اخبار فرش ماشینی

کاهش نگران کننده صادرات نساجی و پوشاک

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم ایران از کاهش ۲۶ درصدی صادرات پوشاک در سال ۸۹ خبرداد و خواستار اجرایی شدن سیاستهای حمایت از صادرات محصولات نساجی و پوشاک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی یکتا  امروزدر یک نشست خبری گفت: متاسفانه برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، آمار صادرات پوشاک و پرداخت جوایز صادراتی به حداقل رسیده است و بر این اساس، صادرات پوشاک در سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته است. این درحالی است که هر ساله، صادرات این محصولات ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است. البته نباید فراموش کرد که این کالاها، ارزش افزوده بالایی برای کشور دارند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم افزود: سال ۸۸ کشور با بحران‌های اقتصادی داخلی و خارجی دست و پنجه نرم کرده و با توجه به تورم، رکود بسیاری در بازار حاکم شده است. از سوی دیگر به دلیل عدم سیاستهای حمایتی برخی دستگاههای دولتی کاهش تشدید شده؛ این درحالی است که با وجود اینکه سال ۸۹ پایان یافته است، اما هنوز ضرایب صادراتی نساجی اعلام نشده است.

وی خواستار تسریع در اجرایی شدن بسته حمایت از صادرات شد و تصریح کرد: معوقات جوایز صادراتی نیز مزید بر علت شده و بی‌انگیزگی صادرات را به دنبال داشته است.

عرضه بیش از ۷۰ درصد پوشاک داخل با مارک خارجی

همچنین در ادامه، سعید حسین‌زاده عضو هیئت مدیره این اتحادیه نیز گفت: بیش از ۷۰ درصد تولیدات داخلی کشور با مارک‌ها و نشان‌های خارجی به بازار عرضه می‌شود، چراکه به لحاظ روانی مردم استقبال بیشتری نسبت به کالاهای خارجی از خود نشان می‌دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: تثبیت نرخ ارز نیز یکی از عواملی بوده که بر روی روند منفی شدن صادرات تاثیر بسزایی داشته است که به نظر می‌رسد دولت باید در این راستا تمهیدات مناسبی را بیاندیشد.

حسین‌زاده با انتقاد از روند واردات پوشاک و محصولات نساجی به کشور تصریح کرد: اتحادیه در ۲ سال گذشته همواره تاکید داشته است که باید روندی اتخاذ شود که از واردات کالاهایی که در داخل با کیفیت مناسبی تولید می‌شوند، گرفته شود؛ در این میان اگر کنترلهای لازم صورت گیرد به طور قطع از واردات کالاهای بی‌کیفیت نیز جلوگیری خواهد شد.

وی معتقد است که باید هزینه مقابله با قاچاق کالا را به تولید اختصاص داد تا تولیدکیفی در داخل رونق گیرد و اجازه جولان کالاهای قاچاق و وارداتی داده نشود.

همچنین در ادامه، سیدحمید حسینی عضو دیگر اتحادیه نیز گفت: صنعت نساجی کشور نیز همچون سایر صنایع با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که اگر به آن رسیدگی و حل و فصل شود، می تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور به ارمغان آورد.

وی میزان مصرف پارچه در کشور را سالانه ۱.۲ میلیارد متر عنوان و تصریح کرد: ایران در برخی کالاهایی دارای مزیت است که برخی کشورهایی که هم اکنون به صورت پررنگ در بازار ایران حضور دارند، در آن مزیت رقابتی ندارد، نمونه آن هم مانتو و چادر است.

وی در مورد ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع نیز گفت: در خصوص صنعت نساجی، ادغام می‌تواند یاری‌رسان باشد، چراکه مشکل این صنعت، بازار است و ادغام می‌تواند دوگانگی سیاست‌ها بین وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع را از بین ببرد.

حسینی تصریح کرد: نگاه وزارت صنایع در مدت زمان گذشته، جایگزینی واردات با تولید است و این وزارتخانه از طرح‌هایی مثل ایران کد و طرح شبنم حمایت نکرده است که به نظر می‌رسد ادغام می‌تواند باعث هماهنگی بیشتر در سیاست‌های تجاری و صنعتی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×