اخبار نساجی

پس از ۴ سال، آمریکا هم به لیست صادرات زعفران ایرانی پیوست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پس از 4 سال، آمریکا هم به لیست صادرات زعفران ایرانی پیوست

    طی ۹ ماهه امسال بیش از ۸۵ تن زعفران به ارزش بیش بر ۱۲۵ میلیون دلار به ۳۰ کشور جهان صادر شد که البته آمریکا پس از چهار سال، دوباره به جمع لیست بازارهای صادراتی زعفران ایرانی پیوست.

به گزارش ایسنا نکته جالب توجه در آمار صادرات ۹ ماهه زعفران ایرانی این است که آمریکا حدود چهار سال است پس از شدت یافتن تحریم‌ها علیه ایران هیچ گاه این محصول را به صورت مستقیم دریافت نکرده و عمدتا صادرات زعفران ایرانی به‌ آمریکا از طریق کشورهایی نظیر کانادا انجام می‌شد اما در لیست صادرات زعفران گمرک جمهوری اسلامی ایران تنها در یکی از موارد حدود دو کیلوگرم زعفران ایرانی به آمریکا صادر شده است که می‌تواند نشان‌دهنده آغاز صادرات مستقیم این محصول به آمریکا به عنوان یکی از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان زعفران باشد.

علی حسینی – عضو شورای ملی زعفران – در این باره به ایسنا گفت:‌ براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۹ ماهه ۸۵ هزار و ۴۷۶ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲۵ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۶۹ دلار معادل ۳۱۲ میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر شده است.

وی افزود: روسیه، آلمان، سوئیس، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، کانادا، ترکیه، بلژیک، اسکاتلند، سوئد، عمان، امارات،‌ استونی، بحرین، فیلیپین، مالزی، برزیل، آفریقای جنوبی، ‌موریس، قطر، ژاپن، کویت، هند، چین،‌کره جنوبی، هنگ کنگ، تایوان، اردن، سنگاپور و عربستان عمده‌ترین کشورهای واردکننده زعفران ایرانی در ۹ ماهه امسال بودند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تعرفه‌های سنگین چین و هند برای زعفران ایرانی

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی ادامه داد: یکی دیگر از نکات جالب توجه صادرات زعفران طی سال‌های اخیر این است که علیرغم این که چین و هند جزو کشورهایی هستند که بیشترین حجم صادرات محصولات کشاورزی نظیر برنج، خشکبار، چای و … به ایران را دارند تعرفه‌های بسیار سنگینی برای واردات زعفران ایرانی اعمال می کنند.

حسینی گفت: این تعرفه‌های سنگین باعث شده است تا عمده صادرات زعفران ایرانی به هند و چین از طریق امارات و به صورت قاچاق به این کشورها وارد شود که از سویی سود حاصل از این صادرات به جیب صادرکنندگان اماراتی می‌رود و از سوی دیگر ایران می‌تواند با افزایش ارتباط و تعاملات بین المللی، راه را برای صادرات زعفران ایرانی به این کشورها باز کند.

وی اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال حدود پنج تن زعفران به هند و چین به صورت رسمی صادر شده در حالی که امارات با وارد کردن حدود ۵۰ تن زعفران حجم بسیاری از این محصول را به چین و هند به صورت قاچاق ارسال می‌کند چرا که این دو کشور بیشترین مصرف زعفران در جهان را دارند.

این عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ کشور در جهان هستند که می‌توانند به عنوان بازارهای جدید صادرات زعفران ایرانی در نظر گرفته شوند و ایران می تواند با صادرات مستقیم این محصول با ارزش به کشورهای متقاضی زعفران، درآمد ارزی خود حاصل از صادرات زعفران را تا چندین برابر افزایش دهند.

تنها ۵ درصد صادرکنندگان زعفران در تولید نقش دارند

حسینی تصریح کرد:‌ بیش از ۹۵ درصد از صادرکنندگان زعفران صرفا صادرکننده هستند و تنها پنج درصد از آن‌ها به نحوی در تولید نقش دارند.

وی ادامه داد: گرچه در کشورهای جهان هم صادرکنندگان محصولات کشاورزی، تولیدکننده یا فعالان بخش آن نیستند اما بخش‌های تولید و صادرات محصولات کشاورزی در این کشورها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ به گونه‌ای که صادرکنندگان اهداف و خواسته‌های خود را از کشاورزان می‌خواهند و تولیدکنندگان نیز بر همین اساس به تولید هدفمند می‌پردازند که البته چنین مساله مهمی درایران به عنوان حلقه مفقوده بخش کشاورزی هنوز جایگاهی پیدا نکرده است.

این عضو شورای ملی زعفران اظهار امیدواری کرد با اجرای درست و اصولی قانون تجمیع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، مسئولان این وزارتخانه و دولت بتوانند تعامل و هماهنگی بیشتری بین بخش‌های تولید و تجارت محصولات کشاورزی از جمله زعفران ایجاد کنند تا دیگر هیچ کشاورزی دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشد و هیچ گاه نوسانات قیمت محصولات کشاورزی در ایران به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمام نشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×