مد و پوشاکنساجی و مردم

چگونه یک طراح پارچه شویم؟

۱۱ قدم برای اینکه طراح پارچه شوید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

طراحان پارچه هنرمندانی هستند که زیبایی‌های اطراف ما را به زندگی ما می‌آورند و با طرح‌های خود بر روی پارچه از یک قطعه لباس یا یک مبل گرفته تا تولیدات در حجم بسیار وسیع کارخانه ای زیباترین ها را خلق می‌کنند.

اگر شما به پارچه علاقمند هستید و آن را خوب می‌شناسید و همچنین یک ذهن هنرمند و خلاق دارید ممکن است که در رشته طراحی پارچه آینده درخشانی داشته باشید چرا که طراحی پارچه به شما توانایی شنا کردن در دریایی از رنگ‌ها، نقشه‌ها، خطوط و مدل‌ها را می‌دهد.

چگونه طراح پارچه شویم؟

یک طراح پارچه خوب باشید

به موزه و گالری‌ها سر بزنید

مرحله ۱: به موزه‌ها و گالری‌های هنری بروید تا المان‌های یک طراحی خوب را یاد بگیرید. طرح‌هایی را که دوست دارید کپی کنید و مقایسه کنید چقدر شبیه نمونه اصلی آن است.

کتاب و کاتالوگ مطالعه کنید

مرحله ۲: کتاب‌ها و کاتالوگ‌های طراحی را مطالعه کنید. کتاب‌هایی با موضوع شناخت رنگ‌ها، اشکال، خطوط و سبک‌ها را بخرید یا از کتابخانه قرض بگیرید. آن‌ها را خوب بخوانید و سعی کنید هر چه بیشتر در مورد المان‌ها و فاکتورهای طراحی یاد بگیرید.

توانایی‌های خود را تقویت کنید

مرحله ۳: بدون توقف و همیشه طراحی کنید و نقاشی کنید. اگر شما می‌خواهید طراح پارچه خوبی شوید باید توانایی‌های خود را تقویت کنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در دوره‌ها شرکت کنید

مرحله ۴: به مدارس یا دوره‌های طراحی پارچه بروید و ثبت نام کنید و مدرکی در زمینه‌ی طراحی و هنر بگیرید. همچنین باید اطلاعات خیلی خوب و کاربردی درباره بافندگی پارچه‌های تاری پودی، پارچه‌های حلقوی یا کشباف و چاپ روی پارچه یاد بگیرید تا بتوانید ساختار پارچه را بهتر بشناسید.

کارآموز شوید

مرحله ۵: سعی کنید در کلاس‌های عملی و کارآموزی‌ها هر چه بیشتر شرکت کنید چون شما را از دنیای تئوری و مطالب صرف نجات می‌دهد و وارد دنیای واقعی می‌کند. این پشتوانه‌ای عالی برای شما خواهد بود.

اطلاعات تجاری یاد بگیرید

مرحله ۶: مهارت‌های تجاری را یاد بگیرید. خیلی از طراحان لباس و پارچه برای خودشان کار می‌کنند پس نیاز به اطلاعات خوبی راجع به تجارت، بازار و حسابداری دارند.

روابط عمومی خود را تقویت کنید

مرحله ۷: صحبت کردن در جمع و مهارت‌های جمعی خود را ارتقا دهید. شما نیاز دارید که قابلیت صحبت کردن مفید و نتیجه بخش با سایر طراحان پارچه، صنعتگران و مشتریان را داشته باشید.

روی پارچه‌ها تمرین کنید

مرحله ۸: پارچه بخرید و تمرین کنید. طرح‌های خود را از روی کاغذ به روی پارچه واقعی منتقل کنید. مطمئنا تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. سعی کنید ایده‌ها و طرح‌های خود را روی پارچه‌های مختلف مثل پارچه‌های پنبه‌ای، مخمل، خز، پارچه‌های الیاف مصنوعی، پشم و … پیاده کنید.

چگونه طراح پارچه شویم؟

نظرات همه را بپرسید

مرحله ۹: پارچه‌ هایی را که طراحی کرده‌اید بردارید و یک گام جلوتر بروید؛ با آن‌ها پیراهن، تی شرت، متکا، دستگیره و… درست کنید و کارهای خودتان را در معرض دید دیگران قرار دهید تا کارهای شما را ببینند و نظر بدهند. این سهم بزرگی در ارتقا دید شما نسبت به خواست مصرف کننده و مشتری دارد. نظرات همه را بپرسید. سعی کنید بفهمید آن‌ها چه دوست دارند نه اینکه شما چه طرحی را دوست دارید.

کاتالوگ بسازید

مرحله ۱۰: یک کاتالوگ زیبا از تمام کارهای خود درست کنید. از کارهایتان کمک بگیرید و نمونه‌های طرح خود را کنار هم قرار دهید و همیشه آن را همراه داشته باشید تا بتوانید به همکاران و مشتریان خود نشان دهید. بدون این کاتالوگ از خانه بیرون نروید.

ریسک پذیر باشید

مرحله ۱۱: ربسک پذیر باشید. با دیگران راجع به طرح‌های خودتان صحبت کنید. طرح‌های جدبد و تکنیک‌های جدید را امتحان کنید. برای کسب موفقیت هر چه بیشتر به عنوان یک طراح پارچه یابد به قضاوت دیگران اعتماد کنید.

اگر ابن ۱۱ مرحله را به خوبی اجرا کنید مطمئنا به بکی از بهترین و مشهورترین طراحان پارچه دنیا تبدیل خواهید شد. توانایی و قدرت طراحی خود را بالا ببرید، تجارت را باد بگیرید، داشته‌های خود را صیقل دهبد و موفق شوید.

 

نویسنده: بهنوش قاسمی

دانشجوی طراحی پارچه – دانشگاه هنر‏

 

 

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×