اخبار نساجی

قاچاق و فقدان مواد اولیه مشکلات اصلی صنعت نساجی ایران است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دبیر انحادیه تولید و صادران صنعت نساجی کشور :

قاچاق و فقدان مواد اولیه مشکلات اصلی صنعت نساجی ایران است

وقتی کارخانجات نساجی به تامین مواد اولیه از داخل قادر نباشند مجبورند که این مواد را از خارج وارد کنند. تعرفه واردات نخ پنبه ۳۰ درصد است و تا به پارچه بدل شود، هزینه تمام شده زیادی را به تولید کننده تحمیل می کند. با این وضعیت نمی شود با محصولات خارجی رقابت کرد.

مشکلات اصلی صنعت نساجی کشور در حال حاضر فقدان مواد اولیه مناسب و قاچاق  گسترده پوشاک است که  قیمت تمام شده محصولات داخلی را بیشتر از محصولات وارداتی نموده است.
مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی در گفت و گو با ستاد خبری اولین نمایشگاه ملی مد و مانتو درباره مشکلات صنعت نساجی در ایران گفت: مهم ترین مشکل ما کمبود مواد اولیه است. در حال حاضر۴ تا ۵ مجموعه پتروشیمی  در ایران  هز طور که می خواهند با واحد های الیاف نساجی ها رفتار می کنند.
وی افزود : وقتی کارخانجات نساجی به تامین مواد اولیه از داخل قادر نباشند مجبورند که این مواد را از خارج وارد کنند. تعرفه واردات نخ پنبه ۳۰ درصد است و تا به پارچه بدل شود، هزینه تمام شده زیادی را به تولید کننده تحمیل می کند. با این وضعیت نمی شود با محصولات خارجی رقابت کرد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی گفت: برای تنظیم بازار ابتدا باید مسوولیت واردات پنبه از جهاد کشاورزی به وزارت صنایع و معادن نفویض شود چرا که پنبه محصولی صنعتی است و تعداد مجنمع های پتروشیمی ها هم باید افزایش یابد تا انحصار بازار از دست آن ها خارج شود.
یکتا تاکید کرد: در گذشته ما صادر کننده پنبه بودیم اما در حال حاضر واردکننده هستیم .همچنین کشت پنبه در کشور باید افزایش یابد وگرچه این پروسه  طولانی و چندین ساله است اما با توجه به  ظرفیت اشتغال زایی صنعت نساجی و پوشاک ارزش سرمایه گذاری دراین حوزه وجود دارد.
او درباره مشکلات صنعت پوشاک نیز گفت: فقدان مواد اولیه متنوع ، ارزان قیمت و با کیفیت مناسب ،اولین مشکل این صنعت است مشکل بعدی قاچاق لباس های چینی و ترک به ایران است که سبب می شود تولیدکننده داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نداشته باشد. وقتی ما در صنعت نساجی نتوانیم رقابت کنیم مسلما در همه صنایع مربوط هم دچار افت می شویم.
او تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد پوشاک ایران خارجی است و بالای ۹۰ درصد این ها قاچاق می شود. بنابراین دولت باید با قاچاق لباس های چین و ترکیه مبارزه کند.
یکتا در پایان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مد و مانتو به پیوند چرخه های مختلف صنعت پوشاک کمک می کند و می تواند به اشتغالزایی نیز کمک کند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×