اخبار فرش ماشینی

کاش درمورد فرش هم اتفاق بیفتد: آمار و اطلاعات تولید زیر سوال/ سازمان بازرسی وارد شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

عضو کارگروه حمایت از تولید با بیان اینکه نسبت به صحت آمار و اطلاعات ارائه شده در مورد تولیدات صنعتی، شائبه وجود دارد، از اجرای طرحی توسط سازمان بازرسی برای بررسی صحت و سقم این آمارها خبر داد.

آرمان خالقی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای یک طرح سنجش در مورد آمارهای ارائه شده از سوی دولت درخصوص وضعیت تولید، اظهار داشت: این طرح توسط سازمان بازرسی کل کشور در حال انجام است و ما نیز برای همکاری واحدهای صنعتی با این سازمان و ارائه اطلاعات به آنها کمک کرده‌ایم.
وی توضیح داد: در این طرح قرار است تعداد جواز تأسیس صادر شده برای واحدهای تولیدی و همچنین پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده، مورد سنجش قرار گیرد تا مشخص شود چقدر از این آمارها درست است و چه میزان واحد تولیدی در کشور ایجاد شده است.

خالقی با بیان اینکه اجرای این طرح هنوز کامل نشده است، گفت: این طرح در تمام استانها در حال اجرا است تا مغایرت‌های موجود در آمارهای ارائه شده و واقعیت‌ها مشخص شود.
وی تصریح کرد: یکسری از آمار و اطلاعات نیاز به بازبینی دارد که در این طرح مدنظر هستند.
وی افزود: این طرح در مورد مغایرت‌های آماری در زمان وزارت مدیران پیش از غضنفری اجرا می‌شود.

* شائبه عدم صحت آمارهای صنعتی

عضو کارگروه حمایت از تولید ادامه داد: با توجه به اینکه چند سال است آمار و اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی به طور مداوم ارائه نمی‌شود، شاید خدشه‌ای به این آمارها وارد باشد و نتوان آن‌ را اثبات کرد.

وی با بیان اینکه قبلاً آمارهای مربوط به تولید به طور مداوم توسط وزارت صنعت منتشر می‌شد، تصریح کرد: مدتی است که این آمارها به موقع و به طور کامل ارائه نشده و به همین دلیل سندیت این آمارها زیر سوال رفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خالقی توضیح داد: با توجه به اینکه آمارهای مربوط به تولید به طور مداوم در دسترس نبوده و نتوانسته‌ایم آنها را به یکدیگر مرتبط کنیم، این شائبه وجود دارد که این آمارها درست نباشد.

وی ادامه داد: صحت آمار ارائه شده از سوی رئیس جمهور یا وزیر صنعت در شرایط فعلی مشخص نیست، زیرا به غیر از وزارت صنعت، دستگاه‌های دیگر، آماری از وضعیت تولید ارائه نمی‌کنند، در نتیجه نمی‌توانیم مقایسه‌ای داشته باشیم و به همین دلیل باید صبر کنیم تا مسئولان بعدی، صحت و سقم این آمارها را مشخص کنند.

وی با اشاره به برخی ادعاهای مطرح شده از سوی دولت مبنی بر اینکه تعداد برخی طرح‌های اجرا شده در دوره ۸ ساله اخیر حتی از دوره ۵۰ سال گذشته نیز بیشتر بوده است، اظهارداشت: رئیس جمهور در یکی از گزارش‌های خود، عملکرد دوران مدیریتش را با سایر دولت‌های بعداز انقلاب مقایسه کرد در حالی که آمار دقیقی برای سنجش این اطلاعات وجود ندارد.

* ضرورت وجود چند مرجع رسمی آمارگیری

خالقی با بیان اینکه باید در کشور ۲ یا ۳ مرجع ارائه آمار وجود داشته باشد، گفت: آمار و اطلاعات باید توسط مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط ارائه شود تا با یکدیگر همپوشانی داشته باشد و صحت و سقم این آمارها مشخص شود.

به گفته وی، در صورتی که آمارها و اطلاعات صحت کافی نداشته باشند، برنامه‌ریزی‌ها به درستی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به اختلاف‌های آماری بین بانک مرکزی و وزارت صنعت در زمان وزارت محرابیان، گفت: در آن زمان، این دو دستگاه با یکدیگر اختلاف داشتند و آمارهای همدیگر را نقض می‌کردند، اما بعد از مدتی این اختلاف‌ها کم شد و مرکز آمار، آماری را منتشر نکرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×