اخبار نساجی

آزادسازی ارز موجب کنترل و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود

 

آزادسازی ارز موجب کنترل و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود

 

یک اقتصاددان می‌گوید: بازار ارز آزاد گامی در راستای اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها‌ست که می‌تواند رقم کلانی از ارز را صرفه‌جویی و در اختیار دولت قرار دهد.

محمدهاشم پوریزدان اظهار کرد: تقاضا، تعیین‌کننده نرخ ارز آزاد در بازار است و کاهش منابع ارزی موجب برهم خوردن تعادل بازار ارز می‌شود.

وی افزود: نرخ کنونی بازار ارز موجب ایجاد رانت برای افرادی می‌شود که دلار را با این قیمت گرفته و با فروش در بازار آزاد سودهای بادآورده‌ای را به دست می‌آورند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این کارشناس با تاکید بر مزایایی که ارز آزاد می‌تواند برای بازار داشته باشد، گفت: دولت باید قبل از آزادسازی ارز بسته‌های مناسب آن را ایجاد کند و بازار را به شدت تحت کنترل داشته باشد.

پوریزدان‌ درباره بورس ارز تصریح کرد: با آزادسازی ارز، دلاری که به بورس می‌رود دیگر دولتی نیست و هنگامی که وارد بورس می‌شود موجب کنترل و رقابتی شدن قیمت‌ها می‌شود.

این اقتصاددان عوامل نوسانات بازار ارز را ناشی از عوامل داخلی و خارجی دانست و عنوان کرد: با تحولاتی که دلار در مدت اخیر داشته بازار جهانی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است از سویی ورود کالا از خارج، ورود کالای خارجی و بی کیفیت، افزایش مسافرت‌های خارجی و امثال این موجب خارج شدن بیش از حد ارز از کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: مسوولان باید با کنترل ورود و خروج ارز و اندیشیدن تمهیداتی برای جلوگیری از خروج ارز، مثل کاهش سفرهای تفریحی، دلارهای ارزان تشویقی، جلوگیری از گسترش قاچاق کالا با افزایش ثروت عمومی بتواند عرضه و تقاضای ارز را تحت کنترل گرفته تا نوسانات بازار ارز تنظیم شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×