اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ بهبود بازار در کف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ بهبود بازار در کف

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بهبود نسبی شرایط معاملاتی و رشد ۲/۵۷واحدی شاخص کل بود.

در بازار دیروز روند چرخش جریان معاملات که از روز یکشنبه شروع شده بود، تکمیل شده و معامله‌گران شاهد رشد شاخص بودند. از دیدگاه کارشناسان به دنبال یک دور افت قیمت‌ها، اکثر نمادها به کف قیمتی موقت خود رسیده و از این نظر چرخشی در روند معاملات رخ داده است.

در بازار دیروز نمادهای فلزی، معدنی و پتروشیمی بهبود نسبی را تجربه کردند. این امر در شرایطی رخ داد که در بازار ارز نیز روند کاهش بهای دلار متوقف شده و دلار تحت تاثیر افزایش نرخ جهانی دلار در برابر یورو در بازار تهران نیز تقویت شد. در بازار جهانی معامله‌گران شاهد آن بودند که به دنبال افزایش نگرانی در حوزه یورو نرخ تبدیل یورو به دلار به نرخ بی‌سابقه ۲۸/۱افت کرده است که این امر بهای اکثر مواد خام و فلزات را تحت فشار شدید کاهشی قرار داد. دیروز بهای نفت تا زیر مرز ۹۵دلار کاهش یافت تا نگرانی کشورهای تولید کننده نفت افزایش یابد. برخی از کارشناسان انتظار دارند بهای نفت به زیر مرز ۹۰دلار کاهش یابد که این امر تاثیری زنجیره‌ای بر ارزش فلزات و محصولات صنعتی خواهد داشت.

در حوزه اقتصادی همچنان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی ادامه داشت. در ادامه این مذاکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت را مکلف به تسری تخفیف اعمال شده به واحدهای میانی، بین مجتمعی و پتروشیمی کردند. به گزارش ایسنا با رای مجلس، وزارت نفت مکلف شد به گونه‌ای اقدام کند که تخفیف اعمال شده به واحدهای پتروشیمی در اجرای تبصره بند «ب» ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به واحدهای میانی، بین مجتمعی و پتروشیمی تسری یابد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دولت را مکلف به بازنگری و تصویب کلیه مراحل، فرآیندها، استعلام‌ها و سایر موارد مشابه و نیز وجود دریافتی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۵ قانون محاسبات عمومی، از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان و نیز تعرفه، عوارض، هزینه خدمات، نصاب، حقوق مالکانه و مشابه آنها و هم‌چنین وجوهی که برای صدور هرگونه گواهی یا مجوز یا پروانه و نظایر آن می‌شود، کردند. موضوع ماده ۵ قانون محاسبات عمومی و ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری حکم این بند بوده و فقط در حدود مصوبات موضوع این بند مجاز به اخذ هر نوع وجه و استعلام از اشخاص حقیقی و حقوقی است.با توجه به این مصوبه احتمال دریافت عوارض از معادن و شرکت‌های سنگ‌آهنی تا حدودی کاهش یافت.در همین حال صحن مجلس شاهد ادامه مباحث در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ضربه سنگینی به صنایع پتروشیمی وارد می‌کند، گفت: افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، با تصویب بودجه امسال ممکن است و مجلس اجازه افزایش ناگهانی خوراک پتروشیمی را نمی‌دهد.

حسین امیری‌خامکانی مجلس در شرایط کنونی میزان درآمد دولت از آزادسازی حامل‌های انرژی را در بودجه امسال، ۵۶ هزار میلیارد تومان تعیین کرده است و اگر قرار باشد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش داشته باشد، این افزایش باید در همین چارچوب صورت گیرد.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش شرکت بورس پیش‌بینی کرد: عرضه پالایش نفت بندرعباس در هفته اول خرداد صورت گیرد.

یادآور می‌شود، با طولانی شدن فرآیند تکمیل اطلاعات مالی این امکان وجود دارد که شرکت ملزم به ارائه صورت‌های حسابرسی نشده نیز بشود که این مهم عرضه را به تعویق خواهد انداخت.

افزون بر این، سایت کدال دیروز شاهد انتشار صورت‌های اولیه مالی پالایشگاه تهران بود. در حال حاضر پالایشگاه بندر عباس در راه بورس اوراق بهادار و پالایشگاه‌های شیراز، تهران و کرمانشاه در راه فرابورس هستند و در گروه سیمانی نیز مدیر پذیرش شرکت بورس به سیمان آبیک اشاره و تصریح کرد: این شرکت که از زیر مجموعه‌های سیمان فارس و خوزستان است، مجوز پذیرش را گرفته است. وی اضافه کرد: سیمان آبیک در هفته آینده درج خواهد شد، این شرکت عرضه اولیه ۱۰ درصدی خواهد داشت.

در گروه معدنی دیروز صورت‌های مالی حسابرسی شده چادرملو برای سال ۹۰ منتشر شد که این شرکت که سود هر سهم با تعدیل مثبت از ۸۵۸ به ۱۰۰۶ ریال رساند. در این گروه شرکت توسعه معادن روی ایران با سرمایه‌ای معادل ۱۰۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ سود هر سهم را با افزایش ۸۷ درصدی نسبت به سال مالی گذشته به طور خالص مبلغ ۶۷ تومان اعلام کرده است.

مقایسه عملکرد «کروی» در ۲ سال متوالی ۹۰ و ۸۹ نشان از افزایش ۷۱ درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و ۳۱۸ درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها دارد که قسمت عمده آن شامل شرکت کالسیمین و ملی سرب و روی ایران است.این گزارش موجب شد توسعه معادن روی با صف خرید در بازار مواجه شد.

در گروه فلزی دیروز نماد آلومینیوم ایران بازگشایی شد که با افت ۸/۲واحدی همراه شد. براساس گزارش منتشره شرکت صورت‌های مالی حسابرسی نشده آلومینیوم ایران برای سال ۹۰ حکایت از اعلام سود ۱۵۲ ریالی دارد، در حالی که پیش از این، زیان ۱۳۸۴ ریالی برای این سال پیش‌بینی شده بود. در این گروه، فولاد آلیاژی ایران دیروز تحت تاثیر شایعاتی در مورد احتمال انجام یک معامله عمده روی این شرکت با صف خرید همراه شد.

در گروه پتروشیمی، رییس‌ امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری قطعی هلدینگ خلیج فارس در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: پرونده خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی امسال بسته می‌شود.

مرتضی رحیمیان افزود: در هفته‌های اخیر آخرین وضعیت هلدینگ در سازمان بورس بررسی شده است و پیش‌بینی می‌شود مراحل نهایی برای واگذاری ۱۵ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در شش ماه نخست سال انجام شود.

وی با بیان اینکه در همسویی با مصوبات سال گذشته دولت ۷/۴۱ درصد از هلدینگ بابت رد دیون دولت واگذار خواهد شد، تصریح کرد: این بدهی مربوط به ۶ تا ۷ بانک بوده است.

رحیمیان همچنین از احتمال اختصاص بخش دیگری از سهام این هلدینگ به صندوق بازنشستگی صنعت نفت خبر داد و افزود: پیش تر نیز ۴۰ درصد از سهام این هلدینگ بابت سهام عدالت، یک درصد به آستان قدس رضوی و شماری نیز به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

رییس‌ امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به واگذاری شمار زیادی از شرکت‌ها و واحدهای پتروشیمی گفت: با واگذاری هلدینگ خلیج فارس تنها شرکت‌های پتروشیمی تبریز، سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و کالا در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی می‌ماند که آنها نیز در فرآیندهای آینده واگذار خواهند شد.

در گروه مخابرات خبر رسیده که شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهام ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار اپراتور تلفن همراه اعتباری ایران را به شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و بنیاد تعاون فروخت.

شرکت‌های مبین‌ایران زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد تعاون سپاه دو خریدار سهام مجتمع صنعتی رفسنجان هستند، دو خریداری که هر دو به طور مشترک بلوک مدیریتی سهام شرکت مخابرات ایران را نیز خریداری کرده‌اند و در حال حاضر مالکان شرکت مخابرات ایران به شمار می‌روند. البته هنوز جزییات دقیق مالی فروش تالیا منتشر نشده است.شرکت مخابرات ایران به مدت هفت سال ۵۷ درصد سهام اولین اپراتور تلفن همراه اعتباری را با نام تالیا طی یک قرارداد BOT در اختیار داشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۵/۴۷میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴/۱۳درصد آن را ۱/۲۲میلیون سهم بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۲۳نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۰۶نماد با کاهش قیمت و ۱۱۱نماد با رشد همراه شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×