اخبار فرش ماشینی

گزارش همایش دموتکس در ایران؛ دموتکسی ها مهمان تهران وکاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

دموتکس برای فعالان حوزه صنعت نساجی و فرش نامی آشناست. این نمایشگاه برای ایران و صنعت فرش ما اعم از دستباف و ماشینی که اعتبار فرش در جهان محسوب می شوند فرصتی است برای نمایش ممتاز محصول ایرانی در ویترین غربی و برای جلب نظر بازار جهانی.

مدیران نمایشگاه دموتکس هانوفر در شهریور ماه سال جاری به ایران آمده اند و شرکت فوژان راهبران که نماینده رسمی دموتکس در ایران است اقدام به برگزاری همایشی با حضور مدیران دموتکس هانوفر و فعالان این عرصه در ایران کرد. همایش نخست، شنبه ۲ شهریور در تهران برگزار شد و سمینار دوم، چهارشنبه ششم شهریورماه در کاشان برگزار شد. در این سمینارها سوزان کلاپ روت؛ مدیرکل نمایشگاه دموتکس درهانوفر، ولفگانگ لنارتز؛ مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی آلمان و مارتین فولکرتز ؛ مدیرکل نمایشگاه های دموتکس در خارج از آلمان به معرفی دموتکس و فعالیت های آن پرداختند.

در ابتدای نشست نارینه آزلبار مدیر شرکت فوژان ضمن خیرمقدم به حضار به معرفی سخنرانان جلسه پرداخت و مدیریت پانل را بر عهده داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نخستین سخنرانی توسط ولفگانگ لنارتز انجام گرفت وی به سابقه ۶۷ ساله نمایشگاه های مسه هانوفر و حضور مستمر ایران از سال ۱۹۸۹ در این نمایشگاه ها اشاره کرد. او همچنین افزود در سال آینده مهندس نعمت زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت و گروه همراه ایشان از دموتکس ۲۰۱۵ هانوفر بازدید خواهند داشت و امید آن می رود که این بازدید آغاز فصل جدیدی از همکاریها میان ایران و مدیران برگزار کننده نمایشگاه باشد.

 درادامه؛ سوزانه کلاپ روت؛ مدیرکل نمایشگاه دموتکس در هانوفر به ارائه اطلاعاتی در خصوص وسعت فضای نمایشگاهی، میزان بازدید کنندگان و تعداد غرفه های دموتکس هانوفر پرداختند. براساس آمار ارائه شده توسط ایشان ۵۸ درصد از بازدیدکنندگان خارجی هستند و از این میان ۵ درصد مربوط به خاورمیانه است. او در ادامه افزود؛ تعداد غرفه ها و شرکت کنندگان ایرانی از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در حال افزایش است و با توجه به نظرسنجی های انجام گرفته این روند مثبت ادامه خواهد داشت و اغلب حاضران در این نمایشگاه به تحسین این حرکت نمایشگاهی پرداخته اند و اظهارنظرها همواره مثبت و موثر بوده است. او هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی این صنعت مهم و بزرگ عنوان کرد. در ادامه به بیان منافع شرکت های صاحب غرفه در نمایشگاه پرداخت که عبارت است از:

۱. فراهم ساختن زمینه ها و مشتری های جدید
۲. امکان گفت و گوی مستقیم با مشتریان
۳. آشنایی با بازدیدکنندگان بین المللی و در نهایت ورود به بازارهای صادراتی
۴. امکان متمایز شدن در بازارهای صادراتی و نمایش قدرت و کیفیت محصولات خود

 ایشان در پایان سخنرانی خود چشم اندازی از دموتکس ۲۹۱۵ هانوفر ترسیم کردند که بر اساس آن پیش بینی می شود هزار و ۳۰۰ غرفه از چهل کشور دنیا در نمایشگاه حضور یابند و ۴ هزار خبرنگار از سی و پنج کشور دنیا اخبار اقتصادی، صنعتی و هنری نمایشگاه را پوشش می دهند.

آخرین سخنرانی این همایش توسط مارتین فولکرتز؛ مدیرکل نمایشگاه های دموتکس در خارج از آلمان انجام گرفت. محور سخنرانی ایشان معرفی دموتکس شانگهای(چین)، دموتکس مسکو (روسیه) و دموتکس قازیان تپ (ترکیه) در سال ۲۰۱۴ و ارائه تصویری از نمایشگاه های سال آینده میلادی بود.

او نخست به معرفی نمایشگاه شانگهای چین پرداخت و ضمن ارائه اطلاعات مستنداتی نیز در قالب عکس و تصویر برای حضار به نمایش در می آمد. او هدف از برگزاری دموتکس در خارج از آلمان را رفع موانعی چون تفاوت های زبانی و محدودیت های اخذ ویزا عنوان کرد. در ادامه به دستاورهای آخرین دموتکس شانگهای پرداخت؛ بر این اساس ۷۹ درصد غرفه ها مربوط به شرکتهای خارجی و ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان را خارجی ها تشکیل داده بودند. بیشترین ۱۰ درصد / میزان بازدیدکنندگان به ترتیب مربوط به کره جنوبی (با ۲۴ درصد / بازدیدکننده)، آمریکا، هلند، ژاپن، مالزی و سنگاپور(با ۲ بازدیدکننده) بوده است. و از این میزان ۸۳ درصد اعلام کرده اند در سال آینده نیز در نمایشگاه حضور خواهند یافت. البته دموتکس شانگهای با برنامه های جانبی از جمله مسابقه و اهدای جایزه به شرکت های مبتکر در زمینه حفاظت از محیط زیست همراه است که می توان آن را از نقاط مثبت این نمایشگاه و دید روشن مدیران آن عنوان کرد.

وی سپس به معرفی دموتکس ۲۰۱۴ مسکو پرداخت. میزان بازدیدکنندگان خارجی از این نمایشگاه حدود ۲۱ درصد و غرفه های مربوط به شرکت های خارجی ۴۲ درصد بوده است که علت این امر را وسعت پهناور کشور روسیه و عدم دسترسی آسان به آن عنوان کردند.

وی در ترسیم نمایشگاه سال آینده گفت: نمایشگاه سال آینده به دلیل محدودیت های مکانی دوره قبل در مرکز نمایشگاهی سوکول نیکی برگزار خواهد شد که از امکانات و فضای بیشتری برخوردار است.

بعلاوه مدیران دموتکس در نظر دارند این نمایشگاه را در نقاط مختلف سرزمین پهناور روسیه برگزار کنند و به این ترتیب بر موانعی چون مسافت طولانی فائق آیند.

در پایان نیز به معرفی دموتکس ۲۰۱۴ ترکیه پرداخت که از استانبول به قازیان تپ انتقال یافته است. او علت این امر را تمرکز صنعت فرش ترکیه در این شهر و توانایی ها و ظرفیت های موجود در آن عنوان کرد. در ادامه افزود، در این نمایشگاه اغلب غرفه ها و بازدیدکنندگان از ترکیه بودند و تنها ۲۰ درصد بازدیدکننده خارجی و ۲ درصد شرکت خارجی در نمایشگاه مشارکت داشتند که علت آن جابه جایی مکانی و زمان محدود برگزارکنندگان برای برپایی نمایشگاه بوده است و در سال آینده این مسائل رفع خواهد شد و شاهد حضور پر رنگ تر شرکتهای خارجی ها و به خصوص شرکتهای ایرانی خواهیم بود.

 در پایان این نشست، فعالان صنعت فرش ایران اعم از دستباف و ماشینی به طرح سوالاتی در خصوص برگزاری نمایشگاه دموتکس در تهران و اقدامات آن ها برای رفع موانع مربوط به حضور ایرانی ها در نمایشگاه پرداختند. و مدیران نمایشگاه در پاسخ به صنعگتران ایرانی گفتند: متاسفانه تا به امروز امکان برگزاری دموتکس فراهم نشده است اما بررسی های برای تحقق این امرصورت گرفته است که شاید در آینده دموتکس را به تهران بیاورد چرا که کیفیت محصولات ایرانی در جهان بی نظیر است و باید در جهان به نمایش درآید. وی در ادامه افزود ما همواره رایزنی هایی برای رفع موانع سیاسی و مشکلات ارزی و ریالی با مسئولان سفارتخانه ها انجام داده ایم و بهبود شرایط را برای حضور در نمایشگاه های دموتکس ۲۰۱۵ به حاضران نوید دادند.

گزارش : شیما شعاعی

منبع : شماره ۲۵ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×