اخبار فرش ماشینی

گفتگو با آقای حسین گواهی – مدیر عامل شرکت فرش مجلل

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کار سخت در فرهنگ کاری ما وجود ندارد

 

کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور رشد یابنده مبادرت  میورزد . این امر توام با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه میشود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفتهای حیرتانگیز نیز شدهاند. کارآفرین از هیچ همه چیز میسازد. درواقع کارآفرینی در صنعت نساجی در کشور تاحدی محجور مانده و همه سرمایه گذاری ها رنگ و بوی سنتی پیدا کرده است. در این شماره از مجله با یک کارآفرین همکلام شده ایم …

◄ لطفاً در ابتدا بیوگرافی کوتاهی از سوابق کاری خود برای خوانندگان مجله کهن ارائه فرمائید؟

از سال ۱۳۷۷ در عرصه تولید فرش ماشینی مشغول به فعالیت شدم و در سال ۱۳۸۲ در بخش محصولات کشاورزی و دامداری فعالیت های خود را توسعه دادم. در حال حاضر در بخش تولید گلیم نیز فعالیت می کنیم. در سال ۱۳۷۷ وقتی کار تولید فرش ماشینی را آغاز کردیم تقریباً در شهرک سلیمان صباحی تولید فرش اینقدر رونق نداشت و تعداد کارخانجات نیز بسیار محدود بود. پس از دو سال فعالیت، ماشین آلات خود را به ۵ دستگاه با تولید ۳۰۰۰ تخته فرش ماشینی در ماه ارتقاء دادیم. در بخش کشت و صنعت بالغ بر ۲۰ هکتار زمین های کشاورزی، گاوداری صنعتی، پرورش شتر مرغ، پرورش آبزیان و پرورش کبک مشغول به فعالیت هستیم و در سال ۱۳۹۰ به عنوان واحد نمونه استانی معرفی شدیم.

در سال ۱۳۹۱ در بخش تولید فرش ماشینی با خریداری و نصب ماشین آلات گلیم بافی شرکت وندویل فاز توسعه خود را آغاز کردیم و در حال حاضر سالانه ۲۰.۰۰۰ متر مربع گلیم تولید می کنیم. در سال های فعالیت خود با فراز و نشیب های زیادی روبرو شده ایم چرا که کارآفرینی و تولید سالم در کشور ما مشقات و سختی های غیرمتعارفی دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ آقای گواهی شرکت شما در سال های منتهی به دهه ۸۰ در اوج دوران کاری و فروش خود قرار داشت و با برندهایی مانند فرش آریا مهر و بید گلستان سهم بازار خوبی داشتید. چه اتفاقی روی داد که در آن سال ها با وجود رونق فرش ماشینی در کنار تولید فرش وارد بخش کشت و صنعت شدید؟

دلیل این امر عشق و علاقه ای بود که به بحث تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی در مجموعه ما وجود داشت. در حال حاضر بسیاری از مجموعه های تولیدی ما در حد نمونه استانی و نمونه کشوری هستند و اشتغال زایی خوبی را به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کردیم. هر چند که شرایط اقتصادی کشور و برخی مشکلات تولید چند سالی موجب عدم سرمایه گذاری جدید و توسعه دلخواه ما شده است اما به هر حال توانستیم در بخش تولید فرش ماشینی و همین طور کشت و صنعت با به روز کردن تکنولوژی های تولید و استفاده از ماشین آلات مدرن جهش خوبی را داشته باشیم.

چندین سال است که به طور متوالی صادرات فرش های ما به عراق و افغانستان انجام می شود. در حال حاضر مجموعه فرش بیدگلستان با برند فرش مجلل دارای نشان استاندارد و تولید فرش ماشینی است.

◄ قطعاً به عنوان یک کارآفرین بارها به نقطه صفر رسیده اید و یا با مشکلات زیادی روبرو بوده اید. چطور این سرمایه گذاری ها را به ثمر رساندید؟

به نظر من هر کاری به پشتکار و تولید سالم نیاز دارد و با این دو اصل می توان موفق شد. قطعاًً زمان هایی در کار پیش می آید که موانع و سختی هایی آزار دهنده می شود اگر در مقابل آن ها کمر خم کنید شکست می خورید. موفقیت من به خاطر پشتکارم بوده است. کار آفرینی و سرمایه گذاری در ایران بسیار سخت است. البته کلمه” بسیار سخت ” کلمه ای است که مردم از آن استفاده می کنند اما در فرهنگ کاری من نیست. من به کار و سرمایه گذاری تعهد دارم و برای من این کار بسیار آسان و لذت بخش است و نگرانی و سختی احساس نمی کنم.

◄ عده ای عقیده دارند برخی از مشکلات موجود در صنعت فرش ماشینی و نساجی به دلیل عدم آگاهی و توان مدیریتی لازم در مدیران این صنعت است. چقدر با این نظر موافق هستید؟

من با این نظر قطعاً موافق هستم. چرا که برخی از مشکلات و آسیب هایی که به واحدهای تولیدی وارد می شود به دلیل ناتوانی و ناآگاهی مدیران مجموعه می باشد. به نظر من موفقیت یا عدم موفقیت یک مجموعه تا حد زیادی به مدیریت برمی گردد. به عقیده من در تمام شغل ها می توان موفق شد و فقط به پشتکار و توان مدیریتی فرد باز می گردد. در بخش تولید فرش ماشینی افراد زیادی بوده و هستند که وارد این صنعت شده اند اما موفق نیستند و یا با ورشکستگی و عدم موفقیت روبرو شدند. نمی توان گفت مشکل از کشور یا این صنعت است. مشکل، شخص، سرمایه گذار یا مدیر است که توانایی کار ندارد. البته نواقص و مشکلاتی در اقتصاد کشور و شرایط تولید وجود دارد اما در حدی نیست که بتواند بر مدیریت مدیران مجموعه اثر گذار باشد.

◄ شما در منطقه ای مشغول تولید فرش ماشینی هستید که به عنوان قطب فرش ماشینی ایران از آن یاد می شود. در این منطقه با چه مسائل و مشکلاتی روبرو هستید؟

اولین مساله که در کاشان و آران و بیدگل وجود دارد این است که حدود ۵۰۰ کارخانه باید با یکدیگر رقابت کنند و کسی می تواند موفق شود که تولید خوب، سالم با قیمت رقابتی داشته باشد که خود این موضوع یک مزیت هم به شمار می رود. به نظر من مشکل قابل توجه دیگری در این بخش وجود ندارد.

◄ آیا به نظر شما افزایش تراکم فرش و به تبع آن قیمت و ماندگاری فرش با توجه به اینکه فرش ماشینی یک کالای مصرفی  است کار منطقی است؟

بله. به نظر من در جامعه اقشار مختلف با سطح توان خرید متفاوتی وجود دارد. عده ای هستند که خریدار فرش های ماشینی گران قیمت با تراکم بالا و بافت های بسیار خاص مثل ۹۰۰ و ۱۰۰۰ شانه هستند.
فرش های تراکم بالا، نخ های ظریف تر، بافت زیباتر و ظریف تری دارند و برخی از مصرف کنندگان با توجه به قدرت خرید بالاتری که دارند، این نوع فرش ها را خریداری می کنند. به نظر من در ایران مشکل بازار نداریم.

◄ آیا فرش ماشین تهدیدی برای فرش دستباف است؟

خیر. به نظر من با رونق فرش های ماشینی در ایران و بافت های ۷۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ شانه، فرش دستباف بیشتر به صادرات نزدیک می شود. هر چند که در ایران هم هنوز مشتریان خاص خود را دارد. فرش دستباف هیچ گاه اصالت و قدرت خود را از دست نمی دهد و این نیاز و درخواست بازار است که همه چیز را تعیین می کند. فرش دستباف از نظر اصالت و هنری بودن جایگاه ویژه ای دارد و فرش ماشینی هر چقدر هم ظریف باشد دستباف نیست.

منبع: شماره ۲۰ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×