اخبار نساجی

اجاره خانه آسانسوری افزایش می یابد

 

اجاره خانه آسانسوری افزایش می یابد

به طور معمول با آغاز شدن خردادماه مهلت قرارداد افراد در خانه ای که اجاره کرده اند به پایان می رسد و آنها با مراجعه کردن به بنگاه های معاملات املاک به دنبال خانه‌ای با اجاره بهای مناسب می گردنداین مسئله در مشهد موجب شوک شده چون اجاره خانه آسانسوری افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها یافتن خانه ای با اجاره بها و قیمت مناسب سخت ترین کار ممکن است چرا که به دلیل عدم نظارت مسئولین در حال حاضر صاحبان خانه قیمت های نجومی را برای اجاره دادن خانه ای هر چند نقلی و کوچک تعیین می کنند.

به عقیده برخی از کارشناسان و صاحب نظران گرانی قیمت اجاره بها در حالی صورت می گیرد که قیمت زمین افزایش نداشته است اما با این وجود بسیاری از صاحبان خانه معتقدند که به دلیل افزایش قیمت اجناس مختلف و فشار اقتصادی تنها اقدامی که می توانند انجام دهند این است که میزان اجاره دریافتی خویش را افزایش دهند.

مقصران افزایش اجاره بها
رئیس اتحادیه املاک مشهد در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به اینکه در خردادماه حجم نقل و انتقالات مستاجران افزایش می یابد بسیاری از صاحبان خانه به صورت خود سرانه اقدام به افزایش کرایه های خانه می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صادق عابدزاده می افزاید: البته نمی توان گفت در افزایش کرایه های خانه تنها صاحبان خانه مقصرند چرا که بنگاه های املاک نیز گاهی با بالا بردن اجاره خانه در پی منافع اقتصادی هستند.

وی تاکید می کند: به دلیل افزایش غیرقابل باور کرایه های خانه بسیاری از زوج های جوان و خانواده ها به دنبال خانه هایی ۴۰ و ۵۰ متری می گردند.

عدم نظارت و افزایش خودسرانه اجاره بهای مسکن
رئیس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به افزایش بی حساب و کتاب اجاره مسکن ادامه می دهد: افزایش خود سرانه و بی حساب و کتاب اجاره بهای مسکن تنها به دلیل عدم نظارت و جدی نگرفتن قوانین رخ می دهد ودر این راستا هیچ یک از دستگاه های ذی ربط برای ورود به این مسئله خود را مسئول قلمداد نمی کند.

عابدزاده یادآور شد: این روزها در پی افزایش بدون ضابطه اجاره بها بسیاری از مستاجرانی که تا پیش از این در مناطق متوسط و یا شمال شهر سکونت داشتند به مناطق حاشیه و کم برخوردار روی آورده اند و این امر در حالی است که در حاشیه شهر نیز مبلغ کرایه بسیار بالاست.

جای خالی نظارت بر اجاره مسکن
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و طرح ریزی شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان می کند: در شهر مشهد به این دلیل که متقاضیان اجاره مسکن زیاد است، بنگاه های املاک و صاحبان خانه به شکل خود سرانه و بدون پیروی از یک قانون خاص مبلغ کرایه های دریافتی را افزایش می دهند.

جواد داوودآبادی تاکید کرد: برنامه ریزی نادرست و عدم نظارت بر اجاره مسکن یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی کرایه خانه در مشهد است.

وی یادآور شد: البته میزان کرایه خانه هر سال درصدی افزایش می یابد اما اینکه این مبلغ گاها به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد غیرقابل باور بوده و پذیرفتنی نیست.

افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در سال جاری
یکی از بنگاه داران املاک در حاشیه شهر می گوید: از آغاز سال تاکنون مبلغ اجاره بها تا ۲۵ درصد افزایش داشته که پیش بینی می شود با توجه به متقاضیان زیاد اجاره مسکن، مبلغ اجاره بها تا ۴۰ درصد نیز افزایش پیدا کند.

علی تقی پور با اشاره به افزایش خودسرانه کرایه توسط صاحبان خانه می افزاید: افرادی هستند که قیمت اجاره خانه ۴۰ متری خود را ۳۰۰ هزار تومان تعیین می کنند در حالی که قیمت واقعی اجاره چنین خانه ای ۱۵۰ تومان بیشتر نیست.

وی ادامه می دهد: وقتی به صاحبان خانه می گوئیم قیمتی که شما برای اجاره خانه تعیین کرده اید غیرواقعی است و نمی ارزد می گویند کمتر از مبلغی که پیشنهاد داده ایم صرف نمی کند تا خانه را اجاره بدهیم.

مبلغ اجاره بها مطابق هیچ معیاری تعیین نمی شود
یکی دیگر از بنگاه داران املاک در نقطه مرکزی شهر نیز می گوید: مبلغ اجاره بها مطابق هیچ معیاری تعیین نمی شود و صاحبان خانه خود هر مبلغی را که صلاح بدانند مشخص می کنند و بنگاه دار را به عنوان یک واسطه برای آوردن مستاجر تلقی می کنند، نه به عنوان کسی که در تعیین اجاره بها نقش داشته باشد.

حسن شیرازی می افزاید: اجاره بهای مسکن این روزها وضعیت بحرانی خود را سپری می کند چرا که امروز صاحبان خانه به دلیل فشار اقتصادی برای تامین معاش خود مبلغ اجاره خانه خود را نجومی افزایش می دهند.

وی ادامه می دهد: هر صاحب خانه ای خود نرخ تعیین می کند و دیگران هم تا مشاهده می کنند کسی اجاره را بالا برده همین کار را تکرار می کنند و ناگهان این عامل سبب می شود تا در این شهر قیمت اجاره خانه افزایش یابد.

نبود قانون و ضابطه در آشفته بازار اجاره مسکن
وی تاکید کرد: در خصوص افزایش اجاره بها صاحبان خانه مقصر نیستند زیرا در این راستا قانون و ضابطه ای در آشفته بازار اجاره مسکن تعریف نشده تا صاحب خانه را ملزم به پیروی از آن قانون خاص کند.

یکی از مستاجران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: هیچ قانونی در بازار اجاره مسکن وجود ندارد و این قصه هر ساله ای است که برای مستاجران تکرار می شود.

۳۵۰ هزار تومان کرایه خانه ای ۴۰ متری در خیابان مطهری
کوکب رسولی می افزاید: همسرم از صبح تا پاسی از شب در کارخانه کارگری می کند اما بازهم نمی تواند ۳۵۰ هزار تومان کرایه برای یک خانه ۵۰ متری در خیابان مطهری شمالی را بپردازد.

وی یادآور می شود: در سال های گذشته ۳۵۰ هزارتومان کرایه خانه ای در احمدآباد بود نه خانه ای ۵۰ متری در خیابان مطهری و این مسئله باعث افزیاش فشارهای روحی بویژه روی مردان می شود.

وی می گوید: سال پیش کرایه این خانه ۲۰۰ هزار تومان بود اما من می خواهم بدانم مطابق چه معیار و قانونی امسال به این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان افزوده شده است.

تاوان وضعیت بد اقتصادی را مستاجران می پردازند
این مستاجر ادامه می دهد: وقتی علت افزایش ۱۵۰ هزار تومانی کرایه را از صاحب خانه سوال می کنم می گوید فشار اقتصادی، اما سوال این جا است که چرا تاوان وضعیت بد اقتصادی صاحبان خانه را مستاجران باید بپردازند.

یکی دیگر از مستاجران نیز که در وکیل آباد خانه ای ۸۰ متری را کرایه کرده می گوید: بابت این خانه ۵۰۰ هزار تومان کرایه می پردازم خانه ای که به لحاظ ظاهری اصلا مرتب نیست اما تنها به دلیل اینکه در وکیل آباد قرار دارد این مبلغ را باید به عنوان اجاره بپردازم.

محمد عطاریان ادامه می دهد: وضعیت مستاجران سال به سال غم انگیزتر می شود اما هیچ کس حاضر نیست قدمی برای بهبود وضعیت اجاره نشینان بر دارد.

وی تاکید کرد: صاحبان خانه نیز به هیچ وجه انصاف ندارند و هر کرایه ای را که دوست داشته باشند از مستاجر دریافت می کنند چرا که می دانند تقاضای مردم برای اجاره خانه بالاست و از سویی هیچ نظارتی بر بازار اجاره مسکن نیست.

افزایش بدون ضابطه اجاره بها قصه ای نیست که به تازگی در پایتخت معنوی آغاز شده باشد چرا که این امر هر ساله در این شهر تکرار شده و هیچ مسئولی حاضر نیست تا در راستای ساماندهی وضعیت اجاره بها قدم بردارد.

به گفته برخی از صاحب نظران چنانچه مسئولین ذی ربط با افزایش خودسرانه اجاره بها توسط صاحبان خانه اقدام نکنند دیر یا زود اجاره یک خانه در پایین شهر به یک میلیون هم خواهد رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×