گزارش نمایشگاه ها

گزارش ششمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران ۱۳۹۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

  نقش هایی کهن از دل ماشین هایی مدرن

ششمین افتتاحیه ی نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی،موکت،کفپوش و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران؛پانزدهم شهریور ماه سال جاری برگزار شد. این نمایشگاه چهار روز ادامه داشت و پذیرای عموم بود.

این مراسم با حضور ولی الله افخمی راد؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور توسعه ی بازرگانی داخلی و مدیر نمایشگاه بین المللی و مجری نمایشگاه برگزار شد. علاوه بر ایشان گروهی از افراد سرشناس در این حوزه نیز در این مراسم حاضر بوند، ازجمله مهندس محمد مروج، رییس انجمن نساجی ایران، دکتر شیبانی؛ نایب رییس هیات مدیره انجمن، رییس زاده؛ دبیر انجمن و مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران در این مراسم حاضر بودند و از  غرفه های مهم نمایشگاه بازدید کردند.

آن ها ابتدا از غرفه ی قیطران و سپس از غرفه های فرش فرهی،فرش خوب، مشهد اردهال، ماهور، فرش شونهر، زمرد مشهد، یلدای کویر، الماس کویر در سالن هشت و نه و سپس از غرفه هایی چون فرش ایران زمین  در سالن هفت بازدید کردند. مهندس افخمی راد ضمن بازدید از غرفه ها با مدیران این شرکت های به نام درباره ی شرایط تولید، اهمیت برگزاری نمایشگاه، دستاوردهای تحقیقاتی در برخی از مجموعه ها، میزان تولید و صادرات هر یک از مجموعه ها و مسائل و مشکلات تولید و صادرات گفت و گو  کردند. و در پایان گفت و گوهای خود همکاری بیشتر میان دولت یازدهم و تولیدکنندگان بخش خصوصی را به فعالان این حوزه نوید دادند.

استقبال عمومی از نمایشگاه…

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در روزهای آتی نمایشگاه شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان عمومی و دست اندر کاران حوزه ی فرش ماشینی و صنعت نساجی در نمایشگاه بودیم. اغلب بازدیدکنندگان تخصصی در این نمایشگاه فروشگاه دارانی بودند که برای عقد قرارداد با مدیران مجموعه  های تولید کننده ی فرش ماشینی و اخذ نمایندگی آن ها به آن جا آمده بودند. گروه دیگر از آن ها مهندسین و دانشجویان نساجی و طراحی فرش بودند که یا در گذشته با برخی از شرکت های حاضر در نمایشگاه همکاری داشته اند و یا قصد همکاری با آن ها را داشتند؛ بریا دانشجویان این حوزه نیز نمایشگاه محل مناسبی برای یک سیاحت علمی و فضایی بالقوه برای اشتغال و  ارائه ی تحقیقات علمی آن ها محسوب می شود.

اغلب بازدیدکنندگان عمومی  خانواده هایی بودند که برای بازدید از نمایشگاه کودک به سالن های مجاور نمایشگاه فرش آمده بودند و از پس آن به نمایشگاه نیز  می آمدند. و این شاید یکی از ضعف ها و یا کاستی هایی باشد که مسئولان برگزاری نمایشگاه باید به آن توجه بیشتری داشته باشند. هر چند بر خی از تولید کنندگان حاضر در نمایشگاه معتقد بودند افزایش استقبال عمومی خانواده و افراد غیرمتخصص می تواند نمایشگاه را از حالت تخصصی آن خارج کند، در حالی که حفظ این فضای تخصصی به نفع تولیدکنندگان است و باید آن را حفظ کرد. به این ترتیب به نظر می رسد یکی از کاستی های نمایشگاه ضعف حضور بازدیدکنندگان انحصاری است؛ کسانی که تنها با هدف بازدید از فرش ها و ابتکارات ارائه شده در این حوزه در این نمایشگاه حاضر شده اند نه بریا جمع آوری هدایای تبلیغاتی و گذراندن زمان.

تازه ها و نوآوری های نمایشگاه

یکی از ویژگی های این نمایشگاه حضور شرکت های فنی و مکانیکی در زمینه تهیه و تجیز ماشین آلات بافت فرش بود که نماینده ی شرکت های ترک در ایران بودند و به منظور افزایش رابطه با تولیدکنندگان ایرانی در این نماشگاه حاضر شده بودند. مسئول یکی از این شرکت ها در روز پایانی نمایشگاه اذعان داشت طی چهار روز حضور در نمایشگاه توانسته است بیست تفهم نامه و قرارداد را با شرکت های ایرانی به امضا برساند.

یکی از ویژگی های بارز و چشم نواز این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه هی فرش، غرفه آرایی و  تنوع سازه  ها و غرفه هایی بود که در این نمایشگاه به چشم می آمد، البته در این میان شاهد غرفه هایی نیز بودیم که از باب رنگ و طراحی بسیار به هم شبیه بودند امکان تشخیص شرکت های تولیدکننده ی فرش ماشینی را از هم مشکل می ساخت. تنها دیوارها و سازه های مومود در نمایشگاه توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جلب نمی کرد بلکه در پس این دیوارها محصولاتی وجود داشت که با وجود شباهت های ظاهری با فرش های دیگر  تمایز های داشتند که آن ها را از سایر فرش های قدیمی متمایز می ساخت؛ تولید فرش آنتی باکتریال توسط مجموعه ی فرهی و یا فرش ضد لک توسط شرکت فرش ماهور  و تولید فرش چرم دست دوز توسط شرکت نقش خاک از جمله رویدادهایی بود که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم.

یکی از نکات مثبت  در این نمایشگاه حضور چند نشریه ی مرتبط با حوزه ی نساجی در آن و پوشش اخبار آن در نمایشگاه است در حالی در نمایشگاه فرش دستباف شاهد غرفه ای مطبوعاتی در نمایشگاه نبودیم که این نشان از درک مسئولان برگزارکننده نسبت به اهمیت مطبوعات در حوزه ی تخصصی دارد.

ظرفیت هایی که مسئولان نادیده گرفتند

شاید خالی از لطف نباشد که نکاتی را به برگزارکنندگان این نمایشگاه یادآوری کنیم که خواسته یا ناخواسته از دید آن ها مغفول مانده است، اهمیت برگزاری انحصاری نمایشگاه یکی از مواردی است که باید به آن توجه و  بر آن تاکید کرد، امری که برگزارکنندگان نمایشگاه فرش دستباف اهمیت آن را دریافته اند و آخرین نمایشگاه فرش دستباف را به صورت انحصاری برگزار کردند. این نوع از برگزاری نمایشگاه به تخصصی تر شدن نمایشگاه و کاهش بازدیدکنندگان به اصطلاح گذری آن منجر می شود.

یکی از مواردی که تمام تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه درباره ی آن اتفاق نظر دارند، اهمیت حضور بازدیدکنندگان خارجی و شرکت های خارجی در نمایشگاه است در حالی در نمایشگاه جاری نیز این ضعف هم چنان مشهود بود.

یکی دیگر ضعف هایی که شرکت سهامی نمایشگاه ها  باید درصدد رفع آن اقدام نماید، عدم تجهیز و تکمیل سالن های  نمایشگاه و رفع مشکلات و کاستی های آن است. چراکه ادامه این شرایط تمایل و انگیزه ی شرکت های تولیدی را برای حضور در نمایشگاه ها داخلی کاهش و رغبت عمومی برای حضور در نمایشگاه دموتکس و نمایشگاه های ترکیه را افزایش می دهد و در نهایت به کمرنگ تر شدن نمایشگاه فرش ماشینی تهران و ضعیف شدن صنعت فرش ماشینی کشور منجر می شود. در حالی که توجه به این نکات ریز و کلیدی می تواند تهران را میزبان بزرگترین نمایشگاه فرش و صنعت نساجی در جهان یعنی دمتکس سازد که به طور قطع آثار مثبتی در توسعه ی صنعت نساجی ، فرش و پیامدهای جانبی آن چون رونق گردشگری و اقتصاد کشور خواهد داشت.

گزارش نمایشگاه فرش ماشینی تهران ۱۳۹۳ – سری اول

گزارش نمایشگاه فرش ماشینی تهران ۱۳۹۳ – سری دوم

منبع : شماره ۲۶ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×