اخبار نساجی

آرامش در بازار با تأمین ارز فعالان اقتصادی

 

آرامش در بازار با تأمین ارز فعالان اقتصادی

حدود یک ماه از افتتاح مرکز مبادلات ارزی می‌گذرد و طی این مدت، تخصیص ارز به اولویت هشتم نیز قطعی شده است.

نرخ مرکز مبادلات ارزی که البته مکانی برای جابه جایی ارز به شکل فیزیکی نیست و صرفاً گواهی ها در آن حاکمیت دارند، دو درصد زیر قیمت بازار تعیین شده تا بدین وسیله واردکنندگان اولویتهای سه تا هشت برای تامین ارز به دردسر نیفتند و به بازار سیاه گریز نزنند.بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت راه اندازی این مرکز را موفق و مؤثر ارزیابی می‌کنند و معتقدند، اگر چه در روزهای ابتدایی فعالیت مرکز تعداد مراجعان اندک بود، اما اکنون واردکنندگان متعددی برای تأمین نیاز ارزی خود با در دست داشتن گواهی ثبت سفارش به ساختمان شهید اسدا… زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌آیند. دولتی ها و از جمله مینو کیانی راد، معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه ۷۵ تا۸۰ درصد عرضه کنندگان ارز در این مرکز وارد کنندگان و تولید کنندگان هستند، حتی از تمایل زیاد صادرکنندگان برای عرضه ارز به خود در این مرکز سخن می‌گویند و بر این باورند، مرکز مبادلات ارزی خوبی توانسته جای خود را در میان فعالان اقتصادی باز کند.اما در مقابل فعالان اقتصادی از روند ثبت سفارش و تخصیص ارز گلایه‌هایی دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: سمت و سوی بازار و حرکت قیمتها مشخص نیست. فعالان بخش خصوصی باید محاسبه قیمت‌ها و هزینه‌های تمام شده خود را براساس نرخ ارز انجام دهند. سلطانی اضافه می‌کند: در حال حاضر نباید روی نتیجه و آثار راه اندازی اتاق مبادلات ارزی، تنها با توجه به اتفاقات چند روز اخیر قضاوت کرد؛ زیرا ساز و کار این اتاق پس از گذشت مدتی از فعالیت و شناخته شدن آن می‌تواند مورد قضاوت واقع شود.آن چه مسلم است میزان عرضه روزانه ارز در اتاق مبادلات ارزی مهمترین پیامی است که فعالان تجارت خارجی می‌توانند مورد توجه قرار دهند.
(با استقبال فعالان اقتصادی مبادلات بتازگی از یک میلیارد دلار گذشته است)

به گفته این فعال اقتصادی در مرکز مبادلات ارزی باید روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار ارز عرضه و به فعالان تجارت خارجی برای واردات ارایه شود تا بتواند پاسخ چند اولویتی که در مرکز تعریف شده است، تأمین کند.نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است، با تأمین نیاز، بازار به آرامش می‌رسد و از این طریق می‌توان برای کنترل نوسانات نرخ ارز برنامه ریزی کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×