اخبار فرش ماشینیاخبار نساجی

جمع آوری فرش های بی هویت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در پی گزارشهای جمع آموری شده با عنوان «تیغ تقلب بر اعتبار فرش ایرانی»، بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت استان، بازرسی ها از فروشگاه های فرش در مشهد را تشدید کردند و در مرحله دوم این بازرسی ها موفق شدند بیش از ۴۰۰ تخته فرش بی هویت را به همراه تعداد زیادی شناسنامه نامعتبر فرش از داخل یکی از فروشگاه های معتبر فروش فرش در مشهد کشف کنند.
هفته گذشته خبرنگاران گروه «حرف مردم» روزنامه «خراسان رضوی» با همکاری بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی موفق به شناسایی یکی از فروشگاه های عرضه فرش های ماشینی شدند که گردانندگان آن با استفاده از دستگاه های پرس، تعداد زیادی شناسنامه نامعتبر را روی فرش های بی هویت نصب می کردند. این کشفیات درحالی بود که تعداد زیادی برند بی هویت آماده پرس نیز توسط کارشناسان اداره بازرسی سازمان صنعت و معدن استان در یکی از انبار های این فروشگاه کشف شد.

حال با توجه به شناسایی ردپایی از وجود فرش های بی هویت در یکی دیگر از فروشگاه های عرضه فرش در مشهد، به سراغ کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان می رویم و جزئیات این موضوع را از وی جویا می شویم.

برند سازی در فروشگاهی دیگر
مقدسی در رابطه با شناسایی دومین فروشگاه عرضه فرش های بی هویت به «خراسان رضوی» می گوید: با تشدید بازرسی ها در این زمینه، فروشگاه دیگری را شناسایی کردیم که مانند فروشگاهی که هفته گذشته مورد شناسایی قرار گرفت، دست به تخلف تبلیغات خلاف واقع زده بود که این تخلف برای کارشناسان ما محرز است.

وی تصریح می کند: در این راستا همانطور که شما در گزارش قبلی هم به خوبی به آن اشاره کرده بودید، برخی فروشگاه ها با خرید فرش های ماشینی بدون هویت از کارخانه های مربوطه به پرس شناسنامه هایی با انواع برندهای بی هویت روی فرش ها اقدام می کنند که فروشگاه دوم هم از همین دست فروشگاه هاست.

کشف حدود ۱۰۰۰ فرش بی هویت از دو فروشگاه
کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان دررابطه با تعداد فرش های بی هویتی که تاکنون در بازرسی از فروشگاه های فرش مشهد کشف شده است، می گوید: در فروشگاه اول بیش از ۵۱۵ تخته فرش کشف شد که روی آن برندی نامعتبر درج شده بود، از این میزان حدود ۵۰۰ تخته فرش، بی هویت و ۱۵ تخته آن هم متعلق به یک برند ترک بود.

وی یادآور می شود: پس از بررسی ۱۵ تخته فرش خارجی توسط کارشناسان اتحادیه مشخص شد فروشنده مرتکب تقلب شده و هر تخته فرش خارجی را حدود ۱۰۰ هزار تومان گران تر از قیمت واقعی در سطح بازار به فروش رسانده است، همچنین در بازرسی دومی که توسط کارشناسان اداره صنعت و معدن استان از فروشگاه دیگری به عمل آمد، بیش از ۴۰۰ تخته فرش بی هویت به همراه تعداد زیادی برند نامعتبر آماده پرس روی فرش کشف شد.

احتمال وجود فروشگاه های دیگر عرضه کننده فرش های بی هویت
مقدسی تصریح می کند: در بازرسی های صورت گرفته، تمامی فرش های شناسایی شده از نوع ماشینی بود و احتمال می دهیم که از این دست فروشگاه ها که دست به تخلف تبلیغات خلاف واقع زده باشند باز هم در سطح شهر وجود داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی می افزاید: ما در این زمینه برای هردو فروشگاه متخلف پرونده ای تحت عنوان تبلیغات خلاف واقع تشکیل داده ایم که پس از طی مراحل مورد نیاز به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

بافت شانه روی فرش برای جلوگیری از تقلب
کارشناس مسئول اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن استان همچنین با تاکید بر این که هیچ فرشی نباید بدون شناسنامه از کارخانه تولید فرش خارج شود می گوید: اگر قرار باشد کارخانه تولید فرش ماشینی به سفارش فروشگاهی، فرش تولید کند باید پس از انجام مراحل مورد نیاز، شناسنامه فرش در کارخانه تهیه و روی فرش ها نصب شود و نباید فرشی بدون درج شناسنامه از کارخانه خارج شود، بنابراین یکی از اقدامات خوبی که در راستای کاهش تقلب صورت گرفته این است که از چندی پیش کارخانجات ملزم شده اند برخی از مشخصات فرش تولیدی مانند شانه فرش را هنگام تولید پشت فرش ببافند که این اقدام روی فرش های ۱۲ متری به مرحله اجرا در آمده است.

بازرسی ها را با قدرت ادامه خواهیم داد
وی تاکید می کند: از شهروندان می خواهیم هنگام خرید فرش های ماشینی حساسیت بیشتری داشته باشند، در این زمینه حتما قبل از خرید، هویت فرش انتخابی که روی شناسنامه فرش درج شده است را مورد بررسی قرار دهند و از اصالت برند درج شده روی فرش اطمینان حاصل کنند، ما نیز در این راستا بازرسی های سرزده از فروشگاه های عرضه فرش را همچنان با تمام قدرت ادامه خواهیم داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×