهوری اسلامی زمانی بزرگترین صادر کننده فرش در جهان بود، اما تحریم ها و رقبای هندی و پاکستانی و چینی با تولید نسخه هایی ارزان تر و بی کیفیت تر از الگوهای فرش سنتی ایران به صنعت فرش این کشور ضربه وارد کردند.

عرب زاده تاجر فرش گفت که در حال آماده شدن برای پاسخ به تقاضاهای مشتریان مختلف آمریکایی است.

وی گفت: «آمریکایی ها و کانادایی ها فرش هایی با رنگ های روشن تر را ترجیح می دهند، اما نسل های قدیمی تر به رنگ های تیره علاقمندند. ما در حال ارزیابی مجدد محصولاتمان برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان آمریکایی مان هستیم.»

قیمت فرش های دستباف ایرانی می تواند از چند هزار دلار تا چند میلیون دلار برای پوشش های کف کاخ ها متغیر باشد.

ایران در سال ۲۰۰۰ یک فرش دستباف غول پیکر به ارزش ۵.۲ میلیون دلار برای سلطان عمان فرستاد.

ایران همچنین به دنبال از سرگیری صادرات پسته که یکی دیگر از کالاهای مهم غیر نفتی ایران می باشد.

با این حال در دهه های گذشته ایالات متحده خود به یک تولید کننده عمده پسته تبدیل شد و واردات ایران با ۳۰۰ درصد عوارض مواجه شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×