اخبار نساجی

کشت چهار رقم تجاری پنبه در گلستان

سرپرست موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در حال حاضر چهار رقم زراعی پنبه در این استان بصورت تجاری کشت می شوند.

برهان سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این ارقام عبارتند از رقم ساحل به عنوان رقم سازگار که در طول سه دهه و در سالهای اخیر نیز ارقام جدید بنامهای سپید، گلستان و ارمغال به همت این موسسه وارد عرصه تولید شده است که با توجه به ویژگی های مطلوب زراعی هرساله سطح کشت این سه ارقام جدید در حال افزایش است .

سرپرست موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: استان گلستان از لحاظ سطح کشت پنبه در کشور مقام سوم پس از استانهای خراسان رضوی و جنوبی را داراست و سطح کشت پنبه در این استان در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار هکتار گزارش شده است.

وی اظهار داشت: موسسه تحقیقات پنبه با برخورداری از ۱۶ عضو هیئت علمی، ۱۷ کارشناس و هشت تکنسین دستاوردهای ارزشمندی را به جامعه کشاورزی معرفی کرده است.
سهرابی بیان کرد: در سه ساله اخیر این موسسه ضمن معرفی و نامگذاری چهار رقم جدید پنبه، دو ثبت اختراع، تهیه برنامه راهبردی پنبه، مشارکت در تدوین برنامه راهبری بیوتکنولوژی کشور ، راه اندازی کانون هماهنگی دانش و صنعت پنبه، پیشنهاد طرح احیاء پنبه در کشور و . . . . در کارنامه خود به ثبت رسانده است و با تلاش و امید می رود روزی سطح کشت پنبه در این استان به دوره های طلایی گذشته برسد.
در استان گلستان هر چه از غرب به سمت شرق حرکت می کنیم میزان رطوبت و بارندگی به دلیل دوری از دریا کاهش می یابد تا آن جا که رطوبت نسبی حداقل ۱۷ و حداکثر ۱۰۰ تخمین زده می شود و بیشترین میزان بارندگی در استان گلستان متعلق به مناطق جنوب و جنوب غربی و کمترین بارش در مناطق شمالی استان است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×