اخبار نساجی

آخر هفته طوفانی بورس با بیشترین جهش روزانه شاخص در سه ماه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

آخر هفته طوفانی بورس با بیشترین جهش روزانه شاخص در سه ماه

خبرگزاری فارس:بورس اوراق بهادار آخرین چهارشنبه سال را طوفانی شروع کرد و با جهش ۲۱۶ واحدی شاخص، بیشترین رشد روزانه طی سه ماه اخیر به ثبت رسید و در نیمه کانال ۲۵ هزار واحدی جا خوش کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، شروع معاملات امروز بازار سهام به گونه ایی بود که یادآور روزهای نخستین سال جاری شد و برخی از فعالان بازار سهام به یاد اولین روزهای سال –  که با رشد پی در پی قیمت ها و رکورد زنی های شاخص بورس همراه بود – افتادند و به تداوم رشد متغیرهای اصلی بورس در روزهای باقی مانده سال جاری و همچنین ایام کاری سال جدید امیدوار شدند.

براساس این گزارش، امروز برخلاف چند روز گذشته بورس که جو روانی منفی بر تصمیم گیری ها حاکم بود، بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی به فعالیت ها و معاملات خود افزودند. این جریان مشهود و همه جانبه ناشی از بهبود مسائل درون و برون سازمانی موثر بر بورس از یک طرف و اتمام دوره تسویه حساب آخر سال نهادهای مالی با کارگزاران و شروع مجدد خریدهای اعتباری از طرف دیگر و همچنین ارزنده بودن سهام بسیاری از شرکت های دارای تحلیل بنیادی روشن بود.

با این وضعیت ، سرمایه گذاران حقوقی از همان شروع معاملات اقدام به خرید سهام شرکت های آینده دار کردند. همین شروع کافی بود تا شاخص بورس به سبب رشد بهای سهام اکثر شرکت های بزرگ با پرشی قابل توجه و ۱۷۰ واحدی در یک ساعت اول معاملات به ثبت برسد. در ادامه هم به تعداد خریداران سهام شرکت ها اضافه شد و دربرابر عرضه برخی سهام ، باز هم صف های خرید تشکیل می شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به این ترتیب سهام اکثر شرکت های آینده دار و بزرگ با رشد ۴ درصدی قیمت داد و ستد شدند و تا شاخص بورس در نتیجه اثر مثبت ۳۵ تا ۷ واحدی شرکت های سرمایه گذاری غدیر، مخابرات، پتروشیمی پردیس، ملی مس ، فولاد مبارکه، پتروشیمی خارک، خدمات انفورماتیک و نفت و گاز پارسیان، با ۲۱۶ واحد پرش به نیمه کانال ۲۵ هزار تایی و  در عدد ۲۵ هزار و ۴۳۶ واحدی به ثبت برسد. این در حالی است که اگر اثر منفی ۱۴ واحدی بانک ملت نبود، افزایش ارقام دماسنج بازار سهام بیش از این هم می شد.

به هرحال در شرایطی بیشترین جهش روزانه شاخص بورس مربوط به ۲۵ دی با ۳۱۵ واحد رشد بود که با ثبت افزایش ۲۱۶ واحدی امروز، این متغیر مهم طی سه ماه اخیر شاهد بالاترین رشد شد.

آمار معاملات پایانی هم نشان می دهد بیش از ۱۷۷ میلیون سهم به ازرش ۵۲.۲ میلیارد تومان داد و ستد شده که به دلیل عدم کاهش تعداد فروشندگان ، این آمار در مقایسه با روزهای گذشته هر چند کمتر است اما با درنظر گرفتن رشد شاخص بورس و حاکم شدن جو روانی مثبت، می تواند نوید بخش بهبود اوضاع بورس در سه روز کاری باقی مانده سال جاری باشد.

در رابطه با دلیل یا دلایل تغییر جهت امروز بورس و افزایش میل به خرید سهام شرکت ها، رضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات به فارس گفت: عامل اصلی این وضعیت ناشی از اتمام فرآیند تسویه حساب های آخر سال سرمایه گذاران حقوقی با کارگزاران و همچنین اتاق پایاپای است. از سوی دیگر در حالی برخی از سهامداران حرفه ایی با تکیه بر تجربه سال های گذشته و انجام تحلیل ها و بررسی های لازم، از روزهای گذشته اقدام به خرید سهام شرکت های ارزنده کرده اند که از دسته فروشندگان سهام هم کاسته شده و هر کسی که فروشنده بود در روزهای پیش اقدام کرده است. بنابراین کاهش تعداد فروشندگان سهام از یک سو و افزایش خریداران باهدف کسب سود مناسب در روزهای پایانی سال و ایام آغازین سال جدید از سوی دیگر، موجب شد تا امروز بورس با رشد قیمت ها و افزایش شاخص همراه باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×