اخبار نساجی

آشنایی زائران با معنای افت ارزش پول ملی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

زائرانی که طی سال‌های اخیر به مناسک حج، عمره یا به عتبات عالیات مشرف شده‌اند به وضوح شاهد افت ارزش پول ملی کشورمان در مقابل بسیاری از ارز‌های خارجی بوده‌اند؛ صرف‌نظر از جنبه‌های اقتصادی این مسئله نباید از تبعات سوء این امر بر قدرت و جایگاه راهبردی نظام بر تحولات منطقه‌ای و نقش الگو‌پذری کشورمان بر موج بیداری اسلامی غفلت کرد.

به گزارش بی باک به نقل از فارس؛ زائرانی که در طول سالیان اخیر در قالب کاروان‌های مختلف زیارتی عازم کشورهایی مانند عربستان سعودی یا عراق شده‌اند بیش از سایر افراد با معنا و مفهومی به نام «ارزش پول ملی» سر و کار داشته‌اند و از نزدیک شاهد نوسانات این ارزش در مقابل سایر ارزهای خارجی بوده‌‌اند به گونه‌ای که بسیاری از این زائران پس از بازگشت از سفر از کاهش ارزش پول ملی کشورمان در برابر واحد پولی سایر کشورها گلایه‌ها داشته‌اند.

اما گذشته از ابعاد و جنبه‌های اقتصادی مسئله کاهش ارزش پول ملی و تاثیرات این امر بر قدرت خرید مردم در طول سفرهای خارجی نباید از ابعاد و تبعات سوء این امر بر جایگاه و نقش رهبری و راهبردی کشورمان در تحولات جهانی و علی‌الخصوص منطقه‌ای غفلت کرد.

در توضیح این مسئله باید گفت که جمهوری اسلامی ایران با نزدیک شدن به افق ترسیم شده برای سال ۱۴۰۴ در حال حاضر به کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در معادلات جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده و در عین حفظ و صیانت از ارزش‌ها و شعارهای انقلابی و بنیادین خود، توانسته در بسیاری از عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژیک، اقتصادی و … جایگاه بسیار در‌خوری را در بین کشورهای مختلف جهان کسب کند و در عرصه‌های استراتژیک و کلیدی مانند علوم هوا و فضا، هسته‌ای، نانوتکنولوژی و … در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان قرار گیرد به گونه‌ای که هم‌اکنون ثمرات این ایستادگی و پیشرفت در عرصه‌های مختلف را در جریان موج بیداری اسلامی در منطقه شاهدیم که چگونه جمهوری اسلامی ایران به الگویی تمام‌عیار برای کشورهای مانند مصر، لیبی، تونس و … مبدل شده است.

اما در این میان، قطع به یقین تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز می‌تواند بر قدرت تاثیرگذاری کشورمان و الگوپذیری سایر کشورهای منطقه از نظام جمهوری اسلامی ایران تاثیر مضاعفی داشته باشد چرا که بخش عمده‌ای از مسلمانان کشورهای منطقه مانند مصر یا لیبی به واسطه تسلط چندین ساله دیکتاتورهایی نظیر مبارک‌ها و قذافی‌ها در زیر خط فقر قرار دارند و به لحاظ معیشتی و رفاهی در سطح بسیار نازلی قرار دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در چنین شرایطی، قرار گرفتن شاخصه‌های اقتصادی و رفاهی مردم کشورمان در سطح مطلوب در عین حالی که در مقابل نظام  سلطه جهانی و صهیونیسم بین‌الملل ایستادگی کرده‌اند و آرمان‌های انقلابی خود را نیز حفظ کرده‌اند، می‌تواند سرعت مضاعفی را به روند الگو شدن تمام‌عیار کشورمان برای مردم منطقه ببخشد و البته در مقابل نیز، کاهش توانمندی‌های اقتصادی کشور و سیر نزولی شاخصه‌هایی نظیر تولید ناخالص ملی یا ارزش پول ملی نیز می‌تواند تاثیرات و تبعات منفی را بر این روند برجای گذارد.

به طور حتم یکی از بارزترین مجاری روشن و در دسترس عموم توده‌های مردم منطقه که سطح اقتصادی و معیشتی کشورمان با آن “مقیاس” سنجیده می‌شود، “شاخصه ارزش پول ملی” کشورمان است که متاسفانه طی سال‌های اخیر و علی‌رغم تمام پیشرفت‌های مختلف کشور در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، این شاخصه سیر نزولی داشته است و نمی‌توان منکر این امر بود که در نظر و مرعای دید مردم کشور‌های منطقه، کاهش ارزش پول ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر جایگاه و قدرت الگوپذیری جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کند.

به طور مثال زائران ایرانی که طی چندین سال گذشته به مناسک حج، عمره و یا عتبات عالیات مشرف شده‌اند به وضوح شاهد افت ارزش پول ملی کشورمان در مقابل سایر ارزهای خارجی بوده‌اند به گونه‌ای که طی چند سال اخیر این کاهش در مقابل برخی از ارزهای خارجی منطقه تا حدود ۳۰ – ۴۰ درصد نیز بوده است.

در جریان نوسانات اخیر و البته مشکوک بازار ارز کشورمان طی ۲ تا ۳ ماهه پایانی سال ۹۰ شاهد جهش قیمت دلار در مقابل ریال کشورمان بودیم که این افزایش قیمت دلار، ارزش پولی کشورمان را در برابر ارزش پولی بسیاری از کشورهای منطقه و حتی در مقابل واحد پولی مانند دینار عراقی نیز به شدت کاهش داده است به گونه‌ای که صرفا طی یک سال گذشته علی‌الخصوص طی ماه‌های پایانی سال ۹۰ ارزش پول کشورمان در مقابل دینار عراقی به نصف تقلیل یافته و این امر در مورد ریال صعودی نیز صدق می‌کند.

تبعات و تاثیرات روحی و روانی این افت در ارزش پولی کشورمان را می‌توان به وضوح در بین عموم مردم کشور‌های مانند عراق یا عربستان و در نوع مواجهه با زائران ایرانی مشاهده کرد که چطور در برخورد با زائران ایرانی ـ که در واقع سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها هستند ـ با لحن معناداری از افت شدید ارزش پولی کشورمان سخن می‌گویند.

به طور حتم، رصد دقیق عوامل و دست‌هایی که تاثیرات سوئی بر مولفه‌های اقتصادی کشورمان می‌گذارد، می‌تواند مسئولان ارشد نظام را به افشای برخی دست‌های پیدا و پنهان و بعضا آگاهانه که در پی هجمه و خدشه به جایگاه نظام و انقلاب در نظر مردم منطقه هستند، رهنمون شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×