اخبار نساجی

بهای نفت برنت شعله کشید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بهای نفت برنت شعله کشید

بهای هر بشکه نفت خام برنت با سه دلار و ۵۴ سنت افزایش، به ۱۲۶ دلار و۲۰ سنت رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ایران (شانا)، در پی انتشار خبر انفجار یک خط لوله انتقال نفت در عربستان سعودی از سوی شبکه خبری پرس تی وی ، بهای نفت با ۵ درصد رشد به بالاترین سطح از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۰۸ رسید.

بهای نفت خام شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو تی آی) هم با یک دلار و۷۷ سنت افزایش ، به ۱۰۸ دلار و ۸۴ سنت برای هر بشکه در پایان معاملات روز گذشته رسید.

شبکه خبری پرس تی وی روز گذشته اعلام کرد: یک خط لوله نفتی واقع در شرق استان نفت خیز عربستان منفجر شده است.
اگر چه مقام های عربستانی این خبر را تکذیب کردند اما این موضوع سبب شد بهای نفت شاخص برنت در بین معاملات روز گذشته از مرز ۱۲۸ دلار عبور کند و بهای نفت خام آمریکا به بیش از ۱۱۰ دلار برای هر بشکه برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نگرانی ها از کمبود واقعی عرضه نفت خام از سوی کشورهایی مانند یمن، سوریه و پروژه های نفتی دریای شمال، بازارهای جهانی نفت خام در سال جاری میلادی را با تهدید رو به رو کرده است.

ارزیابی کیفی نفت بیش از۱۰ کشور خاورمیانه در ایران

سرپرست طرح های نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت از ارزیابی کیفی بیش از ۱۴۵ نوع نفت خام و میعانات گازی تولیدی کشور و نفت بیش از۱۰ کشور در منطقه خاورمیانه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ایران (شانا) ، علی اصغر پاسبان با بیان این که کنترل کیفیت نفت خام های صادراتی ایران از وظایف واحد ارزیابی و کنترل کیفیت نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت به شمار می آید، گفت: قیمت گذاری ها و تهیه شناسنامه نفت خام های صادراتی بر اساس ارزیابی های کیفی واحد ارزیابی نفت خام پژوهشگاه محاسبه می شود و این واحد، واحدی منحصر به فرد در منطقه خاورمیانه است.

سرپرست طرح های نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: در چند سال اخیر فعالیت های واحد ارزیابی و کنترل کیفیت نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت به گونه ای بوده است که بتواند با شرکت های خارجی رقابت کند و تقریبا در این کار نیز موفق بوده است، ضمن آن که در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار کارهای ارزیابی برای قیمت گذاری که در اروپا انجام می شد، با حضور ناظران خارجی در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

پاسبان گفت: واحد ارزیابی و کنترل کیفیت نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت با کنترل کیفیت و ارزیابی نفت خام های صادراتی به طور مستقیم سالانه از خروج ۴ تا ۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ نوع نفت خام و ۴۵ نوع مایعات گازی در کشور تولید می شود که پس از مخلوط شدن با یکدیگر به هشت نوع نفت خام تبدیل و به کشورهای خارجی صادر یا به ۹ پالایشگاه داخلی ارسال می شود.
پاسبان افزود: تهیه شناسنامه یک نوع نفت خام در کشور در پژوهشگاه صنعت نفت ۱۰ هزار دلار هزینه دارد، در حالی که این کار به غیر از هزینه حمل و نقل و نمونه برداری از سوی شرکت های خارجی در منطقه، بیش از ۳۵ هزار دلار هزینه برای کشور خواهد داشت.

سرپرست طرح های نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که واحد ارزیابی و کنترل کیفیت نفت خام پژوهشگاه صنعت نفت در حال رقابت با شرکت های دانش بنیان خارجی در منطقه است، گفت: به زودی پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی پژوهشگاه صنعت نفت برای معرفی و ارائه خدمات و قابلیت های علمی و تحقیقاتی این واحد به شرکت های خارجی و کشورهای منطقه راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون مشتریان اصلی پژوهشگاه صنعت نفت برای تعیین و ارزیابی کیفیت نفت خام شرکت های مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، پالایشگاه های نفت داخلی و شرکت نفت و گاز پارس هستند و پژوهشگاه به شرکت های خصوصی که متقاضی ساخت پالایشگاه در داخل کشور و شرکت های که در کار معاوضه (سوآپ) نفت خام فعالیت دارند نیز خدمات ارائه می دهد.

پاسبان با بیان این که هم اکنون بیش از ۶۰ پالایشگاه جهان، بخشی از نفت خام خود را از ایران خریداری می کنند ، گفت : این نفت خام با گزارش های ارزیابی پژوهشگاه به مشتریان معرفی می شود و هم اکنون در پژوهشگاه صنعت نفت اطلاعات نفت خام بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه خاورمیانه موجود است و پژوهشگاه توانایی انجام ارزیابی های پیشرفته و تخصصی هر نوع نفتی را دارد.

وی گفت : در گذشته تهیه شناسنامه یک نوع نفت خام بیش از سه ماه طول می کشید اما هم اکنون در کمتر از ۱.۵ ماه ۱۰ نوع نفت خام شناسنامه دار می شوند.
سرپرست طرح های نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت گفت : هم اکنون مرغوب ترین نفت خام صادراتی ایران در شرکت نفت فلات قاره از منطقه نفتی لاوان و سیری تولید می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×