اخبار نساجی

صادرات پارچه در بهار امسال ۹۰ درصد رشد کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صادرات پارچه در بهار امسال 90 درصد رشد کرد

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک از رشد ۳۸ درصدی صادرات پوشاک در سه ماه نخست امسال خبرداد و گفت: به طور خاص صادرات پارچه در این مدت ۹۰ درصد رشد داشته است .

مهدی یکتا در گفت وگو با ایرنا همچنین گفت :صادرات فرش ماشینی و موکت در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ درصد رشد داشته است که افزایش نرخ ارز در بازار ارز عمده ترین علت آن به شمار می آید .

این فعال بخش خصوصی همچنین میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته را ۵۰۰ میلیون دلار بیان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال ۹۰ ، ۱۸ درصد کاهش داشته است .
وی با بیان اینکه پایگاه اصلی صادرات ، تولید است، گفت: طبیعی است که کاهش تولید منجر به نزول صادرات می شود و اگرشرایط تولید بهتر بود، شاهد رشد صادرات بودیم .
دبیراتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک می گوید صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور با ارزش افزوده بالا از سال ۸۰ تا ۸۹ رو به افزایش بوده اما در یک سال اخیر مشکلات بسیاری منجر به کاهش صادرات در این حوزه شده است .

* کااهش صادرات نساجی درسال ۹۰

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی کمبود نقدینگی، نوسانات بازار، نرخ ارز و هزینه های ناشی ازاجرای هدفمندی یارانه ها را از عوامل اصلی افت صادرات نساجی در سال گذشته دانست و گفت : این مسئله در ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است .

یکتا با بیان اینکه اتفاقات مهم در صحنه تولید باعث شده تا الگوهای تولید در ایران تغییر کند، عنوان کرد: نکته اول هدفمندی یارانه ها و اصلاح ساختار تولید کشور بود که هنوز به اهداف مورد نظر دراین بخش دست نیافته ایم و برآیند هزینه های اضافه شده هدفمندی به تولید به طور مستقیم به مصرف کننده منتقل می شود.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک افزود: تحریم ها دسترسی به تکنولوژی های روز را با مشکل مواجه کرده و یکی از مشکلات اصلی صنایع نساجی مواد اولیه نخ و الیاف است که با این وضعیت نرخ ارز و دشواری دسترسی واردکنندگان به آن خطر را جدی احساس می کنیم .

** نوسانات نرخ ارز بازار قاچاق را کساد کرد

وی درعین حال گفت : در مورد نوسانات نرخ ارز وضعیت بازار موضوعی که شاید مغفول مانده این است که به دلیل افزایش نرخ دلار در بازار، قاچاق نساجی و پوشاک و لباس پایین آمده و این فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی است .
یکتا گفت: باید واحدهای تولیدی از وضعیت کنونی به خوبی استفاده کنند، فرصت طلایی برای باز پس گیری سهم خود از مافیای خارجی را از دست ندهند و دولت نیز به کمک بخش خصوصی بشتابد .

** راه اندازی اولین میز صنعت نساجی و پوشاک

دبیراتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک از راه اندازی اولین میز نساجی و پوشاک در روز دوشنبه هفته جاری با حضور یکی از معاونان رییس جمهوری و برخی مسئولان وزارت صنعت ، معدن و تجارت در محل نهاد رییس جمهوری خبرداد .
وی گفت که این جلسه بنا به درخواست اتحادیه نساجی از مسئولان وزارت صنعت و هماهنگی آنها برگزار می شود.

** نساجی قادر به تحقق وعده های اشتغالزایی است

یکتا معتقداست صنعت نساجی با وجود بسیاری از مزیت ها و تاثیر آن در افزایش تولید ناخالص داخلی و بالا بردن میزان اشتغال در سال های اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته است .
وی با بیان اینکه مسئولان صنعت کشور باید همانگونه که به صنایع فولاد سازی ، خودروسازی و سیمان توجه می کنند ، صنعت نساجی را نیز در نظر داشته باشند ، افزود: صنعت نساجی صدرصد خصوصی است و درخواست ما این است که همچون سایر صنایع به این صنعت توجه شود .

از نظر این فعال اقتصادی ، وعده هایی که برای اشتغال زایی درسال گذشته داده شد ، به راحتی از طریق صنعت نساجی قابل تحقق است ، مشروط بر آنکه از یک سری سوء تدبیرها جلوگیری شود .
وی فراهم کردن دسترسی وارد کنندگان مواد اولیه نساجی به ارز دولتی را مورد توجه قرار داد و گفت : واحدها کمبود نقدینگی دارند و بانک ها به انحاء مختلف از تامین نقدینگی سرباز می زنند که دولت می تواند وارد عمل شده و بانک ها را ملزم به تامین نقدینگی کند .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×