اخبار نساجی

روایتی از تحریم‌های نسل سوم/ اقدامات اقتصادی بی‌نظیر است

 

روایتی از تحریم‌های نسل سوم/ اقدامات اقتصادی بی‌نظیر است

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقدامات انجام شده در سه دهه اخیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی را بی‌نظیر خواند و به روایت تحریم‌های نسل سوم علیه ایران پرداخت.

مهدی غضنفری در سخنانی گفت: ریشه و بنیان اقدامات انجام شده بر دو موضوع خود باوری و خود اتکایی قرار گرفته ، خود باوری به این معناست که ملت ایران پس از انقلاب اسلامی باور کرده اند که با توانمندی خود می توانند کارها را به انجام برسانند .

غضنفری ادامه داد: درباره خود اتکایی نیز باید بگوییم که با تحمیل برخی تحریم ها، باید به خودمان اتکا می کردیم چرا که کشورهای صاحب تکنولوژی ما را همراهی نکرده از در اختیار قرار دادن تکنولوژی های نو به ما خودداری می کردند ،‌ بنابراین ما جز به خودمان نمی توانستیم به دیگران متکی باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با تصریح براین موضوع که با باور توانمندی های خود ، از کمک دیگران قطع امید کردیم و این شرایط باعث شد تا مجموعه ای از دستاوردها نصیب کشورمان شود، گفت: این دستاوردها که در مطلع و آغاز آن هستیم نصیب کشور شد و انشالله با تداوم آن روز به روز نتایج پرثمرتری را در اقتصاد کشورمان شاهد خواهیم بود.

غضنفری درادامه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های صنعت ، معدن و تجارت را در شش محور تقسیم بندی کرد و از “ابداع انواع فناوری های نوین ” به عنوان محور نخست نام برد.

وی توضیح داد : بسیاری از دستاوردها همچون فناوری های نو، نانوتکنولوژی ها، سلول های بنیادی، پرتاب ماهواره به فضا، انرژی هسته ای، کاتالیست ها در حوزه پتروشیمی و یا سایر فرایندهای شیمیایی در کار آزمایشگاهی و تحقیقاتی بدست آمد که تمام اینها نشانگر آن است محققان ما دراین عرصه ها به خوبی درخشیدند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان و اینکه هم اکنون بسیاری از متخصصان ایرانی به ارایه مقاله در تراز جهانی می پردازند ، گفت : آنها در تراز جهانی آزمایشات بسیاری انجام می دهند ، ترکیبات و نوترکیبات را در حوزه دارو پزشکی مطرح می کنند که تمامی این اقدامات برای جوانان آینده کشور امید بخش است.

غضنفری ادامه داد: باید توجه داشت که بستر اصلی فناوری ها است ، پس از آن تجارت آغاز می شود ، صنعت بر پایه آن شکل می گیرد و به واقع دراین حوزه رشد بسیار خوبی داشته ایم .

وی در ادامه از ” طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات پیچیده ” به عنوان محور دوم دستاوردهای حوزه صنعت ، معدن و تجارت یاد کرد و گفت: “در آزمایشگاه نانو تکنولوژی یاد گرفته ایم ، باید دستگاهی بسازیم که از آن استفاده کنیم ، دراین حوزه نیز همچون طراحی و ساخت ماشین آلات پیچیده صنعتی ، طراحی و ساخت کارخانجات ،‌مهندسان ما بخوبی ظاهر شدند.”

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: در گذشته توانمندی ساخت کارخانه را نداشتیم اما درحال حاضر کارخانجات متعددی همچون تولید محصولات صنعتی ، لوازم خانگی ، مواد غذایی ، طراحی و ساخت انواع سد و سیلو را بنا کرده ایم، این شرایط که غیراز تولید کالا ، ساخت ابنیه و تاسیسات می باشد ، توان بالای مهندسی کشور را نشان می دهد.

غضنفری با بیان اینکه “سرمایه گذاری و تولید محصولات صنعتی و معدنی ” محور سوم دستاوردهای انقلاب اسلامی است ، افزود: درحالی که ظرفیت تولید فولاد در ابتدای انقلاب اسلامی تنها ۵۰۰ هزارتن بود اما این میزان در این سال ها روز به روز بیشتر شده و به ۲۰ میلیون تن در زمان کنونی رسیده است ، همچنین ظرفیت تولید سیمان از شش میلیون تن به ۸۰ میلیون تن رسیده است ، ظرفیت تولید خودرو نیز از ۱۵۰ هزارتن در ابتدای انقلاب اسلامی به ۲ میلیون دستگاه در زمان حاضر رسیده که گویای رشد صنعت در بخش های مختلف است .

وی با بیان اینکه رشد بالای تولید مس کاتدی موجب شده که جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰ در میان ۱۰ کشور برتر تولید کننده مس کاتدی قرار گیرد ، افزود: ظرفیت تولید کشور به ۲۵۵ هزارتن رسیده است .

به گفته وی ، روند افزایشی تولید کاشی و سرامیک در سال های اخیر موجب شده تا ایران جزو پنج کشور برتر جهان قرار گیرد ، رشد چند برابری حوزه پتروشیمی نیز نشان از خود باوری و اهتمام متخصصان و تولید کنندگان داخلی به خود اتکایی دارد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت توضیح داد : آثار محور سوم را می توان در بازار ، بورس و سایر فرصت هایی پیش روی مشاهده کرد ، کالاهای ایرانی در نمایشگاه های بین المللی جایگاه ویژه خود را نشان می دهد و درسطح تراز خارجی مطرح است .

غضنفری از” عرضه کالا و خدمات فنی و مهندسی ” در داخل و خارج کشور به عنوان محور چهارم اشاره کرد و گفت : این محور ارتباط نزدیکی با مسئله تحریم دارد. وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی به دنبال جایگزین شدن نفت است ، اظهار کرد: میزان صادرات کالا در ابتدای انقلاب اسلامی تقریبا نیم میلیارد دلار بود اما این رقم به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است و اگر خدمات فنی و مهندسی را به صادرات کالا بیافزاییم میزان صادرات غیرنفتی بیش از ۵۰ میلیارد دلار خواهد شد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت این موضوع را نیز یادآور شد درحالی که ایران پیش از انقلاب اسلامی یک کشور وارد کننده خدمات فنی ومهندسی بود و تکنولوژی ماشین آلات خط تولید را وارد می کرد ، اما هم اکنون مهندسان ایرانی دربیش از ۳۵ کشور خطوط تولید نصب کرده به راه سازی وسد سازی اقدام می کنند.

محور پنجم دستاوردهای انقلاب اسلامی از نظر غضنفری، مدیریت فضای کسب و کار است. وی می گفت :‌ درحال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی و ۷۰ هزار بنگاه تولیدی در کشور فعال است که باید با مجموعه ای از قوانین و مقررات روابط میان آنها را تنظیم کرد ‌که ما از آن به عنوان فضای کسب و کار نام می بریم .

وی ازخصوصی سازی به عنوان مهمترین اقدام انجام شده دراین باره نام برد و عنوان کرد: تشکل های بخش خصوصی بسیارفعال شده اند حال آنکه در گذشته چنین موضوعی وجود نداشت. غضنفری با بیان این جمله که دردوران دفاع مقدس و به دلیل شرایط خاص کشور، دولت ازطریق ۱۳ مرکز تهیه و توزیع امور مربوط به واردات و توزیع را راسا مدیریت می کرد، گفت : اما درحال حاضر همه این کارها به بخش خصوصی سپرده شده و دولت هیچ دخالتی نمی کند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به یکپارچه سازی اطلاعات تولید ، تجارت با راه اندازی پرتال ارزی گفت : دراین پرتال که در حال نهایی شدن است تمام اطلاعات حوزه تولید و تجارت ، بانک و گمرک قابل مدیریت ، مشاهده و ارزیابی است .

وی سپس عنوان کرد : هر چند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما از نقطه شروع به خوبی به سمت جلو رو به حرکت هستیم و امیدواریم با اشتغالزایی بیشتر دیگر هیچ فرزند ایرانی بیکار نباشد ، تولید ایرانی ضمن حفظ قدرت رقابت خود با فناوری بالا در بازارهای هدف ماندگار باشد.

نقدینگی به سمت تولید ، سفته بازی را از بین می برد

از نظر غضنفری ، در مدیریت فضای کسب و کار ، مدیریت جریان نقدینگی به سمت تولید موضوعی بسیار مهم است که تا حدی این مدیریت انجام شده اما اگر هرچه بیشتر جریان نقدینگی به سمت تولید حرکت کند فضای سفته بازی و سوداگری از بین خواهد رفت.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره محور ششم دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز گفت : مقابله با تحریم های ناجوانمردانه آخرین محور را در بر می گیرد. وی که از تحریم های نخستین علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان تحریم های نقطه ای نام برد ، گفت : به عنوان مثال یک تکنولوژی یا خرید یک دستگاه خاص را بر ما تحمیل می کردند اما درمرحله دوم حوزه بانک حمل و نقل و بیمه مورد تحریم قرار گرفت.

تحریم‌های نسل سوم علیه ایران

از نظر غضنفری ،‌ تحریم های کنونی علیه کشورمان ” تحریم های نسل سوم ” است که کل اقتصاد را دربرگرفته و دراین عرصه دشمنان انقلاب اسلامی بانک مرکزی و نفت را تحریم کرده اند و آنها به خیال واهی خود نوعی جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفته اند.

وی با بیان این جمله که مدیریت اقتصادی کشور بسیار توانمند است و همه قوا در کنارهم به فائق آمدن بر تحریم ها کمک می کنند ، افزود: آنها تصور می کنند که قادر به ایجاد مشکل برای اقتصاد ایران هستند ، اما در واقع این طرز تفکر توهمی بیش نیست .
به گفته وی ، کشورهای تحریم کننده ایران تصور می کنند به دلیل آنکه اقتصادهای برتر جهان را دارند ، قادرهستند با یک اقتصاد تک به نام ایران مقابله کنند و به همین دلیل تحریم ها را سخت تر کرده اند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پایان با بیان اینکه دشمنان درک درستی از انقلاب اسلامی ایران ندارند و تصور می کنند که با فشارهای تحریمی که منجر به برخی گرانی ها شده ، می توانند مردم را از ارزش های انقلاب دور کنند ، افزود: درک آنها از انقلاب اسلامی ، درک اقتصادی است اما غافل از آن هستند که انقلاب ما با مذهب و فرهنگ ایرانی آمیخته است ، مردم آن را جزیی از خود می دانند و نمی توان آن را از مردم جدا کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×