اخبار نساجی

ترکیه از تحریم اقتصادی علیه ایران حمایت نمی‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

وزیر توسعه ترکیه در اتاق بازرگانی ایران گفت: ترکیه به تحریم‌های اعمال شده در سازمان ملل رای منفی داده و از آن حمایت نمی‌کند.

جردت ایلماز وزیر توسعه تجارت ترکیه در رأس یک هیئت تجاری وارد ایران شده و با حضور در اتاق بازرگانی ایران با محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این جلسه با بیان ضرب‌المثل ایرانی به زبان فارسی گفت: کوه به کوه نمی‌رسد اما آدم به آدم می‌رسد و بر این اساس خواستار استفاده از ظرفیت کامل تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه شد.

وزیر توسعه ترکیه افزود: دو کشور ایران و ترکیه دارای جمعیتی حدود ۱۵۰ میلیون نفر و با تولید ناخالص ملی ۱.۳ تریلیون دلار هستند که بر این اساس قدرت خرید ایران و ترکیه به ۲ تریلیون دلار می‌رسد و این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد حجم تجارت کنونی بین ایران و ترکیه که حدود ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

وزیر توسعه ترکیه افزود: در سال ۲۰۱۲ صادرات ترکیه به ایران کاهش یافته و برعکس واردات ترکیه از ایران افزایش یافته و باید در صدد ترمیم تراز تجاری ترکیه و ایران باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایلماز با بیان اینکه ترکیه آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما به تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل رای منفی دادیم و کشور دوست و برادر ترکیه از اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی حمایت نمی‌کند.

وزیر توسعه ترکیه گفت: در دیدار آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران، مقرر شد حجم تجارت ایران و ترکیه تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: همه کوشش می‌کنیم از ظرفیت تجاری دو کشور به نحو احسن استفاده شود.

این مقام ترکیه با اشاره به تفاوت قیمت‌ حامل‌های سوخت در ایران و ترکیه گفت: این مسئله برای شرکت‌های حمل و نقل مشکلاتی ایجاد کرده که امیدواریم با عادلانه‌تر شدن قیمت حامل‌های سوخت روابط تجاری دو کشور تسهیل شود.

ایلماز افزود: دروازه‌های گمرکی مشترک بین ایران و ترکیه باید ایجاد شده و توسعه حمل و نقل بین دو کشور انجام شود.

وی گفت: سالانه دو میلیون ایرانی وارد ترکیه می‌شوند و باید در معرفی توانمندی ترکیه به ایران بیشتر گام برداشته شود.

وزیر توسعه ترکیه با بیان اینکه مرز مشترک زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد گفت: پویایی اقتصاد بین دو کشور باعث ایجاد رفاه برای مردم ایران و ترکیه و منطقه می‌شود.

در این دیدار مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه سابقه دیرینه‌ای دارد، گفت: افزایش چند برابری حجم تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه ظرف سه سال آینده مدنظر است که این حجم حداقل دو برابر شود.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای ایجاد مذاکرات ترجیحی بین بازرگانان گام برداشته و تنها روابط طرفینی مدنظر نیست، بلکه پتانسیل استفاده از توان روابط منطقه‌ای در سازمان اکو نیز مدنظر است.

موحدی به اعزام هیئت‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه مشترک برای گسترش روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور با کمک بخش دولتی موانع تجاری را رفع کرده و به تفاهم برسند.

همچنین مرتضوی رئیس کانون صنایع غذایی ایران نیز در این جلسه گفت: برای افزایش ظرفیت تجاری دو کشور باید شاهراه‌های ترانزیتی و توسعه روابط مالی و توسعه راه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اراده سیاسی بین دو کشور ایران و ترکیه در بالاترین سطح بر گسترش روابط قرار دارد، گفت: مهمترین مسئله ایجاد خطوط اعتباری و مالی برای اتصال دو اقتصاد بزرگ ایران و ترکیه است.
مرتضوی یادآور شد: حجم اقتصاد ایران و ترکیه به بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توان با ایجاد شریان دائم و نه موقتی از ظرفیت اقتصاد دو کشور به نحو احسن استفاده کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×