اخبار فرش ماشینی

آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش دستباف در ایران

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش دستباف در ایران می‌باشد که سالانه به طور میانگین ۵ هزار مترمربع در این مجموعه فرش بافته می‌شود.

غلامرضا باغشنی اظهار داشت: فعالیت اصلی شرکت فرش آستان قدس رضوی بافت قالی دستباف نفیس از نوع ۳۰، ۴۰ و ۷۰ رج می‌باشد که در این شرکت سالانه ۵ هزار مترمربع فرش دستباف اعلاء به‌ منظور مفروش‌کردن رواق‌های حرم مطهر رضوی بافته می‌شود.

وی با بیان اینکه این شرکت دارای۵۰۰ نفر استاد کار ماهر می‌باشد، افزود: ابتدا به نیروهای کار آموزش‌های لازم داده می‌شود، سپس برای کار آماده می‌شوند که از این تعداد ۷۰ درصد زنان و ۳۰ درصد از مردان مشغول به کار بوده و از تمام امکانات رفاهی و بهداشتی و خدماتی از قبیل پزشک مقیم در کارگاه، مهد کودک و سالن غذاخوری برخوردار می‌باشند.

وی ادامه داد: در شرکت فرش آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین فرش دستباف ۱۴۴ متر مربع اندازه دارد که به علت شرایط سخت نگهداری از رده خارج شده و دیگر تولید نمی‌شود و در حال حاضر بزرگترین فرشی که تولید می‌شود، ۷۰ متر مربع می‌باشد.

باغشنی با اشاره به اینکه فرش‌های رواق‌ها و صحن‌ها همه نو و نزدیک به نو می‌باشد، افزود: در این فرش‌ها از بهترین مواد پشمی و پنبه‌ای، رنگدانه‌های طبیعی و همچنین از اصیل‌ترین نقش‌ها با عنوان افشان، افشان ترنج، لچک ترنج در زمینه لاکی و کرم استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مواد اولیه‌ی این فرش‌ها از داخل تهیه و فقط یک‌سری رنگدانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

باغشنی افزود: در کارگاه ۵ هزار متر مربعی ۲۵ خامه رنگی و ۸ تن مواد پنبه‌ای شامل چله، پودر نازک و پودر ضخیم استفاده می‌شود.

وی همچنین در خصوص تولید الیاف افزود: الیاف ابتدا پشم رنگ می‌شود و سپس وارد مرحله ریسندگی شده که برای جلوگیری از دورنگی فرش‌ها، نظارت‌های دقیق توسط ناظرین خبره و چیره دست صورت می‌گیرد و روزانه به کل فرش‌ها نظارت دقیقی اعمال می‌شود تا قبل از نخ‌نما شدن و کم گوشت شدن فرش‌ها برای فروش آماده شوند.

تامین فرش‌های حرم با بهترین کیفیت

وی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت برای آینده و تامین فرش‌های حرم با بهترین کیفیت و همچنین ارائه خدمات در تمامی اماکن متبرکه وابسته به آستان قدس رضوی می‌باشد.

وی با اشاره به این مطلب که عمر فرش‌های دستباف شش تا هفت سال و فرش‌های ماشینی معمولا سه سال می‌باشد، متذکر شد: این فرش‌ها پس از استفاده در نمایشگاه‌های دائمی و سایر نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف و به خصوص در نمایشگاه بین‌المللی تهران بفروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: میزان فروش فرش‌ها در نیمه نخست امسال ۴۰ درصد افزایش داشته است که بیشترین خریداران فرش توریست‌های مذهبی از جمله شیخ‌نشینان خلیج فارس بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هستیم تولید این شرکت در سال ۹۱ افزایش قابل توجهی داشته که با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص بازنشستگی و بازخرید کارگران، ۲۵۰ نفر نیروی کار جدید زن در کاشمر و مشهد به کار گرفته شده که بیشترین میزان اشتغال‌زایی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی در خصوص شستشوی فرش‌های داخل حرم مطهر رضوی گفت: تمامی فرش‌ها زیر نظر گروه کر شسته می‌شود و بقیه فرش‌ها توسط بخش خصوصی برای شستشو فرستاده می‌شود که سالانه حدود ۲۰۰ هزار متر مربع فرش شستشو می‌شود.

خریداری ۱۶ هزار تخته فرش ماشینی برای صحن‌ها

باغشنی از کیفیت بالای فرش‌های تولیدی آستان قدس رضوی با توجه به حجم تردد در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: فرش‌های ماشینی ۵۰۰ شانه با تراکم هزار بوده که از بهترین مواد اولیه برای صحن‌ها استفاده می‌شود که در نیمه اول سال جاری ۱۶ هزار تخته فرش ۶ متری خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در بخشی از سخنانش افزود: در بعضی ایام به مناسبت‌های خاص همچون تشریف فرمایی مقام معظم رهبری، ایام لیالی قدر، نماز عید فطر و همچنین دعای عرفه و سال تحویل در حدود ۲۰ هزار متر مربع از خیابان‌های اطراف مشرف به حرم را برای رفاه حال زائرین فرش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دهه آخر صفر در چند نقطه از ورودی شهر خدمات فرش را به زائران ارائه می‌دهیم، افزود: در حال حاضر ۱۰ هزار تخته فرش، برای این منظور فراهم شده است و همچنین مساجد میان راهی و حرم امام‌زاده موسی بن کاظم(ع) واقع در طبس که وابسته به آستان قدس رضوی می‌باشند خدمات فرش آن‌ها را نیز تامین می‌کنیم.

یادآور می‌شود؛ کارخانه فرش آستان قدس رضوی در مشهد واقع در کیلومتر ۲۰ شرقی مشهد و در روستای کنه‌بیست و کارخانه کاشمر واقع در حاشیه شهر قرار دارد.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×