اخبار نساجی

کسب و کار پایدار، چالش ها و فرصت ها

تهیه و تنظیم : امیررضا باودر

جهانی که در آن زندگی می کنیم ، جهان بیم ها و امیدهاست. اگر بپذیریم جهان و مردمان آن تغییر یافته اند، باید بپذیریم که اداره کسب و کار هم تغییر یابد. نیروهایی که دنیا را مسطح کرده اند (جهانی شدن) و روندهای عمده که آینده را شکل میدهند عواملی هستند که جهان کنونی ما را در حال شکل دادن هستند.

مشکلات زیست محیطی، جمعیت فزاینده و محدودیت های سیاره ای، از هم پاشیدگی اجتماعی، تغییرات آب و  هوایی، تغییر پایه های مزیت رقابتی و خلق ارزش مهم ترین تهدیدها و فرصتهایی هستند که جهان امروز با آنها مواجه است.

مواجهه کسب وکارها با این چالش ها دیگر با رویکرد تامین کننده ثروت (آدام اسمیت، فریدمن) و رویکرد ماشین تولید (تیلور، فورد) امکانپذیر نیست، بلکه کسب وکارها باید رویکردی مبتنی بر منافع و مسئولیتها داشته باشند.

جهان ‌بینی انسان‌ محورانه که عمیقاً در فرهنگ‌ مدرن بشری تاثیر نهاده است ، ریشه مشکلات ایجاد شده به علت نحوه تعامل بشر با محیط زیست انگاشته می شود. بنابراین آینده مشترک ما در گرو توسعه ای است که نیازهای نسل فعلی را برآورده سازد بدون اینکه توانایی  نسل های آینده برای تامین نیازهای خویش را به مخاطره اندازد.

هانس کارلوویتز که نخستین بار به اصطلاح پایداری در نوشته‌های مدرن اشاره کرده بود معتقد بود همزمان با کسب سود امروز باید به اثرات بلندمدت فعالیت ها و دوام منابع برای بهره برداری در آینده نیز فکر کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در پایداری، سه ضلع طراحی ارزش شامل اقتصاد، زیست‌ محیط و اجتماع (Triple Bottom Line) با  هم به‌طور کامل در تعامل هستند و محققان پایداری را در کیفیت زیست محیطی، عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی بررسی می‌کنند. در این زمینه شرکت های بزرگی همچون پوما و آدیداس در حوزه پوشاک با توجه به این نظریه سعی در ایجاد بالانس بین سود و مسؤولیت های اجتماعی خود شده اند.

ایجاد بیانیه های سود و زیان محیط زیستی یا نرخ بازگشت سرمایه اجتماعی از جمله تلاش هایی است که کسب و کارها برای ایجاد یک تصویر کامل و شفاق از تعهد خود به اهداف توسعه پایدار به وجود آورده اند. راه های مختلفی وجود دارد که یک تجارت می تواند پایدار شود: کاهش ضایعات، جلوگیری از آلودگی، اتخاذ انرژی پاک، صرفه جویی در مصرف آب، سبز شدن کره زمین با کاشت درختان، استفاده از مواد پایدار، ماندگاری محصولات آنها و…

بنابراین کسب و کار پایدار کسب و کاری است که از نظر اقتصادی شاداب، از نظر زیست محیطی هماهنگ و از نظر اجتماعی مسئول است وگذار از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی نوید دستیابی به مدل‌هایی است که به لحاظ اجتماعی ،اقتصادی و زیست‌محیطی پایدارند.

امروزه شرکت ها به دنبال توسعه محصولات پایدار برای موفقیت درازمدت اقتصاد شرکت خود و همچنین محافظت از محیط به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی هستند و با تصمیمات استراتژیک خود که در کاربردهای محیطی، اقتصادی و اجتماعی کسب و کار اتخاذ میکند این اطمینان را حاصل می‌کند که محصولات تولیدی برای محیط، مردم و رشد سودآوری بلندمدت شرکت مفید خواهند بود.

بازار رو به رشد کسب وکارهایی که مرتبط با موضوع اهداف توسعه پایدار هستند بر اساس تحلیلی های انجام شده در حدود ۱۲ تریلیون دلار در سال پیش بینی شده است.

بر همین اساس و بر اساس تغییر شرایط ارزشی در پروژه ها، در اصول حسابداری شرکت ها نیز تغییراتی در حال پیش بینی و اجراست تا بتوانند در محاسبات مالی ارزش مالی مربوط به منابع طبیعی درگیر در هر پروژه را نیز لحاظ کنند، ارزش هایی که می توانند در صنایع با کارهای ساده یا تکنولوژیک ایجاد شود.

صنعت نساجی راه درازی را برای رسیدن به آینده‌ای پایدار در پیش دارد  با این وجود کسب وکار های پیشرو با تدوین استراتژی بلندپروازانه پایداری، استانداردهای صنعت را به چالش کشیده و سعی در کاهش ردپا و افزایش عوامل مثبت دارند. شرکت ege carpet با وجود سایه کووید ۱۹ و همچنین ادغام برندها و تغییرات سازمانی در تلاش است که با گسترش پایداری در زنجیره تامین، طراحی و تولید محصولات و خدمات پایدار به هدف توسعه پایداری۲۰۳۰ شرکت دست یابد و با انتشار گزارش های پایداری سالانه ذینفعان تا سهامداران را درجریان این زنجیره ارزش قرار دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×