اخبار فرش ماشینی

خارجی‌ها طالب فرش‌های کهنه ایرانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

قائم مقام شرکت سهامی فرش ایران ضمن بیان اینکه خارجی‌ها طالب فرش‌های کهنه ایرانی هستند، گفت: نگاه اقتصادی به فرش زیان‌بخش است چراکه باعث از دست رفتن این هنر – صنعت اصیل ایرانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، محمد آران در آیین افتتاحیه بزرگترین استودیو کارگاه فرش دستباف کشور اظهار کرد: شرکت سهامی فرش از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۴ شمسی دست کمپانی هند شرقی بود که بر اثر فشار بافنده‌ها و تجار، دولت وقت مجبور شد که شرکت را از انگلیسی‌ها بگیرد و در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی فرش ایران تاسیس شد.

قائم مقام شرکت سهامی فرش ایران با بیان اینکه نسل چهارم شرکت در حال بازنشستگی است و به دنبال فعال کردن نسل بعدی هستیم، اضافه کرد: فرش مظهر فرهنگ، تمدن و جلوه هنر ایرانی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آران، فرش را شناسنامه فرهنگی کشور دانست و ادامه داد: برای شناساندن فرش ایرانی به دنیا کار زیادی باید صورت بگیرد که این مهم به همت هنرمندان و کارگزاران کشور بستگی دارد.

وی اظهار کرد: فرش یک هنر است و صنعت، ابزار آن محسوب می‌شود. شاید در طراحی فرش‌ها از ابزارهای الکترونیکی مانند قلم الکترونیکی استفاده شود اما طرح و نقشه‌ها سنتی است و از گذشته به ما رسیده است.

قائم مقام شرکت سهامی فرش ایران افزود: گذشته باید حفظ شود. ابداع کنندگان اصلی فرش چیزی را ابداع کردند که از درون‌شان آمده است. هویت برای بیان این موضوع بار معنایی کمی دارد و باید از واژه معرفت استفاده کرد. فرش، ترجمان معرفت فرهنگی ایرانی‌هاست.

آران با بیان اینکه باید به دنبال راز ماندگاری فرش در طول سالیان بگریدیم، گفت: فرش، فراز و فرودهای بسیاری را در طول تاریخ داشته است.

وی با بیان اینکه فرش شبیه ترین محصول به طبیعت است، تصریح کرد: یکی از جلوه‌های زیبای هنر فرش، عرضه فرش‌های کهنه بوده که طالبان بسیار زیادی در بین خارجی‌ها دارد. آن‌هایی که فرش می‌خرند به جنبه اقتصادی فرش توجه نمی‌کنند. ما هم که دست اندرکار فرش هستیم نباید با رویکرد اقتصادی به فرش نگاه کنیم. این رویکرد بسیار به فرش آسیب می‌زند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×