اخبار نساجی

ژاپنی‌ها اصلی‌ترین مشتریان ورنی هستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

هنرمند و طراح موفق ورنی آذربایجان‌شرقی گفت: هنرمندان ژاپنی اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشتریان ورنی هستند.

حمید دواتی‌کاظمی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با تشریح کار هنری خود اظهار کرد: این کار الهام گرفته از طبیعت و عشایر بوده و حاشیه آن نمادهایی از اسب، شتر و خروس به‌عنوان حیوانات موثر در زندگی این عشایر طراحی شده است.

وی با بیان اینکه اصالت ورنی ۹۰ سال گذشته در آثار تولیدی‌ام تازگی خود را همچنان حفظ کرده‌اند، گفت: این کار با استفاده از طرح آنت و تکنیک “سماک” که برگرفته از مردمان “قره‌باغ” بوده، بافته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ابریشم استفاده شده تمام ورنی‌ها از ۹۰ سال گذشته به‌صورت ماشینی ریسیده می‌شوند، اما ابریشم این اثر هنری از ابریشم طبیعی بوده و با دست ریسیده شده است.

هنرمند و طراح ورنی استان در تشریح دیگر ویژگی‌های اثر ورنی خود گفت: نقشه‌های این اثر تلفیقی از نقشه‌های اصیلی که در کتاب‌ها و موزه‌ها وجود دارد با سلیقه‌های مشتریان در عصر حاضر است که سعی کرده‌ام در کنار بروز‌ رسانی طرح‌ها، اصالت و بافت این هنر را حفظ کنم.

دواتی‌کاظمی‌نیا تاثیر تلفیق هنر عصر حاضر با حفظ اصالت و سبک سنتی را در معرفی اثر موثر دانست و اظهار کرد: علت پر مخاطب بودن هنر ورنی در سایر کشورهای جهان و صادرات موفق آن هماهنگ کردن این هنر با سلیقه مخاطبان و تلفیق آن با هنر مدرن بوده که با حفظ اصالت و بافت سنتی، آن را به بازار عرضه می‌کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این هنرمند و طراح که صادرکننده ورنی، گلیم و فرش به کشورهای مختلف جهان است، هنرمندان ژاپنی را اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشتریان ورنی عنوان کرد.

کاظمی‌نیا ضمن تقدیر از فعالیت سال‌های اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صنایع‌دستی و ایجاد زمینه صادرات صنایع‌دستی فاخر استان تصریح کرد: از همان آغاز فعالیت خود در زمینه گلیم و ورنی وارد عرصه صادرات شده و تمام تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کردم که طی این سال‌ها، ژاپن اصلی‌ترین مشتری ورنی بوده است.

وی با اشاره به حضور فعالی که در نمایشگاه‌های خارجی همچون کشورهای آلمان، میلان و چین داشته، گفت: صادرات هنرهای اصیل ایرانی در واقع معرفی و اطلاع‌رسانی درباره هنر، ظرفیت‌های موجود در هنرمندان ایرانی است.

این هنرمند و طراح ورنی با بیان اینکه هنرمندان در کشورهای مختلف اصلی‌ترین مخاطبان این رشته هنری هستند، اضافه کرد: در سال ۱۹۹۸ افتخار تولیدکننده برترین فرش جهان را دریافت و با نمایش اثری از ورنی در نمایشگاه صنایع‌دستی میلان در سال گذشته از سفیر میلان تقدیرنامه‌ای دریافت کردم.

دواتی‌کاظمی‌نیا با اشاره به سابقه فعالیت خود در رشته ورنی افزود: فعالیت در زمینه فرش، گلیم و ورنی در خانواده‌ام موروثی بوده و از ۸۰ سال گذشته اجدادم در صادرات فرش فعالیت می‌کردند که من نیز از ۳۲ سال گذشته و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، وارد عرصه صادرات فرش و گلیم شده و ۱۲ سال است که به‌طور جدی به تولید، طراحی و صادرات ورنی می‌پردازم.

این هنرمند موفق آذربایجان‌شرقی تاکنون ۱۵ تقدیرنامه و یک مهر اصالت یونسکو در زمینه بافت، طراحی، کیفیت و ارائه مقاله در خصوص رشته ورنی دریافت کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×