اخبار فرش ماشینی

آسیب شناسی وضعیت صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مهندس جلال حقیقت منفرد- عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

نیکا وطن خواه-کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

بحث بحران در صنعت نساجی کشور، بحث جدیدی نیست چرا که در طی سال‌های گذشته این قدیمی‌ترین صنعت جهان در داخل کشور با ناملایمتی‌های فراوان مواجه بوده، آنچه مسلم است صنعت نساجی کشور نیازمند یک طراحی جدید است و الگوی جدیدی برای این صنعت باید کشیده شود تا بتواند علاوه بر نیاز داخل در بازارهای بین المللی نیز رقابت کند. [۱] به همین دلیل در این مقاله ۱۱ عامل را به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ایجاد بحران در صنایع نساجی ایران، در نظرگرفته ایم و به بررسی این عوامل با قراردادنشان در دو گروه درون و برون سازمانی پرداخته ایم. نتایج حاصل از ارزیابی این عوامل حاکی از این است که در بین عوامل درون سازمانی فرسودگی ماشین آلات و در بین عوامل برون سازمانی قاچاق کالا از کانال های رسمی وغیر رسمی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تضعیف در صنعت نساجی ایران می باشند.

مقدمه
صنعت نساجی در واقع شامل تمام مراحل تولید الیاف (طبیعی و مصنوعی)، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین شامل فرآیندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می باشد. این صنعت در ابتدا تنها محدود به تولید نخ بود ولی به مرور زمان همه انواع پوشاک را شامل شد. صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع بشری محسوب می‌شود چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به شمار می‌آید.
در واقع انسان از زمان های بسیار دور، علاوه بر اینکه با شکار حیوانات می توانست مواد غذایی خود را تامین کند، از پوست آنها نیز به عنوان وسیله مناسبی برای گرم نگه داشتن بدن خود استفاده می کرد. پیشرفت تمدن در طول تاریخ در اثر خواسته ها و آرزوهای انسان به وجود آمده است، به این دلیل انسان مواد و وسایل موجود را صرفاٌ به عنوان وسیله گذران زندگی و ادامه حیاتش محدود نکرده است بلکه از آن به طریقی استفاده کرده است که بتواند آسایش و راحتی او را بیشتر تامین کند و این امر در مورد پوشاک نیز عمومیت داشته است. طول تاریخ انسان دریافت که رویش مویین پوست حیوانات و رشته های نازک و بلند برخی از گیاهان آمادگی دارند که به وسیله تابیده شدن به دور خود، رشته های بلندتری را تشکیل دهند که موسوم به نخ است. و سپس پی برد که از به هم بافتن این نخ به صورت تار و پود، محصولی می تواند به دست آورد که برای پوشانیدن بدن انسان بسیار مناسب است و آن را پارچه نامید. بعدها متوجه شد که می تواند این پارچه را با مواد رنگ دار طبیعی رنگین کند و به آن زیبایی و ظرافت بخشد. بدین ترتیب بود که الیاف طبیعی نظیر پنبه و پشم و ابریشم و دیگر الیاف هر یک به نحوی شناخته شدند و انسان نیازمند، جهت استفاده از آنها روش های عملی و فنی لازم را هم ابداع کرد و همزمان با کاوش ها و یافته های دیگری که در سایر زمینه های زندگی و برای رفع سایر نیازمندی ها به عمل آورد، رفته رفته تکنیک ها و روش های مکانیکی ساده و اولیه را کشف کرد و وسایلی را ساخت که بتواند از منابع طبیعی موجود حداکثر استفاده را ببرد.

صنعت نساجی در ایران سابقه چند هزار ساله دارد. این صنعت در ایران در قرن یازدهم هجری تقریباٌ با صنعت نساجی سایر کشورهای جهان همگام بود. از آغاز تحول صنعتی در جهان که پای ماشین به عرصه صنایع باز شد صنعت نساجی ایران مانند اغلب صنایع ماشینی دیگر نتوانست همپای کشورهای دیگر پیشرفت کند و حالت بومی و سنتی خود را حفظ کرد. از آغاز قرن چهاردهم اولین کارخانه های نساجی ماشینی از خارج خریداری و در ایران شروع به کار کردند. در حال حاضر صنعت نساجی ایران بسیار گسترش یافته و در اغلب قسمت های آن سرمایه گذاری های عظیمی شده است، به طوری که بعد از صنعت نفت دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می شود. متاسفانه باید گفت که در کلیه قسمت های این صنعت اعم از ماشین آلات، فرایند ها، مواد اولیه که شامل الیاف و رنگ ها و دیگر مواد شیمیایی می شود وابستگی های اساسی وجود دارد. [۲] آسیب شناسی صنایع نساجی که اهمیت عوامل درون سازمانی نسبت به عوامل برون سازمانی در ایجاد مشکلات صنعت نساجی را در بر می گیرد هدف اصلی این تحقیق می باشد.
در واقع زمانیکه یک سازمان در مواجهه با یک مسئله، قادر به ارائه راه حل مناسب نباشد، دچار مشکل می شود، اغلب تعارض های سازمانی در بین افراد، رهبران و در تمام واحدهای سازمانی وجود دارد. آسیب شناسی روشی عالی برای تشخیص ناهمگونی های تعارضی در سازمان می باشد. پر واضح است که شناخت مشکلات یکی از اولین فعالیت هایی است که در تحول سازمانی انجام می گیرد، در واقع آسیب شناسی به شیوه ای قانونمند و بخشی جداناپذیر از روش شناسی به تحول سازمانی اعتبار می بخشد؛ همچنین آسیب شناسی شامل رسیدگی دقیق به تمام سیستم ها و تک تک مشکلات می باشد. این مشکلات می توانند مربوط به درون یا بیرون سازمان باشند. منظور از عوامل درونی عواملی است که توسط فرد یا مدیر بنگاه قابل کنترل هستند و منظور از عوامل بیرونی عواملی است که خارج از کنترل فردی یا بنگاهی هستند.
متاسفانه در حال حاضر صنعت نساجی ایران با مشکلات زیادی چه در درون و چه در بیرون سازمان ها روبرو است و می توان گفت که این صنعت در شرایط بحرانی قرار دارد. بدیهی است تا زمانی که علل بوجود آورنده مشکلات حال حاضر این صنعت در ایران شناخته نشوند نمی توان راه حل یا راه حل های مناسبی به منظور رفع آنها ارائه کرد.

۱- مشکلات پیش روی صنعت نساجی
صنعت نساجی از جمله صنایع کشور است که طی سال‌های اخیر به ‌دلیل واردات بی‌رویه منسوجات و مشکلات ایجاد شده در مسیر تأمین مواد اولیه، تولید و نقدینگی مورد نیاز برای بازسازی، با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. نارضایتی دست‌اندرکاران صنعت نساجی از نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی پرداختی به این بخش، از جمله موضوعاتی است که طی چند سال گذشته به محل مناقشه تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران بخش صنعت و معدن تبدیل شده است و با وجود برخی پیگیری ها مبنی بر رفع این مشکل هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است. [۳] همچنین موارد دیگری همچون کمبود مواد اولیه مرغوب، بالا بودن هزینه تولید و مدیریت ضعیف و… از جمله مسائلی است که به مشکلات این صنعت دامن زده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برخی از عارضه های صنعت نساجی مربوط به درون سازمان عبارتند از:
۱- ضعف مدیریت
۲- فرسودگی ماشین آلات
۳- قیمت تمام شده بالای کالاها
۴- عدم توجه به استانداردها و کیفیت پایین محصولات
۵- عدم وجود مواد اولیه مرغوب
۶- بهره وری پایین نیروی انسانی

برخی ازعارضه های صنعت نساجی مربوط به بیرون سازمان عبارتند از:
۱- عدم حمایت دولت
۲- کاهش تقاضای بازار
۳- عدم امنیت شغلی مدیر و سرمایه گذار
۴- نرخ بالای بهره بانکی و مشکلات اعطای تسهیلات
۵- قاچاق کالا به طور رسمی و غیر رسمی
در واقع می توان این موارد را در مدل مفهومی زیر نشان داد.

۱-۱- ضعف مدیریت
همانطور که گفته شد صنعت نساجی کشور نیازمند یک طراحی جدید است و الگوی جدیدی برای این صنعت باید کشیده شود این مطلب در مورد مدیریت واحدها و کارخانجات این صنعت  نیز صدق می کند چرا که بسیاری از کارخانجات نساجی از نبود افراد کارشناس و آموزش دیده در این زمینه رنج می برند. آنچه مسلم است ضعف در عملکرد مدیران واحدهای نساجی عامل بسیاری از مشکلات دیگر خواهد بود.

۱-۲- فرسودگی ماشین آلات
همان طور که گفته شد فرسودگی ماشین آلات یکی از عارضه های درون سازمانی صنعت نساجی در ایران محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه های نساجی در کشور ما در حال حاضر قدیمی و فرسوده هستند بدیهی است استفاده از ماشین آلات با تکنولوژی پایین از میزان کیفیت محصولات تولیدی می کاهد و این مسئله می تواند به شدت برتوان رقابتی ایران در بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. البته در سال های اخیر گام هایی در جهت نوسازی ماشین آلات توسط واحدهای بخش خصوصی برداشته شده است.

۱-۳- قیمت تمام شده بالای کالاها
افزایش روز افزون هزینه های تولید مانند قیمت مواد اولیه، حقوق، دستمزد، انرژی و سوخت مورد نیاز تولید، مالیات و عوارض گوناگون، هزینه های بسته بندی و حمل ونقل، نرخ بهره بانک ها، نوسانات نرخ ارز و غیره موجبات افزایش قیمت تمام شده کالاهای ساخته شده و آماده برای فروش گردیده است. [۴]

۱-۴- عدم توجه به استانداردها وکیفیت پایین محصولات
منظور از استاندارد مدرکی است که براساس توافق عمومی منتشر و توسط سازمان شناخته شده ای تصویب شده است و برای استفاده عمومی و مکرر مواردی از قبیل قوانین، راهنمایی هایی برای فعالیت ها یا نتایج آنها با هدف دستیابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاص را فراهم می کند. همچنین کیفیت همیشه به عنوان یک جزء جدا ناپذیر همه کالاها و خدمات به شمار می رود. در حالی که آگاهی ما از اهمیت آن، از دیدگاه بازرگانی و همچنین معرفی روش های رسمی برای کنترل و بهبود کیفیت، به صورت تدریجی است. طراحی و برنامه ریزی کیفیت شامل تعیین و شناسایی مشتریان، هم مشتریان خارجی و هم کارکنان سازمان و شناسایی نیازهای آنها می باشد. سیستم مدیریت یک سازمان باید برای جهت دهی مناسب به فلسفه کلی بهبود کیفیت و حصول اطمینان از به کارگیری آن در همه جنبه های کسب و کار سازماندهی شود. [۵] اما متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از واحدهای تولیدی به این موضوع به درستی پرداخته نمی شود. در واقع عدم یا کمبود توجه به استانداردها دلیلی است برای پایین بودن کیفیت کالاهای تولیدی در صنعت نساجی ایران.

۱-۵- عدم وجود مواد اولیه مرغوب:
در حال حاضر ایران در زمینه تولید الیاف پنبه دارای مشکلات زیادی است چرا که کشاورزان برای کاشت این محصول ارزشمند تمایل چندانی نشان نمی دهند. مهمترین ویژگی های یک پنبه خوب طول الیاف، ظرافت الیاف و تمیزی الیاف است که پنبه ایران دارای طول الیاف نسبتاٌ بلند و ظرافت خوبی است اما به دلیل روش های سنتی و غیرمکانیزه برداشت غوزه های پنبه و مراحل جداکردن الیاف از دانه های پنبه، الیاف پنبه ایران دارای شکستگی زیاد و طول نامناسبی می گردد. هر چند دولت هر ساله طرح هایی را جهت اصلاح نژاد پنبه ایرانی و نزدیک کردن آن به الیاف مناسب پروسه نساجی، اعلام می کند اما هنوز به دلیل عدم وجود عزم جدی در این زمینه به نتایج اثر بخشی دست نیافته اند. از طرفی عدم حمایت دولت از پنبه کاران، سبب شده که آنها نیز کشت سایر اقلام کشاورزی را برای امرار معاش خود مناسب تر می بینند و این موجب شده تا هر ساله میزان سطح کشت پنبه در ایران و در نتیجه تولید الیاف پنبه کاهش یابد. در ایران مناطقی مانند گرگان و مغان برای کاشت پنبه بسیار مناسب است. این محصول یعنی پنبه یک محصول استراتژیک در دنیا محسوب می شود و اهمیت آن به قدری است که لقب طلای سفید را به خود گرفته امروزه نساجان ایرانی پنبه مورد مصرف خود را از ازبکستان که یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین پنبه های جهان را کشت و تولید می کند وارد می کنند.
از دیگر الیاف که در ایران تولید می شود پشم است. مرغوب ترین پشم دنیا در استرالیا تولید می شود که دارای نژاد گوسفندان مرینوس می باشد و پشم آنها فوق العاده مرغوب و تمیز ، ظریف و دارای طول مناسب است. در حالیکه پشمی که در ایران تولید می شود ظرافت بالایی ندارد برای تولید انواع فرش دستباف و کفپوش بسیار مناسب است و درصد بسیار زیادی از ۷۰ هزار تن تولید سالانه پشم در ایران برای بافت ۱۰ میلیون متر مربع فرش پشمی به کار می رود. متاسفانه تولید ابریشم در ایران رونق سال-های پیش را ندارد و به دلیل سختی بافت پارچه از ابریشم این نوع محصولات در کشورهایی مانند اسپانیا بافته می شود. در زمینه تولید الیاف مصنوعی، ایران دارای وضعیت خوبی است چرا که با وجود تاسیس واحدهای پتروشیمی توان تولید ایران برای تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی بسیار افزایش یافته است و در حال حاضر الیاف و نخ های پلی استر، پلی آمید، پلی پروپیلن، نایلون و …تولید می شود و واحدهای زیادی تولید این محصولات را برعهده دارند که در صنایع بافت پارچه، فرش، منسوجات بی بافت و … مصرف می شوند.

۱-۶- بهره وری پایین نیروی انسانی
نیروی انسانی در تمامی سطوح منبع اصلی و عامل مرکزی در تلاش های بهبود بهره وری است. مهارت، تحصیلات، آموزش، انتظارات شغلی و انگیزشی، نگرش ها و ارزش ها و سلامتی نیروی انسانی مستقیماٌ بر بهره وری مؤثر است. حال نبود یا کمبود هر یک از این موارد می تواند بهره وری نیروی انسانی را پایین بیاورد.

۱- ۷- عدم حمایت دولت
دیدگاهی وجود دارد که تقریبا همه مشکلات را ناشی از مدیریت غیر کارآمد دولتی می داند، گفته می شود که این دولت وارث بحران های بزرگی در این صنعت بود که نساجی کردستان، نساجی کرمانشاه (غرب)، صنایع نساجی خوی، فرنخ، مه نخ و ناز نخ، مخمل و ابریشم کاشان و… از جمله این کارخانه ها به حساب می آمدند. درباره یکی از این واحدها، روزگاری حجم تولید کارخانه نساجی کرمانشاه (غرب) به ۳۰ میلیون متر می رسید. این شرکت دارای بیش از ۱۵۰ فروشگاه و ده ها هکتار زمین بود و هزاران کارگر در آن مشغول به کار بودند. در دی ماه سال ۸۶، این شرکت معظم با بیش از ۸۰ میلیارد تومان بدهی انباشته و تقلیل کارگران به حدود هزار نفر، حتی قادر به پرداخت حقوق کارگران به مدت ۴ ماه نبود و در نهایت با تعطیلی این کارخانه، قرار شد که زمین های آن برای ساخت شرکت خودروسازی در اختیار ایران خودرو قرار گیرد. اگرچه مشکلات اقتصادی ایران فقط به سیاست های دولت حاضر محدود نمی شود ولی دولت با سیاست هایی که در پیش گرفت وضع صنعت بطور کلی و صنعت نساجی بطور اخص را بسی دشوار تر کرد. در این راستا بد نیست به تغییرات مکرر تعرفه برای واردات پنبه و رنگ مورد استفاده اشاره کنیم. [۶]

۱-۸- کاهش تقاضای بازار
عدم مرغوبیت بیشتر اجناس داخلی و بالا بودن قیمت آنها زمینه را برای ورود منسوجات خارجی با کیفیت بالا و قیمت های مناسب هموار ساخته، بدیهی است کارخانجات قدیمی با تولیدات نه چندان مرغوب خود و با قیمت های نه چندان ارزان قادر به رقابت در بازار پر رقابت ایران نبوده و لاجرم بسیاری از تولیدات آنها در انبارها به صورت راکد مانده است. [۴]

۱-۹- عدم امنیت شغلی مدیر و سرمایه گذار
یکی از کارشناسان وزارت صنایع به عدم امنیت سرمایه گذاری با وجود قوانین ضعیف بانکی به عنوان یکی از عوامل بحران زا در ایران اشاره می کند همچنین متذکر می شود که هیچ سرمایه گذاری با چنین قوانین و مقرراتی نمی تواند و نمی خواهد که حاصل عمر و تلاش خود راتباه کند؛ چرا که سودهای کلان بانک ها و موانع و مشکلات معضلاتی که این موسسات فرا راه سرمایه گذاران قرار داده اند صاحب سرمایه علاقه مند را مایوس و دل زده می کند. بر این اساس هیچ سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج هم جذب ریزش سرمایه اش در این برهه زمان در کشور نخواهد شد مگر اینکه در سیستم مدیریت بانک های کشور تعویض صورت پذیرد. [۴]

۱-۱۰- نرخ بالای بهره بانکی و مشکلات اعطای تسهیلات
متاسفانه در حال حاضر نرخ بهره بانکی در ایران بسیار بالا است و شرایط اعطای تسهیلات بانکی در ارتباط با صنعت نساجی مطلوب نیست چرا که بانک ها با توجه به شرایط موجود نگرانی های بسیاری دارند در واقع این امر به این دلیل است که بانک ها تصور می کنند برگشت پول در این صنعت ریسک بالایی دارد.

۱-۱۱-  قاچاق کالا از کانال های رسمی و غیر رسمی
در واقع مشکل اساسی، چه در پیوند با صنعت نساجی و چه به طور کلی با بخش عمده ای از تولیدات داخلی، واردات بی رویه به ایران است به حدی که از «ویروس واردات» سخن گفته می شود. در پیش گرفتن سیاست نادرست «واردات سالار» برای کنترل تورم توسط دولت ها، اگر چه تورم را چاره نکرد ولی به تولیدات داخلی لطمات بسیار جدی وارد کرد. کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، از دست رفتن بخش های بیشتری از بازارداخل، رکود کلی اقتصاد، فرسودگی ماشین آلات، قاچاق منسوجات، باعث وضعیتی شده است که این صنایع نمی توانند از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده نمایند، ظرفیت بیکار درصنعت نساجی ۶۰% برآورد شده است و پی آمد آن هم این است که هزینه تولید افزایش می یابد و توان رقابتی این محصولات دربازار بازهم بیشتر کاهش می یابد. [۶]

نتایج و بحث
در این تحقیق جهت ارزیابی عوامل سازمانی (درونی و بیرونی) تعداد ۴۰ پرسشنامه را در بین ۴۰ نفر از کارشناسان و صاحب نظران این صنعت توزیع و سپس بر اساس نظر پاسخگویان و با استفاده از آزمون T تک نمونه ای میزان اهمیت این عوامل را بررسی کرده ایم که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری گویای این مطلب است که در بین عوامل درون سازمانی فرسودگی ماشین آلات و در بین عوامل برون سازمانی قاچاق کالا از کانال های رسمی وغیر رسمی مهمترین عوامل تاثیر گذار بر ایجاد بحران در صنعت نساجی ایران می باشند. در ادامه به منطور اولویت بندی این عوامل از آزمون فریدمن بهره برده ایم که نتایج حاصل از این آزمون برای عوامل درون سازمانی حاکی از این است که بیشترین میانگین رتبه ای مربوط به فرسودگی ماشین آلات و کمترین میانگین رتبه ای مربوط به بهره وری پایین نیروی انسانی می‌باشد. پس می‌توان بر اساس نتایج آماری به دست آمده گفت فرسودگی ماشین آلات دربین عوامل درون سازمانی بالاترین جایگاه را دارد و بهره وری پایین نیروی انسانی جایگاه آخر را به خود اختصاص می دهد.
در بین عوامل برون سازمانی بالاترین رتبه به قاچاق کالا از کانال های رسمی و غیر رسمی و پایین ترین رتبه به  نرخ بالای بهره بانکی و مشکلات اعطای تسهیلات تعلق دارد.

بطور کلی پس از بررسی این ۱۱ عامل آنها را بصورت زیر اولویت بندی کردیم:
عوامل سازمانی
۱- قاچاق کالا از کانال های رسمی و غیر رسمی
۲- کاهش تقاضای بازار
۳- عدم امنیت شغلی مدیر و سرمایه گذار
۴- فرسودگی ماشین آلات
۵- عدم حمایت دولت
۶- عدم توجه به استانداردها و کیفیت پایین محصولات
۷- ضعف مدیریت
۸- نرخ بالای بهره بانکی ومشکلات اعطای تسهیلات
۹- قیمت تمام شده بالای کالاها
۱۰- عدم وجود مواد اولیه مرغوب
۱۱- بهره وری پایین نیروی انسانی

پیشنهادات
آنچه مسلم است بررسی و شناخت مشکلات حال حاضر صنعت نساجی ایران می تواند مسیر را جهت یافتن راه حل های مناسب و ارائه آنها به منظور رفع این مشکلات هموارتر کند. درواقع مسئولین باید ابتدا موانع پیش روی این صنعت را بطور دقیق شناسایی کنند و سپس با بهره گیری از روش های مناسب در این زمینه این موانع را برطرف سازند. با توجه به جدول اولویت بندی عوامل سازمانی و با توجه به درجه اهمیت این عوامل قاچاق کالا از کانال های رسمی وغیر رسمی در بین عوامل سازمانی مهمترین عامل محسوب می شود پس مسئولین باید تلاش کنند به طرز شایسته ای از انجام این امر جلوگیری به عمل آورند. به نظر می رسد دراین زمینه دولت بیشترین اختیارات را داراست بنابراین تصمیم جدی دولت در ارتباط با وضع قوانین لازم در جهت مبارزه با قاچاق کالا چه ازکانال های رسمی و چه غیر رسمی کمک شایانی به این صنعت می کند.  همچنین در زمینه بهبود شرایط صنعت نساجی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
به منظور بهبود تقاضای بازار، کارخانجات نساجی در زمینه بازاریابی باید تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند. کارخانجات نساجی نه تنها باید با سلیقه مشتریان خود آشنایی داشته باشند بلکه برای تولید کالاهای با کیفیت بالا برنامه ریزی کنند. در این زمینه استفاده از سیستم پیشنهادها می تواند بسیار مفید باشد.
یکی دیگر از مواردی که در جهت بهبود عوامل برون سازمانی موثراست حمایت از سرمایه گذاران صنعت نساجی می باشد. زیرا اگر سرمایه گذاران در این زمینه به خوبی حمایت شوند انگیزه بیشتری در جهت سرمایه گذاری پیدا می کنند، همین امر می تواند در زمینه بهبود شرایط صنعت نساجی موثر باشد.
از آنجایی که فرسودگی ماشین آلات در میان عوامل درون سازمانی مهمترین عامل تاثیر گذار است در نتیجه کارخانجات نساجی باید تلاش کنند سیستم خود را به ماشین آلات پیشرفته و با تکنولوژی بالا مجهز کنند البته آنچه مسلم است برای ورود تجهیزات مطابق با تکنولوژی روز دنیا صنعت نساجی نیازمند همکاری دولت می باشد. بدیهی است بهره گیری از ماشین آلات و تجهیزات مدرن نه تنها میزان تولید که کیفیت کالاهای تولیدی را بالاتر می برد و این امر کمک شایانی به بالا رفتن میزان توان رقابتی کارخانجات نساجی می کند. بر طبق نظرات کارشناسان و متخصصین این صنعت، کارخانجات نساجی طی ۱۰ سال گذشته از سوی دولت هیچ گونه کمکی دریافت نکرده اند که این در جایگاه خود جای تامل دارد. متاسفانه در حال حاضردولت در زمینه کمک به صنعت نساجی بیش از آنکه بخواهد عمل کند شعار می دهد.
همچنین دولت می تواند میزان قوانین و بوروکراسی های حاکم بر کارخانجات نساجی را کاهش دهد و در جهت حمایت و پشتیبانی از تولید در صنعت نساجی تدابیر ویژه ای اتخاذ کند. تلاش دولت برای ثبات نرخ تورم راه دیگری در جهت کمک به این صنعت می باشد.

منابع
[۱] www.ertebatesanat.ir
[۲] حاجی شریفی، محسن؛ ساسان نژاد، جواد؛ خصوصیات صنعت نساجی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ چهارم،۱۳۸۳
[۳] www.Hamshahrionline.ir
[۴] غلامرضا شفیعیون، ارزیابی علل بحران در صنایع نساجی ایران با تکیه بر صنایع نساجی اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، ۱۳۸۴
[۵] Montgomery, Douglas C (2010). A modern Framework For Achieving Enterprise Excellence. School of  Computing, Arizona State University, Tempe, Arizona, USA.
[۶] niaknameh.blogfa.com

منبع: شماره ۱۸ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×