اخبار فرش ماشینی

بهار سخت صادرات ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در بیستمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان شد: بهار سخت صادرات ایران در راه است

اگرچه تعداد حاضران در جلسه بیستمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران کمتر از انتظار بود و شماری از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در این نشست شرکت نداشتندولی حضور محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران به عنوان میهمان ویژه این جلسه و اعلام اخباری در خصوص تصویب تعویق یک ساله مالیات بر ارزش افزوده، از حاشیه های این نشست کاست و به متن آن افزود.

در این نشست در خصوص تصویب یک فوریت لایحه هدفمندی یارانه ها، بودجه سال ۸۸، بحران مالی جهان و اثرات آن بر ایران و توقف رشد صادرات غیرنفتی سخن گفته شد و تنها عضو زن هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در نطق پیش از دستور خود در خصوص راهکارهای تقویت اقتصاد ایران در شرایط تحریم سخن گفت.
مجلس شتابزده عمل نکند

در آغاز این نشست، «یحیی آل اسحاق» رییس اتاق تهران از وقوع حادثه غزه ابراز تاسف کرد و سپس به بررسی موضوع تصویب یک فوریت لایحه هدفمندی یارانه ها به عنوان مهم ترین موضوع روز پرداخت.
آل اسحاق در تشریح برنامه های بیستمین نشست هیات نمایندگان گفت: در خرید و تجهیز ساختمان جدید، به طور کامل شفاف سازی صورت گرفته و تاکید ما این است که همه اعضای اتاق به طور کامل در جریان فرآیند انتقال به محل جدید قرار گیرند.

آل اسحاق با اشاره به تصویب یک فوریت لایحه هدفمندی یارانه ها در مجلس گفت: سیاستی با ابعاد هدفمندی یارانه ها، بسیار بیشتر از آن چه تاکنون مطرح شده بر حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیر مثبت و منفی دارد، بنا براین آن چه اهمیت دارد این است که نمایندگان مجلس، به طور دقیق به ارزیابی این سیاست پرداخته و آثار مثبت و منفی آن را به دور از شعارهای سیاسی، مشخص کنند.
وی گفت: همه براین نکته تاکید داریم که در وهله اول دولتی بودن اقتصاد و پس از آن، نحوه توزیع یارانه ها در زمره بزرگ ترین مشکلات کنونی اقتصاد ایران هستند، بنابراین زمانی که با چنین مشکلات فراگیری مواجه هستیم باید تدبیری ملی در مورد آن بیندیشیم.

رییس اتاق ایران گفت: اعتقاد همه کارشناسان و کارگزاران بر این است که یارانه ها به سرانجام مشخصی برسد و با تکیه بر الگوهای علمی و کارشناسی شده، بهترین راه انتخاب شود، اما نکته ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که برای هدفمندی یارانه ها نباید دچار تعجیل شویم.
آل اسحاق با اشاره به اعلام رقم ۶۰۰میلیارد دلاری توزیع یارانه سوخت در کشور گفت: اعلام این رقم از سوی معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نشان می دهد که در سال های گذشته، در این حد و اندازه یارانه دود شده است درحالی که اگر این رقم به درستی مدیریت می شد، می توانستیم اقتصاد ایران را به بهترین شرایط تاریخ رهنمون سازیم.
وی افزود: هدفمندی یارانه ها عواقب گوناگونی دارد ازجمله این که طبق پیش بینی بانک مرکزی در بهترین حالت این امکان وجود دارد که تورم فعلی به سطح ۳۵درصد افزایش پیدا کند بنابراین باید دید چنین ظرفیتی در جامعه وجود دارد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آل اسحاق گفت: در مورد سیاستی سخن می گوییم که اجرای آن ضروری است، اما آثار فراگیری بر جامعه دارد که باید با مدل های مختلف، ابعاد آن را شناسایی کرده و برای کاهش تبعات منفی آن، برنامه ریزی کنیم. وی افزود: تصمیم گیری درمورد یارانه ها بسیار حساس و پراهمیت است و انتظار ما از مجلس این است که بدون شتابزدگی و با نگاهی همه جانبه به موضوع نگریسته شود. این موضوع بارها در سطح اتاق ایران مطرح شده است که ما آمادگی کامل برای مشاوره در این موضوع را داریم. رییس اتاق تهران پس از آن که نمایندگان مجلس را به پرهیز از شتاب زدگی در بررسی لایحه هدفمندی یارانه ها دعوت کرد، از نگرانی بخش خصوصی در مورد آثار کاهش قیمت نفت و بحران جهانی اقتصاد سخن گفت و افزود: با توجه به افت قیمت نفت، بودجه سال آینده بیشتر از آن چه پیش بینی می شد، دچار تاخیر شده است درحالی که قیمت جهانی نفت هم چنان در فراز و نشیب است و هیچ کس به درستی نمی داند بودجه سال آینده چگونه باید تنظیم و تدوین شود.

وی گفت: شواهد نشان می دهد که دخل و خرج فعلی کشور با توجه به قمیت جهانی نفت، متناسب نیست یعنی دچار کسری بودجه خواهیم شد.
آل اسحاق گفت: در این شرایط توجه به بخش تولید، عدم تعطیلی پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری و پرهیز از تمرکز بر بخش خدمات باید مورد توجه باشد.

وی افزود: نکته مهم این است که تولید در شرایط فعلی دچار آسیب جدی شده است و با توجه به شرایط رکود جهانی، نیاز به برنامه ریزی گسترده دارد. حداقل انتظار بخش خصوصی این است که دولت، همانند آن چه در همه کشورهای دنیا در مواجهه با بحران مطرح شده است، برای خروج بخش تولید از بحران برنامه ریزی کند.
رییس اتاق تهران گفت: درطول ماه های گذشته بر تسهیلات بانکی قفل های کلانی زده شد و اکنون رکود جهانی هم قفل کلان تری بر تولید زده است و حداقل انتظار ما از دولت این است که بندهای تولید و تجارت را در این شرایط باز کند تا بخش خصوصی بتواند برای خروج از شرایط بحرانی، تدابیر لازم را اتخاذ کند.
وی افزود: براساس آن چه در جریان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشاهده کردیم، مقامات اقتصادی کشور وعده بازنگری در زمان اجرای آن را دادند، اما ظاهرا هنوز این وعده عملی نشده است به گونه ای که نوعی سردرگمی در اقتصاد کشور به وجود آورده است.

تعویق یک ساله مالیات بر ارزش افزوده برای همه
اما در ادامه سخنان یحیی آل اسحاق، رییس اتاق ایران که به عنوان میهمان در این نشست حاضر شده بود، نتیجه آخرین تلاش های چند روزه اخیر خود را در خصوص تعویق یک ساله مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی اعلام کرد.

محمد نهاوندیان در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که هفته گذشته برگزار شده بود به تمامی فعالان بخش خصوصی وعده داد تا با پیگیری مجدانه این موضوع را پیش از موعد مهلت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی به نتیجه برساند.

رییس پارلمان بخش خصوصی کشور در این نشست به تشریح آخرین نتایج به دست آمده در این راستا پرداخت و گفت: در این خصوص با وزرای اقتصاد و صنایع و نیز معاون اجرایی رییس جمهور به طور حضوری رایزنی شد و نامه ای نیز خطاب به رییس جمهور نوشته شد.
وی گفت: به همین منظور به عنوان جلسه نهایی برای تصویب تعویق یک ساله مالیات جلسه ای در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و ما منتظر پاسخ نهایی هستیم.نهاوندیان افزود: تلاش ما بر این است که آغاز اجرای این قانون از تاریخ اول آبان ماه سال ۸۸ باشد.رییس اتاق ایران همچنین در خصوص بودجه سال ۸۸گفت: با توجه به اینکه کاهش قیمت در بازارهای صادراتی تقاضای کل صادرکنندگان را با مشکلات مضاعفی مواجه کرده در بودجه ریزی حتما باید از صادرکنندگان حمایت جدی شود.وی نحوه این حمایت را چنین عنوان کرد: بحث جایزه صادراتی در بودجه ریزی باید به همان شکل ردیف بودجه سازمان های دولتی مطرح شود. چرا که تنها اضافه کردن چند درصد به بودجه سال گذشته و در نظر گرفتن سنوات برای آن نمی تواند پاسخگو باشد.
نهاوندیان ادامه داد: شایسته این است که همه نمایندگان مربوطه در مجلس، دولت، اصناف و وزارت بازرگانی این مساله را مورد پیگیری قرار دهند و به این روش فعالان اقتصادی عزم عملیاتی حمایت از صادرات را ببینند.
سوز شلاق بحران اقتصادی
اسدالله عسگراولادی، عضو شناخته شده هیات نمایندگان اتاق تهران که طبق برنامه باید نخستین نطق پیش از دستور را ایراد می کرد، در سخنانی خواستار توجه بیشتر به بحران اقتصادی شد.
اسدالله عسگراولادی گفت: آمارهای تهیه شده از وضعیت صادرات ۹ ماه گذشته نشان می دهد که برخلاف روند سال های پیشین، رشد صادرات متوقف شده و برخلاف جهش های صادراتی گذشته، در شرایط بحران کنونی جهان، روندی رو به سقوط را نیز در پیش گرفته است.
وی افزود: نشانه های روشنی از منفی شدن روند صادرات مشخص شده و فقط می توانیم دعا کنیم که خداوند این روند را متوقف کند، اما نباید این نکته را پوشیده نگه داشت که بحران اقتصادی، گریبان صادرات کشور را هم گرفته است به گونه ای که بسیاری از صادرکنندگان درگیر عواقب این بحران شده اند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: بسیاری از صادرکنندگان در فروش کالاها دچار مشکل شده اند به گونه ای که حتی کالاهای فروخته شده آن ها به دلیل بحران مالی خریداران، تحویل گرفته نمی شود یا این که در مقابل کالاهای تحویل گرفته شده، پولی پرداخت نشده است.
وی افزود: این موضوع صادرکنندگان ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده و پیش بینی من این است که بهار آینده، بهاری سخت برای صادرات ایران خواهد بود. همان گونه که رییس اتاق تهران هم اشاره کرد، در این گونه مواقع، انتظار از دولت ها این است که به کمک بخش خصوصی بیایند و ما انتظار داریم که دولت در هر شکل ممکن به صادرکنندگان کمک کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: گمان می کردیم که خشکسالی را پشت سرگذاشته ایم، اما شواهد نشان می دهد که خشکسالی ادامه دارد، بنابراین از دولت می خواهیم بوجه ای در اختیار مراجع مربوطه قرار دهد تا بتوانند به کشاورزان و صادرکنندگان که با مشکل بزرگ خشکسالی روبه رو هستند کمک کنند.
رییس کنفدراسیون صادرات کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی ایجاد شده، تولید برای صادرات که هدفی بزرگ عنوان شده است دیگر جایگاهی در اقتصاد کشور ندارد به این دلیل که تولید کنندگان با مشکلات زیادی مواجه شده اند و به همین دلیل از روسای اتاق های ایران و تهران می خواهیم برای حل بحران تولید و صادرات اتاق بحران تشکیل دهند.
وی گفت: از وزیر بازرگانی هم می خواهیم به این موضوع توجه بیشتری نشان دهد به این دلیل که سال آینده را سال سختی می دانیم.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با انتقاد از این جمله که اقتصاد ایران درگیر بحران جهانی نمی شود گفت: بدون تعارف درگیر بحران جهانی اقتصاد شده ایم و سوز شلاق آن را روی شانه های خود احساس می کنیم پس تعارف را کنار بگذاریم و به فکر خروج از این بحران باشیم.
وی گفت: فضا فضای ناامیدکننده ای است، اما نباید ناامید باشیم و باید تلاش کنیم تا به بهترین شکل، بحران را تبدیل به فرصت کنیم.
اسدالله عسگراولادی گفت: من به عنوان کسی که سال ها در این عرصه خدمت کرده است، به یاد دارم که اقتصاد ایران چهار یا پنج بحران دیگر را پشت سر گذاشته و هر گاه این مساله، جدی گرفته شده و با همفکری و هم اندیشی برای حل آن اقدام کرده ایم، با سربلندی از آن بیرون آمده ایم. وی افزود: هم اکنون نیز چنین است و اگر تلاش کنیم و مساله را به خوبی دریابیم می توانیم راهکارهای مناسب را نیز بیابیم و از بحران امروز نیز با سربلندی بیرون بیاییم.

وی گفت: تجربه بحران جهانی سال ۱۹۲۹، پیش روی همه کشورها قرار دارد. این بحران به گونه ای بود که تنها در آمریکا، چهار هزار نفر خودکشی کردند، اما دیدیم که دنیا از آن بحران عبور کرد، بنابراین باید به فکر تنظیم و تدوین سیاست هایی باشیم که این بحران را برای ما به حداقل ممکن کاهش دهد.
وی افزود: به جای بزرگ نمایی بحران دیگران به فکر حل بحران خود باشیم و به این فکر کنیم که عواقب آن را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی با اشاره به حضور افراد با تجربه در هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: اعضای اتاق تهران بین ۱۰ تا ۵۰ سال تجربه دارند و شاید جمع تجربه این تشکل، بیش از دو هزار سال باشد بنابراین از دولت می خواهیم که این تجربیات مهم را کنار نگذارد و از تک تک فعالان بخش خصوصی برای هم اندیشی و همفکری استفاده لازم را ببرد.وی در ادامه سخنانش با اشاره به فضای خاصی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است گفت: از روسای اتاق های ایران و تهران می خواهم که بر تعداد نشست های بخش خصوصی بیفزایند و همواره به فعالان بخش خصوصی امید تزریق کنند.
وی با اشاره به دشواری کسب وکار در کشور گفت: چاره ای نداریم جز این که برای حل این مشکل از کارآفرینان و متخصصان دعوت کنیم تا با حضور در اتاق و همفکری با نمایندگان و مسوولان دولتی در راستای کاهش هرچه بیشتر دشواری های کسب وکار تلاش کنیم.

وی همچنین با اشاره به تدوین لایحه تجارت در دولت گفت: لایحه تهیه شده دارای ۳۰۰صفحه و۱۰۲۸ ماده است که در ۴۰۰ ماده آن به بخش خصوصی اهانت شده است و من ۲۲۰ مورد به آن ایراد گرفته ام و امیدوارم این لایحه مورد بررسی همه همکاران قرار گیرد.

راهکارهای گذار از بحران
سیده فاطمه مقیمی هم در این نشست با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیش از دو هزار و پانصد عضو زن یکی از بزرگترین تشکل های کشور در امور مرتبط با زنان محسوب می شود، اظهار کرد: اعضای آن با فعالیت در بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنایع غذایی، حمل و نقل، مواد نفتی و دارویی، محصولات شیمیایی، محصولات کشاورزی، صنایع سنگین و مهندسی در عرصه اقتصادی ایفای نقش می کنند، بنابراین نقش شورای بانوان بازرگان این اتاق به منظور فعال سازی و توانمندسازی هرچه بیشتر زنان و نیز استفاده از راهکارها و نظرات آن ها در راستای توسعه اقتصادی کشور بسیار چشمگیر است.

وی با اشاره به برگزاری سمینار تقویت اقتصاد ایران و روش برون رفت از تحریم اظهار کرد: با توجه به برهه زمانی که کشور ما در آن قرار دارد مساله تقویت اقتصاد کشور و راهکاری مقابله با تحریم اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است با نظر به اینکه فرآیند خصوصی سازی در کشور به عنوان اصلی ترین راه حل به منظور تقویت اقتصاد کشور مطرح است.
مقیمی گفت: از دیگر موارد مقابله با تحریم می توان به انجام معاملات با ارزهایی مثل ین ژاپن یا درهم امارات که با ریسک کمتری مواجه است اشاره کرد؛ چراکه تحریم اقتصادی بیشتر از جانب آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی اعمال می شود.

رییس شورای بانوان بازرگان اتاق تهران گفت: گرایش به کشورهای آسیایی نیز می تواند به ایران این مجال را بدهد که اولابرنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت همکاری با کشورهای شرقی و شمالی خود برای روزهای سخت را در ذهن داشته باشد و ثانیا از پتانسیل های این کشورها برای مقابله با تحریم ها و تهدیدات استفاده نماید. اکنون استفاده از امکانات دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز می تواند به عنوان مکمل یا به دلایلی برای مجاری سنتی ارتباط ایران در خلیج فارس و از طریق ترکیه مدنظر باشد.

مقیمی گفت: تدوین قوانین پایدار برای صنعت کشور با مشارکت NGO های بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی، ایجاد تسهیلات بانکی و قوانین بانکی تسهیل کننده گردش صنعت، تقویت صادرات، تخصیص رقمی از بودجه کشور برای R&D، تنظیم بازار داخلی و حذف واسطه های متعدد، حذف یارانه ها، تضمین امنیت سرمایه گذاری، جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، خرید و انتقال صنایع مادر و تکنولوژی های روز مورد نیاز و کارخانه های وابسته به آن به کشور به جای محصولات تمام شده و عبور از مرحله مونتاژ به مرحله تولید و خودکفایی از جمله راهکارهای تقویت اقتصاد کشور است.

وقت را از دست ندهیم
علی شمس اردکانی هم در بیستمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها با فوریت در مجلس بررسی می شود پس اتاق نیز نباید وقت را از دست ندهد و با جدیت و سرعت تمام به بررسی آن بپردازد.

وی افزود: انرژی باید همواره به سرمایه تبدیل شود و چنانچه این اتفاق نیفتد سرمایه از دست رفته است اما متاسفانه در کشور ما این مشکل وجود داشته ما به جای تبدیل انرژی به سرمایه فقط آن را مصرف کرده ایم.
وی گفت: برای رسیدن به جایگاه اقتصاد اول منطقه که هدف سند چشم انداز است نیاز به تجمیع سرمایه داریم پس تا آنجا که می شود سرمایه های حاصله از انرژی را به بخش تولید ببریم. وی افزود: پیشنهاد می کنم ۵۰ درصد بودجه را به بخش تولید و سرمایه گذاری اختصاص دهیم و مابقی به جبران نقدینگی، کمک به تجهیز پالایشگا ه ها، آموزش و تقویت نیروی انسانی و هزینه های دولت اختصاص داده شود. همچنین انرژی گاز را نیز می توانیم به ارزش افزوده تبدیل و به کمک آن فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم.

ماده ۷ اصلاح شود
پس از آن محسن بهرامی ، رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران، به تشریح آخرین وضعیت اصلاح و تهیه پیش نویس قانون مقررات صادرات و واردات از سوی این کمیسیون پرداخت. وی با بیان تک تک موارد پیشنهادی اتاق تهران برای اصلاح این قانون مهم ترین مورد اصلاحی را تغییر ماده ۷ دانست و اصلاح آن را موجب شفاف تر شدن آمار صادراتی عنوان کرد. بهرامی همچنین پیشنهاد اصلی دیگری که در این متن پیشنهادی آمده است را تاکید بر صدور کارت بازرگانی صرفا از سوی اتاق تهران بیان کرد و گفت: پیشنهاد اصلی مطرح شده این است که صحن اجرای عملیات بازرگانی کماکان به عهده اتاق بازرگانی باشد. محمدصادق مفتح،معاون وزیر بازرگانی و عضو دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: برای کمک به تولید و صنعت باید تشکل ها را محور قرار داد باید سیاست ضدانحصار و تشکل محوری را در پیش گیریم و به این ترتیب بازار را ساماندهی و کنترل کنیم.

از آقای غضنفری متشکریم
فرهاد فزونی نیز گفت: از آقای غضنفری متشکریم که به اتاق متذکر شد که با حرف نمی توان کاری از پیش برد و نیاز به زیرساخت سازی است اما از ایشان می خواهیم این پیشنهاد را به دولت نیز بدهند و دولت نیز به زیرساخت ها بپردازد.وی افزود: بانک مرکزی نیز کاهش سطح قیمت ها را که ناشی از مسائل جهانی است به تمهیدات بانک نسبت ندهد چرا که این امر کاملابدیهی است.فزونی گفت: دولت از پایین آمدن قیمت مسکن و مصالح آن زیاد خوشحال نباشد چرا که چنانچه این رویه ادامه یابد فعالان این صنعت نیز از فعالیت دست خواهند کشید و دوباره با بحران مسکن مواجه خواهیم شد.

لایحه تورم آور، آلودگی بیماری زا
پدرام سلطانی نیز گفت: با خوشبینی نمی توان مشکلات اقتصادی را برطرف کرد بنابراین لایحه هدفمند کردن یارانه ها نه تنها به اقتصاد کمک نمی کند بلکه تورم را نیز بالاخواهد برد.
وی گفت: با شرایط کسری بودجه که هم اکنون با آن مواجهیم نمی توان انتظار داشت که بتوان به صادرات کمک چندانی کرد. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم و با ایجاد تعادل و تعامل میان صادرات و واردات بر این مشکل فائق آییم.عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: آلودگی شهر نیز مشکل دیگری است که نه تنها به بهداشت و سلامت بلکه به اقتصاد ما نیز لطمه وارد خواهد کرد بنابراین باید درباره آن نیز فکری کرد.وی با انتقاد از محدود کردن فضای کسب و کار توسط برخی نهادهای دولتی گفت: جلوی کار شرکت های کامپیوتری را نیز نگیرند چرا که اشتغال زا بوده و خدمات زیادی را ارائه می دهند همچنین جلوی انحصارگری را می گیرند و به بخش خصوصی فرصت داده می شود همچنین به این ترتیب می توان به مخابرات نیز در ارائه خدماتش کمک کرد.

زنگ خطر برای معادن
حمیدی انارکی نیز در این نشست گفت: تمام تلاش ها بر آن بود که به بخش صنعت و تولید کمک شود اما طرح منابع طبیعی و آبخیزداری چنانچه به تصویب برسد زنگ خطر بزرگی برای معادن و اکتشافات کشاورزی ما خواهد بود پس قبل از اینکه این قانون تصویب شود به دقت آن را بررسی کنید.

رونق از حمل و نقل رفت
اما میرمحمدصادقی، عضو دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: با توجه به بحران به وجود آمده طبیعی است که عملیات حمل و نقل نیز رونق خود را از دست داده باشد. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز هم اکنون با مشکل مواجه است اما مشکل بزرگتر این است که تجار ما نیز به جای استفاده از وسایل نقلیه ملی از وسایل نقلیه بین المللی استفاده می کنند و به این ترتیب صدمات بیشتری را به این صنعت وارد می کنند. به طوری که هم اکنون ۶۰ تا۷۰ درصد از حمل و نقل ما توسط شرکت های بین المللی صورت می گیرد. در این شرایط ما باید به هم کمک کنیم تا از بحران خارج شویم پس از همه تجار می خواهم که به این مساله نیز توجه کنند و ما را در این عرصه یاری نمایند.
داروهای صادراتی بلوکه شده
و سرانجام ایرج حسابی نیز گفت: صادرکنندگان داروهای گیاهی به درخواست دولت هزینه ها و تلاش های زیادی را متقبل شده اند تا به تولید این گیاهان بپردازند و اکنون که تلاش های شان به بار نشسته است به رتبه اول در تولید گیاهان دارویی رسیده اند و کالای شان برای صادرات آماده است دولت این کالاها را در گمرک بلوکه کرده و مانع از صادرات شان می شود لطفا به این مساله نیز رسیدگی شود.سید حمید حسینی ـ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ـ هم با اشاره به برگزاری همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در سی ام دی ماه سال جاری از نحوه تعیین قیمت فرآورده های نفتی در طرح تحول و نیز تعیین قیمت برق انتقاد کرد و گفت: اگر در کنار اصلاح قیمت ها رقابتی شدن محیط کسب و کار و آزادسازی توجه نشود دامنه مشکلات اقتصادی گسترش می یابد.

پیش نویس موانع کسب و کار
در ادامه این نشست پیش نویس شناسایی موانع کسب و کار در ایران هم بین اعضای اتاق توزیع شد. در این پیش نویس آمده است که ایران در میان ۱۸۱ کشور جهان و در مقایسه ۱۰ شاخص موثر در کسب و کار شامل شروع کسب و کار، اخذ مجوزها برای ساخت یک انبار تجاری با استاندارد معین، استخدام کارمندان ـ کارگران، ثبت اموال شرکت ها، اخذ اعتبارات اجرایی همچون قدرت حقوق قانونی، دقت اطلاعات اعتباری و میزان پوشش اطلاعات مالی افراد حقیقی و حقوقی از سوی بخش دولتی، همچنین حمایت قضایی از سرمایه گذاران با تاکید بر حفظ حقوق سهامداران جزء، پرداخت مالیات تجارت فرامرزی شامل اجزای تعداد اسناد برای صادرات، تعداد امضا، تعداد روز صادرات، تعداد اسناد، امضا و روز برای واردات، لازم الاجرا شدن قرارداد یا کارایی دادگاه در حل و فصل اختلافات تجاری و تعطیل کردن کسب و کار با تاکید بر ورشکستگی ایران در رتبه ۱۴۲ قرار گرفته است. پس از پایان یافتن بیستمین نشست هیات نمایندگان تهران، اعضا برای بازدید ساختمان جدید اتاق تهران که اخیرا خریداری شده است عازم خیابان خالد اسلامبولی شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×