اخبار نساجی

روز نوشت شنبه ۲۸ خردادماه( جلسه ماهانه اتاق ایران، قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، جلسه بانک صنعت و معدن)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صبح  با جلسه  گمیسیون ” اصل ۴۴ و محیط کسب و کار” اتاق ایران آغاز شد و با توجه به لزوم تقسیم کار بین دپارتمانهای اتاق از آقای مصدقی مسئول دبیرخانه شورای گفتگو دعوت بعمل آمده بود تا ضمن تشریح مسئولیت های اتاق و دبیرخانه اقدامات صورت گرفته را تشریح نمایند که توضیحات ایشان در رابطه با وظایف ۲۷ گانه اتاق و شورای گفتگو مفید بود و نهایتاً ایشان اعلام نمودند که اتاق وظایف خود را انجام دهد و دبیرخانه تمایل به ورود به کارهای اجرائی ومطالعاتی ندارد و سعی می نماید از طریق برون سپاری وظایف خود را انجام دهد و لذا ازحداقل پرسنل  برخوردار خواهد بود.
در جمع بندی نقطه نظرات اعضاء کمیسیون به شرح زیر می باشد.۱- تشکیل منظم جلسات شورای گفتگو با حضور نمایندگان سایر قوا  ۲- پیگیری جهت اجرای سایر مواد قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار ۳- تشکیل شورای کارگروه اتاق پایتخت با ترکیبی متفاوت از سایر استانها.۴-برگزاری نشست وگفتگو با تشکل هایی نظیر مجمع امور صنفی خانه های صنعت ومعدن؛کانون عالی کارفرمایی وکنفدراسیون ها جهت هماهنگی وهمفکری.
ضمناً در این جلسه مهندس نجفی منش که الحق از نمایندگان خوش فکر؛ جدی و پرکار اتاق می باشد به جلسه خودروسازان با آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور در حاشیه افتتاح تولید رانا اشاره نمود که موضوع بخشنامه ایشان به بانکها و ارگانها درباره عدم ارائه سرویس و خدمات به بدهکاران بانکی و مالیاتی مطرح و عواقب این بخشنامه برای واحدهای تولیدی بیان نموده و لزوم انعطاف پذیر شدن بخشنامه  بطور مثال برای بنگاههایی که همزمان از دولت ظلبکار بوده ولی به بانک بدهی دارند واکنون قادر به گشایش اعتبار نیستندکه  معاون اول قول مساعد جهت بررسی مجدد داده اند.
ضمناً توافق شد کمیسیون این مطلب را از طریق اتاق ایران پیگیری نماید و یک نامه در این مورد توسط رئیس اتاق برای مقامات مسئول ارسال گردد.
پس از جلسه گفتگویی با دکتر عباس آخوندی مشاور عالی کمیسیون داشتم که یک مطلب بسیار خوب در رابطه با تعریف بخش خصوصی و بخش عمومی نوشته اند و نکته ظریف مطلب ایشان نوع کالای تولیدی بخش خصوصی و بخش عمومی می باشد و آن را به تعریف کالای خصوصی و عمومی ربط داده اند و بیان شده که بنگاههای عمومی حق ندارند به کارهایی بپردازند که هدف آشکار ان کسب سود می باشد و باید به تولید و ارایه کالاوخدمت عمومی بپردازد. و حضور دولت و بنگاههای عمومی در حیطه تولید کالای خصوصی به علت اینکه ضرر و زیان حاصله بر دوش جامعه می باشد و مدیران مسئولیت جبران ضرر و زیان را ندارند قابل قبول نمی باشد و مغایر با قاعده انصاف در بازار می باشد و اصولا ورشکستگی در بنگاههای عمومی به علت وصل بودن به بودجه عمومی بی معنی می باشد.
این موضوع بسیار جالب و نیاز به جلب توجه صاحب نظران؛ تصمیم گیران و تصمیم سازان دارد،واگر ایشان اجازه دهند این مقاله جهت مطالعه دوستان ارسال می گردد.
جلسه ماهانه هیئت نمایندگان خردادماه اتاق ایران از ساعت ۱۰ آغاز شد و طبق معمول آقای نهاوندیان نقطه نظرات و دل نگرانی های خود را بیان نمود و چند موضوع قابل توجه بود.
۱- گزارش بسیار خوب دکتر سلطانی در رابطه با شیوه نامه اداره کمیسیون  ها و  توضیحات  درباره نقش کمیسیون ها با توجه به آیین نامه مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی بین الملل که کمیسیون ها را سنگ بنای اتاق و محل فرموله کردن سیاستها دانسته وکمیسیون ها را بازوی هیئت نمایندگان در تشخیص مسایل و پایشگر محیط کسب وکار و تولیدکننده پیشنهادهای اتاق دانسته و بر لزوم تقویت آنها تاکید نمود.
ولی تصویب شیوه نامه به علت عدم توافق روسای کمیسیون ها با مصوبه هیئت رئیسه در مورد حیطه وظایف روسای کمیسیون ها به جلسه  بعد موکول شد.
متاسفانه اخیراً در هیئت رئیسه اتاق ایران گرایشی مبنی بر تمرکز و گسترش اختیارات اتاق ایران جهت دخالت در امور کمیسیون ها، اتاقهای مشترک، هیئت مدیره اتحادیه ها و انجمن ها(نمونه آن دخالت بعضی از اعضا هیئت رئیسه  درانتخابات انجمن زنان کارآفرین) امور مالی و اداری و بین الملل اتاقها مشاهده میگردد که می تواند روابط اتاق شهرستانها با اتاق ایران را تحت تاثیر قرار دهد و اینکه این تفکر از چه کسانی در هیئت رئیسه می باشد نیاز به بررسی و پیگیری دارد.
از نکات خوب دیگر جلسه هیئت نمایندگان تقدیر از دکتر علی مدنی پدر آمار ایران بود که بنده هم افتخار شاگردی ایشان در دوره فوق لیسانس را داشته ام و الحق و الانصاف فقط در کلاس ایشان  معنی آمار و کاربرد آن را یاد گرفتم.
پخش فیلم های یکصد ثانیه ای نیز از ابتکارات خوب اتاق ایران و روابط عمومی می باشد که در نشاط جلسه و جلب توجه اعضاء موثر است.
قبل از پایان جلسه اتاق را ترک کردم و به اتفاق دو تن از مدیران نساجی بابکان به ملاقات معاونت اعتباری بانک صنعت و معدن رفتیم و جلسه خوب و موثری داشتیم. مدیران حقوقی و نظارت بانک اخیراً از کارخانه بازدید و از عملکرد مدیران جوان این مجموعه رضایت دارند و آمادگی دارند در صورت تقسیط بدهی های قبلی مجموعه همکاری لازم جهت توسعه و بازسازی واحد بعمل آورند.
حدود ساعت ۲ در راه بازگشت به دفتر با دو نفر از دوستان اتاق تهران تماس گرفتم تا از ادامه جلسه خصوصا سخنرانی آقای معروف همکارمان در اتاق بوشهر مطلع شوم که مطابق پیش بینی بود و ایشان ضمن انتقاد از اتاق ایران نوک تیز حملاتش به اتاق تهران بوده است و حملات شدیدی را به اتاق تهران نموده است ولی اعضا فهیم اتاق تهران هیچ عکس العملی نشان نداده اند و بسیاری از اعضا هیئت نمایندگان  نیز از مواضع ایشان رضایت نداشته اند.
من ریشه این مسائل را انتخاباتی دانسته و اعتقاد دارم بعضی از افراد در هیئت رئیسه اتاق ایران مسبب این جریانات هستند، افرادی که حتی موقعیت خوبی  در اتاق خودشان ندارند.
از صبح کسالت داشتم و بعد از ظهر سرماخوردگیم تشدید شد اگر چه خود را به مجموعه انقلاب رساندم ولی حدود ۴۵ دقیقه در ماشین خوابیدم و وقتی هم به زمین والیبال رفتم تحرکی نداشتم و با حداقل بهره وری به کار خود پایان دادم.
پیام های زیادی از طریق موبایل در رابطه روز بعثت دریافت کردم که به علت کسالت نتوانستم پاسخ دهم و روز دوشنبه را تقریبا به طور کامل استراحت کردم و ساعت ۶ بعد از ظهر عازم یزد شدم تا در مراسم ازدواج خواهرزاده ام شرکت نمایم.
والسلام- سید حمید حسینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×