اخبار نساجی

تحقق تولید ملی نیازمند کارآمدتر شدن سیستم بانکی است

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: به منظور تحقق راهبرد تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نیازمند احصاء موانع و مشکلات تولید داخلی، تلاش برای ارائه راهکارهای عملی برای حل آنها، سیاست گذاری‌های اساسی برای رونق کالاهای ایرانی و تلاش برای کارآمدتر کردن سیستم بانکی کشور هستیم.

داوود منظور تاکید کرد: خوشبختانه دولت به این موارد به عنوان رویکردی اساسی در طرح تحول اقتصادی عنایت ویژه داشته و بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌های خود را بر پایه آن انجام می‌دهد.

وی در ارزیابی میزان تحقق شعار حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: این موضوع اصلا شعار نیست، تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و یا تولید ملی، یک شعار نیست و نباید شعار تلقی شود، بلکه اینها جهت‌های راهبردی هستند که بزرگترین مقام کشور به عنوان یک الزام مطرح کرده‌اند.

وی افزود: این سه راهبرد خود نشان می‌دهد که با توجه به شرایط موجود کشور، یکی از مهمترین مسائل مهم پیش روی کشور، مسائل اقتصادی است و ریشه آن در این است که بسیاری از انقلاب‌ها که با شکست مواجه شده‌اند، از ناحیه شکست اقتصادی بوده است و نه شکست اجتماعی.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جهاد اقتصادی در واقع خود به معنای اصلاح رفتار مصرفی و توجه به تولید داخلی است، ادامه داد: زمان‌مند کردن این راهبردها درست نیست زیرا هیچ کدام از این راهبردها به عنوان یک جهت راهبردی زما‌ن‌مند نیستند و نمی‌توان برای آنها مدت زمانی یک ساله فرض کرد، به عنوان مثال ما هنوز هم نیاز داریم که اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منظور با اشاره به این که الگوی مصرف ما به سمت کالاهای خارجی گرایش دارد و در مصرف نان، بنزین و … اسراف می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر در معرض تهدیدهای خارجی هستیم، پس باید جهاد اقتصادی داشته باشیم.

* تولید ملی بدون اصلاح الگوی مصرف معنا ندارد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مورد تولید ملی نیز همین‌طور است و برای دفع تهدیدهای خارجی، تولید ملی بدون اصلاح الگوی مصرف معنا ندارد.

وی با بیان این که میزان تحقق اهداف را باید متناسب با شرایط ارزیابی کرد، تصریح کرد: ایران در سال ۱۳۹۱ با بی‌سابقه‌ترین تحریمها مواجه بود که در دنیا در هیچ کشوری وجود نداشته است.

منظور با اشاره به این که با وجود تحریم بانک مرکزی، نفت، بانک‌ها، سیستم ارتباطی و حمل و نقل، لیکن توانسته مقتدرانه روی پای خودش بایستد، ادامه داد: این در حالی است که طی دو دهه اخیر تحریم‌های نفتی علیه چهار کشور لیبی، نیجریه، عراق و ایران صورت گرفته است که منجر به سقوط دولت هر سه کشور دیگر شده است.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: ایران علی‌رغم آنکه تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، توانسته کالاهای مورد نیازش را از طریق روش‌های متنوعی نظیر خرید تهاتری، اصلاح الگوی روابط تجارت خارجی و اتکاء بیشتر به ظرفیت‌های داخلی، تحریم‌ها را دور بزند و بخش عمده ای از کالاهای اساسی اش را تأمین کند، اما نباید از این موضوع غافل بود که در شرایط جنگ مشکلات عدیده ای در کشور به وجود خواهد آمد.

* الزامات تحقق راهبرد تولید ملی

وی افزود: در سال ۱۳۹۱ کشور از ناحیه محدودیت‌های ارزی و کاهش دسترسی به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بسیار تحت فشار قرار گرفته، با این حال بسیاری از صنایع کشور دارای رشد مثبت هستند و در بسیاری از مواردی که تضییقات ارزی و مالی وجود دارد، تلاش می‌شود از طریق منابع صندوق توسعه ملی، فروش دارایی‌ها و خلق منابع جدید و … ، نقدینگی واحدهای تولیدی را تأمین کرده و از مشکلات آنها کاسته شود.

منظور تاکید کرد: به منظور تحقق راهبرد تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نیازمند احصاء موانع و مشکلات تولید داخلی، تلاش برای ارائه راهکارهای عملی برای حل آنها، سیاست‌گذاری‌های اساسی برای رونق کالاهای ایرانی، فرهنگ سازی برای ترغیب مردم به استفاده از محصولات داخلی، حمایت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و تلاش برای کارآمدتر کردن سیستم بانکی کشور هستیم که خوشبختانه دولت به این موارد به عنوان رویکردی اساسی در طرح تحول اقتصادی عنایت ویژه‌ای داشته و بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌های خود را بر پایه آن انجام می دهد. از این رو می‌توان گفت که بسترهای لازم با اجرای طرح تحول اقتصادی برای تحقق این راهبرد فراهم خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×