اخبار فرش ماشینی

ارزش ۵۵ میلیارد دلاری صادرات نساجی و پوشاک ویتنام تا سال ۲۰۲۵

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

با توجه به اینکه صنعت پوشاک و نساجی جهانی در دنیای امروز به دنبال طرح های تازه و نوآورانه است، رهبران عمده این صنعت مانند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن با تمرکز بر قسمت های مختلف این صنعت مانند بالا بردن کیفیت محصولات، بهبود سیستم توزیع، ارائه طرح های خلاقانه و. . . سعی در ادامه تسلط خود بر بازار جهانی این صنعت دارند، اما در کنار این رهبران اصلی، برخی از کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت های چشم گیری در زمینه صنعت نساجی و پوشاک خود هستند.

در این میان کشور چین تسلط عمده ای بر صنعت نساجی و پوشاک جهانی یافته است. در میان دیگر اقتصادهای نوظهور نیز باید از کشور ویتنام نام برد که توانسته در بازار جهانی این صنعت پیشرفت هایی را برای خود رقم بزند، به طوری که در سال ۲۰۱۳ صنعت پوشاک و نساجی ویتنام با ۱۷.۹میلیارد دلار درآمد، دومین مقام را در صنایع صادراتی این کشور از آن خود کرده بود.

رشد ۹.۸درصدی صادرات پوشاک ویتنام

میزان صادرات صنعت پوشاک و نساجی ویتنام در سال ۲۰۱۴ به ارزش تقریبی ۲۴.۵میلیارد دلار رسیده بود که ۱۹درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایش داشت، در این میان سهم صادرات پوشاک این کشور در سال مذکور با ۱۷درصد رشد، ۲۱میلیارد دلار بوده است و در مقابل، صادرات صنعت نساجی نیز ارزشی برابر با ۳میلیارد دلار داشت. جالب است بدانید که در حال حاضر کشور ویتنام حدود ۶هزار شرکت نساجی و پوشاک دارد که منجر به اشتغال بیش از ۲.۵میلیون نفر در این کشور شده است.

بنابراین باید گفت نرخ رشد سالانه صنعت نساجی و پوشاک ویتنام، حرکتی رو به جلو داشته و طبق آمار موجود نرخ رشد سالانه آن ۹.۸درصد است که نشان دهنده روند رو به رشد این صنعت در کشور مذکور است. همچنین طبق پیش بینی محققان، اگر این روند رشد به همین صورت ادامه یابد تا سال ۲۰۲۵ ارزش صادراتی صنعت نساجی و پوشاک ویتنام به ۵۵میلیارد دلار خواهد رسید.

همچنین عضویت این کشور در سازمان مشارکت اقتصادی TPP نیز تا حد زیادی مشکلات مربوط به تهیه مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی را رفع خواهد کرد و ویتنام می تواند مواد اولیه خود را از کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، تایوان و. . . در بخش واردات
تهیه کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازارهای اصلی صنعت پوشاک ویتنام

شرکای اصلی ویتنام در صنعت نساجی و پوشاک ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا هستند، به طوری که در سال ۲۰۱۳ کل گردش مالی صادرات پوشاک این کشور به این بازارها ۱۵.۳میلیارد دلار بوده است و به طور کلی حدود ۸۵.۵درصد از کل صادرات پوشاک ویتنام به چهار بازار مذکور صادر می شود.

نخ ریسی و دوزندگی؛ دو مرحله پیشرفته در نساجی ویتنام

صنعت پوشاک و نساجی ویتنام در مرحله نخ ریسی پیشرفت های زیادی را در سال های اخیر تجربه کرده است، به طوری که طبق آمار موجود، در سال ۲۰۱۴ حدود ۹۰درصد از الیاف طبیعی و مصنوعی در خود این کشور تولید می شد که در این میان تنها ۱۰درصد از کل این مقدار را الیاف مصنوعی تشکیل می داد، با این وصف شمار تولید الیاف طبیعی به کار رفته در صنعت نساجی ویتنام روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است و نسبت به سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین یکی دیگر از مراحل پیشرفته و رو به  رشد صنعت نساجی کشور ویتنام، مرحله دوزندگی است، به طوری که تولید پوشاک این کشور ۲.۵درصد رشد داشته و متوسط نرخ رشد صادرات پوشاک این کشور نیز نسبت به سال ۲۰۱۴، یک رشد ۱۷.۷درصدی
داشته است.

چالش های پیش روی صنعت پوشاک ویتنام

البته لازم به ذکر است که صنعت نساجی و پوشاک ویتنام با وجود پیشرفت های زیادی که در سال های اخیر داشته است، موانع متعددی نیز پیش رو دارد، به خصوص در زمینه تهیه مواد اولیه و مرحله بافندگی هنوز با مشکلات قابل توجهی روبه رو است.

این کشور خصوصاً در زمینه تولید پنبه مشکلات زیادی دارد، چراکه یکی از مهم ترین مواد اولیه برای تولید الیاف طبیعی، پنبه است و این در حالی است که درصد تولید پنبه در کشور ویتنام در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حدود ۷۱درصد کاهش یافته است، بنابراین یکی از مشکلات اصلی بازار پوشاک کشور ویتنام در سال های اخیر تهیه مواد اولیه و خصوصاً تولید پنبه است.

با توجه به مشکلات پیش روی صنعت پوشاک ویتنام، تقاضا برای تولید داخلی این کشور تنها ۰.۲درصد بوده و تولید پارچه این کشور بین ۱۵تا ۱۶درصد بوده است، بنابراین باید گفت اگرچه صنعت نساجی و پوشاک ویتنام پیشرفت های قابل توجهی را در سال های اخیر داشته است، اما کماکان در قسمت تهیه مواد اولیه به بخش واردات متکی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×