اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

کالاهای نساجی مطمئن

مصاحبه با آقای روبرت لوکر “Robert Loeker” – مدیر عامل مرکز تحقیقات نوآوری نساجی و اکولوژی اتریش (OETI)

کالاهای نساجی همواره برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از بازارهای مهم برای OETI بوده است. مقر اصلی این موسسه در وین اتریش قراردارد و در بخش های مختلف صنعت نساجی از جمله پوشاک و فرش ماشینی و انواع کفپوش ها خدمات گوناگونی ارائه میدهد.

در این شماره از مجله کهن مصاحبه ای را با آقای روبرت لوکر (Robert Loeker) مدیر عامل این موسسه انجام داده ایم و بیشتر در مورد موضوع مهم محصولات نساجی پایدار و پروسه تولید آنها که با هدف زدودن هر گونه مواد خطرناک و مضر از صنعت نساجی و حفظ انسان و محیط زیست صورت میگیرد به بحث پرداخته ایم.

◄ لطفاً در ابتدا کمی بیشتر در مورد OETI و تاریخچه آن برای خوانندگان ما توضیح دهید.
OETI یک موسسه تحقیقاتی بین المللی تست، بازرسی و صدور گواهینامه های استاندارد در حوزه های مختلف صنایع نساجی، تجهیزات و محصولات حفاظت شخصی، انواع فرش و کفپوش و دکوراسیون داخلی است. همچنین OETI یکی از بنیانگذاران نهاد بین المللی OEKO-TEX® محسوب می شود. فعالیت های ما در راستای کمپانی اصلی و مادر خود به نام TESTEX واقع در زوریخ سوییس بوده و در حال حاضر در ۲۷ کشور جهان به مشتریان خود خدمات ارائه می دهیم.

◄در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در کدام کشورها نمایندگی دارید؟ نظر کلی شما در مورد صنعت نساجی به ویژه بخش کفپوش و فرش ماشینی در منطقه چیست؟
به طور کلی منطقه خاورمیانه چه از نظر سنتی و چه از نظر تاریخی پیشینه بسیار قوی در بخش تولیدات نساجی و فرش و تجارت و بازرگانی دارد و ما بسیار خوشحالیم که هنوز برخی از کشورهای خوب در منطقه در حال رشد و توسعه این پیشینه تاریخی خود هستند و رو به جلو حرکت می کنند.
ارتباطات ما با کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا به بازگشایی اولین دفتر نمایندگی ما در کشور مصر و در سال ۲۰۰۷ میلادی بر می گردد. از آن زمان تا به حال توانسته ایم دفاتر نمایندگی خود را در کشورهای ترکیه، ایران و مراکش تاسیس نماییم. این بسیار خوشحال کننده است که امروز در کشورهای درحال توسعه تولید کننده پوشاک و فرش و محصولات نساجی توجه به تولید کالاهای نساجی پایدار و بدون ضرر برای مصرف کننده و محیط زیست روز به روز در حال افزایش است.
برای مثال کشور ایران به صورت بالقوه برای ما اهمیت بالایی دارد چرا که تعداد زیادی واحد تولیدی فرش ماشینی و پوشاک در آن قراردارد که می توانند در صورت توجه به استاندارهای کیفی بین المللی به صادرات خوبی نیز دست پیدا کنند. علاوه بر این کشور مصر، مراکش و البته ترکیه صنایع نساجی خیلی قدرتمندی دارند. صنعت فرش ماشینی نیز در ترکیه یک صنعت ریشه دار و قدرتمند است و با در دست داشتن حدود ۱۰ درصد کل بازار جهانی فرش ماشینی ترکیه همواره در بین سه کشور برتر صادرکننده فرش ماشینی جهان قرار داشته است. ترکیه علاوه بر این با تولید فرش دستباف منحصر به فرد و سالانه ۵۴ میلیون متر مربع کفپوش لمینیت یکی از مهره های اصلی بازار کفپوش دنیاست. همه اینها بر اهمیت منطقه خاور میانه برای ما می افزاید.

◄OETI یکی از بنیانگذاران انجمن بین المللی استانداردهای OEKO-TEX® نیز می باشد. لطفا در باره تاریخچه آن و اینکه چطور متولد شد بیشتر توضیح دهید.
در سال ۱۹۶۷ OETI “انستیتو تحقیقات فرش اتریش” را تاسیس نمود. ما راه طولانی را از آن زمان تا به حال طی کردیم و ضمن توسعه همه جانبه همواره برای گسترده کردن خدمات و سرویس های خود به صنایع نساجی کوشیده ایم.
تا سال ۱۹۸۹ نیز گواهی نامه ای با نام OEKO-TEX® وجود نداشت. تا اینکه ” استاندارد ۱۰۰″ یا همان آزمایشات مربوط به مواد خطرناک و مضر مطابق با OTN 100 توسط OETI معرفی شد. این استاندارد در واقع در نتیجه توجه روز افزون و رو به رشد تولید کنندگان نساجی و البته مصرف کنندگان در سطح جهان به مباحثی چون اکولوژی، سلامت، حفظ محیط زیست و … شکل گرفت و توسعه یافت.
در سال ۱۹۹۲، انجمن بین المللیOEKO-TEX® تاسیس شد و وقتی امروز به راهی که در این ۲۵ سال پیموده شده نگاه می کنیم واقعا شگفت انگیز است. در حال حاضر این انجمن بین المللی با همکاری ۱۸ مرکز مهم تحقیقاتی، آزمایشگاهی و بازرسی در سراسر جهان مشغول فعالیت است و تاکنون بیش از ۱۷۰۰۰۰ گواهی نامه OEKO-TEX® در سراسر جهان صادر شده است. ( لیست کامل گواهی نامه ها در سایت موسسه OEKO-TEX® قابل مشاهده است) ما توانسته ایم به خوبی رشد کنیم و خود را به صنایع نساجی جهان بشناسانیم. این به این معنی است که مردم در هر جای جهان می توانند با دیدن آرم و گواهی نامه OEKO-TEX® به کالاهای نساجی مورد مصرف خود اعتماد کنند. به نظر من این یک داستان موفقیت به یاد ماندنی برای OEKO-TEX® است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄همانطور که می دانید صنایع نساجی بسیار گسترده است. کدام بخش های این صنعت بیشتر به خدمات و گواهی نامه های شما علاقمند هستند و خدمات شما چطور می تواند به آنها کمک کند؟
ابتدا اجازه بدهید کمی در مورد میزان شناخته شدن این گواهی نامه در سراسر جهان صحبت کنیم. گواهی نامه OEKO-TEX® در سراسر جهان شناخته شده است اما بالاترین میزان توجه و اهمیت به آن در قاره اروپاست. طبق تحقیقاتی که توسط انجمن OEKO-TEX® در تمام نقاط جهان انجام شده است حدود ۵۰% جامعۀ مصرف کنندگان کالاهای نساجی در اروپا لوگوی OEKO-TEX® را بر محصولات مختلف نساجی و معنایی که به همراه دارد را تشخیص می دهند. همچنین بسیاری از زنجیره های خرده فروشی پوشاک در اروپا کالاهای دارای نشان و گواهی OEKO-TEX® را برای خرید و توزیع ترجیح می دهند بنابراین می توان گفت که اغلب شرکت های تولید کننده که به اروپا صادرات دارند از گواهی نامه های ما استفاده می کنند و به دلیل افزایش رغبت به صادرات کالاها این توجه و اهمیت OEKO-TEX® در حال افزایش است.
کم کم به مرحله ای خواهیم رسید که شرکت های دارای گواهی نامه های OEKO-TEX® ترجیح خواهند داد مواد اولیه خود نظیر نخ، پارچه و را نیز صرفاً از تولید کنندگان دارای گواهی نامه OEKO-TEX® تهیه کنند چرا که در این صورت گواهی کالای نهایی اماده عرضه به بازار بسیار ارزان تر و در زمان بسیار کمتری توسط ما صادر خواهد شد. بنابراین زنجیره کاملی از شرکت ها از مواد اولیه تا محصول نهایی شکل می گیرد که تماما عاری از مواد مضر و آسیب زننده به محیط زیست و کره زمین و همچنین مطابق با استانداردهای بالای کیفیت محصول تعیین شده OEKO-TEX® نیز خواهد بود.

◄از ابتدای مصاحبه شما چندین بار به مساله تولید محصولات پایدارو حافظ محیط زیست سخن گفته اید چرا این مساله تا این حد مهم است؟
امروزه دیگر تولید کنندگان کالاهای نساجی حرکت به سمت تولیدات پایدار و دوستدار محیط زیست را نباید به عنوان یک آپشن لوکس و انتخابی نگاه کنند. این مساله اثبات شده است که اگر امروز محصولات پایدار تولید نکنیم فردا نیز تجارت پایداری نخواهیم داشت. این مساله وقتی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانیم صنایع نساجی یکی از بزرگترین صنایعی است که قوانین مربوط به محیط زیست و حقوق کارگران و شرایط اجتماعی آنها را نقض می کند و دیگر مصرف کنندگان کالاهای نساجی به ویژه اروپایی ها به این گونه فعالیت های ناقض حقوق بشر و محیط زیست بی تفاوت نیستند. مصرف کننده می خواهد کالایی را که خریداری می کند با اطمینان مصرف کند. آنها علاقمند هستند که یک تی شرت، پتو، تشک خوشخواب، فرش ماشینی و … را که خریداری می کنند عاری از هرگونه مواد مضر برای بدن باشد و طی فرایندهایی که به محیط زیست و کره زمین اسیب نمی زند تولید شده باشد و از همه مهمتر کارگران کارخانجات آن در شرایط کاری امن و دستمزد عادلانه آن کالا را تولید کرده باشند. با پیشرفت تکنولوژی های جدید حتی مردم به این امر کنجکاو تر شده اند و با آگاهی بیشتری برای خرید خود تصمیم می گیرند.
رسالت و وظیفه اصلی ما فقط این است که این اطمینان خاطر را به مصرف کنندگان در سراسر جهان بدهیم. همین و بس.

 

با سپاس فراوان از جناب آقای دکتر احسان اکرامی (نماینده OETI در ایران) که ما را در تهیه این مصاحبه یاری دادند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×