اخبار فرش ماشینی

نشست وزیر صنایع و معادن با جامعه نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه ۸۶ اولین جلسه وزیر صنایع و معادن بعد از اخذ رأی اعتماد از مجلس در جمع جامعه نساجی و چرم و کفش ایران در ساختمان شماره ۱ وزارت صنایع و معادن ایران برگزار گردید. در این نشست طیف وسیعی از مدیران ارشد و صاحب نظران صنعت نساجی ایران حضور داشتند.

 

Image 

 

 در ابتدای جلسه آقای مهندس قادریان ضمن عرض تبریک به وزیر صنایع و معادن جهت اخذ رأی اعتماد ایشان از مجلس شورای اسلامی به معرفی حاضرین پرداخت و سپس مدیران حاضر در جلسه به طرح دیدگاه ها و مشکلات موجود در صنعت نساجی ایران پرداختند.
آقای مهندس محرابیان با اشاره به ظرفیت های صنعت نساجی ایران و با توجه به سابقه درخشان این صنعت در گذشته بیان کرد: رویکرد وزارت صنایع و معادن و دیدگاه شخص بنده نسبت به تشکیل جلسات با تشکل ها و انجمن های تخصصی تنها جلسات فرمایشی و نمایشی نخواهد بود و سعی بر این است که راهکارها و راه حل ها از دل همین جلسات بیرون کشیده شود. صنعت نساجی ایران بر خلاف برخی صنایع نور چشمی که به ضرب و زور حمایت ها و قوانین بازدارنده دولت به کار خود ادامه می دهند، جای پیشرفت زیادی  دارد. وظیفه ما به عنوان متولیان صنعت حفظ افتخارات گذشته این صنعت است.
ایشان ضمن اشاره به حمایت های آتی وزارت صنایع از رشد صنعت نساجی افزود: ۲۰ سال پیش سهم صنعت نساجی از کل بخش صنعت و معدن ۲۰% بود که امروزه به ۳.۵% کاهش یافته است. دولت باید توجه خاصی درخور شأن این صنعت داشته باشد. ایشان یکی از راهکارهای مهم در احیای صنعت نساجی را تکیه بر علم روز و تکنولوژی های جدید دانست و ادامه داد: باید سیاست ما در صنعت نساجی به جای غصه خوردن و اشک ریختن برای بازارهای از دست رفته، به سیاست تهاجم به بازارهای جدید بدل شود. همچنین ایجاد هولدینگ های بزرگ در این صنعت با دو هدف برند سازی و عقد قرارداد با برندهای معتبر جهان می تواند راهگشا باشد. بنده در سفری که به بنگلادش داشتم مشاهده کردم که البسه بزرگترین برندهای ایتالیایی و اروپایی در کارگاه هایی کوچک و با کمترین و ضعیف ترین امکانات دوخته می شدند. ایشان با اشاره به این که برای اعتلای صنعت نساجی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد، ادامه داد: اخیراً مدیران و سرمایه گذاران در بخش نساجی ترمزها را کشیده و از سرمایه گذاری های جدید امتناع می کنند. اما این دیدگاه درستی نیست و مطمئن باشید که دولت از طرح های نساجی حمایت خوبی انجام می دهد و باید کار را با سرعت شروع کرد.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 Image

 

همچنین ایشان طرح پیشنهادی خود را در رابطه با حل مشکل پنبه مبنی بر این که دولت به پنبه کاران به اندازه تولید داخل اجازه وارد کردن پنبه با تعرفه پایین را بدهد، اعلام کرد که با انتقاد شدید حاضرین و به ویژه  رئیس انجمن صنایع نساجی ایران مواجه شد. مهندس مروج ضمن اشاره به مشکلاتی که تا به حال بر سر راه تهیه پنبه برای صنایع نساجی ایران وجود داشته، اجرای طرح پیشنهادی وزیر را دامی برای نساجان عنوان کرد که آنها را در چنگال دلالان پنبه اسیر خواهد نمود. 
ایشان با اشاره به روش های غلط دولت در روابط سیاسی و منحط کردن روابط بین المللی افزود: جدیدترین اخبار در مورد تحریم ها این است که حمل کالاها از طریق دریا (shipment) به ایران قطع شده است و با این وضع نه تنها صنعت نساجی، بلکه بسیاری از صنایع ایران تا مرز تعطیلی پیش خواهند رفت و وزارت صنایع و معادن باید برای این مشکلات چاره ای بیاندیشد. ایشان در پاسخ به اظهارات وزیر صنایع و معادن، به نمایندگی از جمع اظهار داشت: استفاده از علم و تکنولوژی در گام های اول خود نیازمند صرف هزینه های زیادی است که متأسفانه صنعت ما توان تحمل این نوع هزینه ها را در شرایط فعلی ندارد، و در ضمن تهاجم به بازارهای جدید در معنای واقعی خود در اقتصاد نیاز به برنامه ریزی های کلان و مدون دارد و برای صنعتی که یارای تحمل مشکلات چند ده ساله خود را ندارد، تهاجم به بازارهای جدید با حضور رقبای قدرتمند خود بی معنی است.
آقای محرابیان با اشاره به سابقه و پیشینه صنعت کفش ایران اشاره کرد: صنعت کفش ایران یک صنعت بین المللی است، به طوری که یکی از معروف ترین کالاهای ایران در کانادا کفش آن می باشد، و هرچند که امروز کمرنگ و کمرنگ تر شده، اما بازیابی این بازارها امکان پذیر خواهد بود.
ایشان ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که بر سر راه تولید است، منشأ و یا راه حل آن در وزارت صنایع و معادن نیست، اما محلی که ملزم به حمایت از تولید و تولیدکننده است، وزارت صنایع و معادن خواهد بود.

 

Image 

ایشان در پاسخ نماینده جامعه متخصصین ایران مبنی بر تهیه استراتژی صنعت نساجی گفت: نوشتن استراتژی کار مثبتی است. اما به تنهایی کافی نیست و مشکلات چندین ساله صنعت که مادر مشکلات فردا نیز هستند را حل نخواهد کرد. ما باید مشکلات را شناسایی کنیم، به راه حل های اجرایی بیاندیشیم و راه حل های آسان را انتخاب کنیم. برای هر بخش می بایست برنامه های عملیاتی تعریف کنیم و با همکاری دستگاه های مختلف و مدیران این صنعت مشکلات را حل نماییم.
در خصوص رفع مشکلات ناشی از ما به التفاوت تبدیل نرخ ارز یورو به دلار در هیأت دولت چندین مرتبه جلسه داشتیم و بحمد ا… این مشکل در مسیر حل خود قرار گرفته و نه تنها برای صنعت نساجی، بلکه برای کل صنعت این مشکل حل خواهد شد و این نوید را می دهم که مسئله به زودی حل خواهد شد. در بحث ارز تخصیصی شرایط خوبی در چند ماه گذشته برای صنعت نساجی ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد و حتی دولت حاضر است سهم نساجی را افزایش هم بدهد، به طوری که ما انتظار داریم در ماه های آینده چندین طرح بزرگ را برای صنعت نساجی مصوب کنیم.
ایشان در ادامه بحث پنبه افزود: در قانون برنامه چهارم هیچ مانع غیر تعرفه ای برای جلوگیری از واردات وجود ندارد. اگر تعرفه پنبه را کاهش دهیم، تولید پنبه در ایران تقلیل می یابد و اگر هم تعرفه افزایش یابد تولید کننده نساجی و کارخانه دار ضرر خواهد کرد و ما راهکار دیگری جز تعرفه برای جلوگیری از واردات  پنبه نداریم.

 

از جمله مدیران صنعت نساجی که در این جلسه حضور داشتند می توان به آقایان جمشید بصیری (دبیر انجمن صنایع نساجی ایران)، مهندس محمد مروج (رئیس انجمن صنایع نساجی ایران)، مهندس هوشنگ قادریان (رئیس دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن)، ‌مهندس حمیدی (مدیر عامل گروه فرش مشهد)، دکتر کاردان (مدیر عامل شرکت قالی سلیمان و کویر سمنان)، آقای مهندس شریفی (عضو هیأت رئیسه انجمن نساجی ایران)، آقای مهندس نیکو خصال از گروه صنعتی نیکو ابهر، آقای مهندس افشاری از شرکت ندتکس، آقای دکتر نور پناه، آقای دکتر آیت اللهی، آقای مهندس شهرجردی، دکتر میرعشقی، مهندس امامی رئوف نماینده جامعه متخصصین نساجی، نماینده مجله صنعت کهن، و نیز نمایندگانی از انجمن های چرم، کفش، پوشاک، انجمن طراحان پارچه و لباس، شرکت های آرین جین، کفش بلا، موکت همدان، فرش ستاره کویر یزد، یاس نخ و… اشاره کرد.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×