اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

نکات مهم در خرید ماشین آلات دست دوم فرش ماشینی

خرید ماشین آلات دست دوم نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نساجی صنعت گسترده‌ای است و تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در آن نیز تنوع گسترده‌ای دارد. از ماشین‌آلات سادۀ جوراب‌بافی گرفته تا خطوط بزرگ و عظیم ذوب‌ریسی جزو صنعتی نساجی محسوب می‌شوند. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور و محدودیت‌های تحریمی، خرید ماشین‌آلات دست اول نساجی با مشکلات و موانع عدیده‌ای روبروست که دست‌اندرکاران صنعت را برآن می‌دارد که گزینه خرید ماشین‌آلات دست دوم را نیز مدنظر قرار دهند. اما خرید ماشین آلات فرش ماشینی نیز محدودیت‌های خاص خودش را دارد و فرآیندی است که درصورت عدم اجرای صحیح می‌تواند شرکت خریدار را متحمل ضرر و زیان کند. بنابراین فرصت را مغتنم دیدیم با توجه به تقاضای نسبی به خرید ماشین آلات دست دوم در شرایط فعلی، برخی نکات مهم و عمومی را در مورد خرید این ماشین‌آلات مطرح کنیم:

ماشین آلات فرش
درباره‌ی ماشین آلات دست دوم فرش ماشینی

انطباق نوع ماشین‌آلات با راهبرد فعلی شرکت

شرکت‌های فروشنده ماشین‌آلات دست دوم فرش ماشینی و بنگاه‌های واسطه به‌هر حال به انحاء مختلف به‌دنبال بازاریابی و پیداکردن مشتری هستند. لذا ممکن است شرکت‌های بزرگ و موفق همواره با پیشنهادهای متعددی درباره خرید ماشین آلات نساجی در حوزه‌های مختلف روبرو باشند. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که پیشنهادات مطرح‌شده به‌نظر بسیار مقرون به صرفه و به اصطلاح اکازیون است. این شرایط در برخی موارد شرکت‌ها را به اشتباه می‌اندازد که ماشین‌آلاتی که در راستاری ماموریت و حرکت فعلی شرکت نیست را نیز خریداری کنند، و ماشین آلات و تجهیزاتی را خریداری کنند که هیچگاه از آنها استفاده نمی‌شود یا به‌کارگیری آنها به دلیل فقدان تجربه یا بازار محصولی تولیدی، تداوم نمی‌یابد و هزینه‌های غیرضروری به سازمان وارد می‌آورد. بنابراین شرکت‌ها پیش از اقدام برای هرگونه خرید، باید جایگاه محصولات تولیدی، الزامات فنی و مهارت‌های مورد نیاز و مرتبط با ماشین‌آلات جدید را مدنظر قرار دهد. شاید بدیهی به‌نظر برسد، ولی هم همین امر بدیهی گاهی به دلیل ضعف مدیریت از چشم سازمان‌های بزرگ پنهان می‌ماند.

مطلب مرتبط: فروش ماشین آلات تولید نخ پلی استر

ماشین آلات فرش های ماشینی
خرید ماشین آلات دست دوم فرش ماشینی

مشاوره با کمپانی‌های سازنده

یکی از روش‌های پیداکردن ماشین‌آلات دست دوم، ارتباط مستقیم با کمپانی‌های سازنده اصلی ماشین‌آلاتی است که قصد خرید آن را دارید. مثلا اگر قصد خرید ماشین‌آلات بافندگی دست دوم را دارید می‌توانید با شرکت‌های سازنده اصلی مثل دورنیر، سولزر، پیکانول و … و یا نمایندگی‌های آنها در داخل کشور مکاتبه کنید. این شرکت‌ها معمولاً یا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازسازی و فروش مجدد ماشین‌آلات دست دوم فعالیت دارند و یا واسطه‌ها و شرکای مطمئنی را برای این امر می‌توانند به شما معرفی کنند. بسته به محل و کشوری که می‌خواهید ماشین‌آلاتتان را از آنجا خریداری کنید، شاید بتوانید از خدمات مشاوره این شرکت‌ها نیز استفاده کنید.

مشاوره با کارشناسان موازی  و متعدد

به‌منظور بررسی و خرید ماشین آلات فرش ماشینی، همواره باید از دو منبع کارشناسی به‌صورت موازی بهره‌ بگیرید و نقطه نظرات هریک را با هم مقایسه کنید. این کارشناسان لزوماً نباید خارجی باشند و اگر تخصص لازم در سازمان وجود دارد یکی از طرفین کارشناسی می‌تواند کارشناسان داخلی و طرف دیگر کارشناسان خارج از سازمان باشند. بدین ترتیب برای خرید و ارزیابی فنی ماشین‌آلات دست دوم به یک منبع اطلاعاتی بسنده نکنید و از نظر کارشناسان مختلفی را در این زمینه استفاده کنید. این امر خصوصاً در مورد ماشین‌آلات دست دوم داخلی امکان‌پذیر است. خوشبختانه صنعت نساجی کارشناسان متبحر و متعدد فراوانی دارد که در این زمینه می‌توانید از آنها استفاده کنید و برای خرید ماشین آلات دست دوم حداقل باید از دو منبع کارشناسی مستقل از یکدیگر بهره بگیرید.

مطلب مرتبط: خرید ماشین آلات نساجی دست دوم

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

لوازم ماشین آلات
نکات مهم خرید ماشین آلات دست دوم فرش

ارزیابی ماشین‌آلات حین کار

یکی از نکاتی که در خرید ماشین آلات دست دوم نساجی باید مدنظر قرار دهید این است که ماشین آلات را حتماً باید در حین کار ارزیابی کنید. ارزیابی ماشین‌آلاتی که از خط تولید خارج شده‌اند و فعالیت ندارند حتی برای کارشناسان خبره نیز دشوار است. لذا باید سراغ ماشین‌آلاتی بروید که اصطلاحاً سرپا و در حال کار هستند. در این صورت بهتر می‌توانید به مشکلات احتمالی آنها پی ببرید. برای بررسی ماشین‌آلات حتی می‌توانید کیفیت محصولات تولیدی آنها را نیز ارزیابی کنید. مشکلات کیفی محصولات تولیدی می‌تواند نواقص این ماشین آلات را آشکار کند.

در نظر گرفتن تجهیزات جانبی و لوازم مصرفی

در هنگام خرید ماشین آلات دست دوم، حتماً باید روش تامین تجهیزات جانبی یا لوازم مصرفی آن را در آینده مشخص کنید. ممکن است شرکت‌ فروشندۀ ماشین، درنظر داشته باشد که قطعات جانبی و مصرفی آن را به‌صورت جداگانه بفروشد. شما می‌توانید تامین قطعات مصرفی یا یدکی ماشین را پیش از خرید به عهده فروشنده بگذارید. چون اولاً شرکت‌ فروشنده را وادار می‌کند که قطعات و لوازم جانبی ماشین را نیز به‌همراه ماشین بفروشد و دوماً درصورت عدم موجود بودن این قطعات، تامین آنها با شرایط مناسب‌تر برای شرکت فروشنده آسان‌تر از شماست. این نکته خصوصاً زمانی که ماشین‌آلات دست دوم خریداری شده جزو فرآیندهای فعلی شرکتتان نیست، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

پیش‌بینی مهارت‌ها و امکانات لازم برای بهره‌برداری

شرکت‌هایی که سازنده ماشین‌آلات فرش ماشینی هستند معمولاً خدمات مناسبی در هنگام نصب و راه‌اندازی ارائه می‌دهند و معمولاً شرکت‌های خریدار می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای لازم بهره‌مند شوند و قطعات و لوازم یدکی لازم در دسترس‌شان قرار دارد و درصورت تقاضا خدمات فنی نیز به آنها داده می‌شوند (هرچند هزینۀ این خدمات هم دریافت می‌شود). اما خرید ماشین‌آلات دست دوم داستانی کاملاً متفاوت است و همواره با کاستی‌ها و کمبودهایی برای نصب و راه‌اندازی و کاربرد همراه است. هرچه این ماشین‌آلات پیچیده‌تر باشند، مشکلات و مسائل مربوط به آنها هم دشوارتر خواهد بود. لذا باید مراقب باشید که خرید ماشین الات یا خطوط تولیدی دست دوم به یک فرآیند فرساینده و اتلاف‌کننده منابع تبدیل نشود. از قبل باید به مهارت‌های لازم، امکانات جانبی، دسترسی به منابع لوازم مصرفی، بازار احتمالی محصولات، و… به‌دقت توجه کنید. خرید نسنجیدۀ ماشین‌آلات دست دوم می‌تواند شما را وارد باتلاقی کند که خروج از آن با زیان و خسارات قابل‌ملاحظه‌ای همراه خواهد بود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×