اخبار نساجی

کشمش ملایر با مشکل تولید و صادرات مواجه است

ملایر، شهر خوشه های درخشان انگور است و بسیاری این شهر را با باسلق، شیره انگور و کشمش مرغوبش می شناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، کشمش ملایر جزء مرغوب ترین نوع خود در ایران است که سالانه بخش اعظمی از صادرات استان را به خود اختصاص می دهد. این محصول از بهترین و شیرین ترین انگورهای ملایر تهیه شده و پس از پیمودن راهی طولانی به آن سوی مرزها می رسد، اما پیمودن این راه و نتیجه بخش بودن آن، بدون سختی نیست و همواره مشکلاتی در زمینه تولید، صادرات و رسیدن به سود حاصل از آن وجود داشته و دارد.

کم آبی تولید کشمش را کاهش داده است

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر گفت: کم آبی تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان کشمش در ملایر است.

“منوچهر رضایی”، در گفت وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه در سال جاری در تولید کشمش به دلیل کم آبی و شرایط اقلیمی، با افت کمی مواجه شدیم که این موضوع آثاری منفی در پی خواهد داشت، افزود: تولید کنندگان واحدهای کشمش پاک کنی حاشیه جاده اراک، دچار مشکل کم آبی هستند که این مسئله تهدیدی خطرساز است.

وی اظهارکرد: اگر درباره رفع این مشکل برنامه ریزی صورت نگیرد، با تعطیلی بخشهای تولیدکننده مواجه می شویم و این تعطیلی به معنی آسیب به صنعت کشمش در بخش اشتغال و تولید است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رضایی خاطرنشان کرد: در این زمینه با فرمانداری ویژه ملایر و شرکت آب و فاضلاب رایزنیهایی داشته ایم تا برای هر واحد صنعتی، انشعاب آب صورت گیرد و حتی پیشنهاد دادیم که این انشعابات از سد کلان ملایر تامین شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر درباره تسهیلاتی که به تولیدکنندگان کشمش اختصاص داده می شود، گفت: آموزش، توزیع نهال برای کشاورزی به شکل مناسب و توزیع سموم در بین تولیدکنندگان از جمله اقداماتی است که توسط جهاد کشاورزی انجام می شود و این اداره وظایف خود را انجام می دهد، اما با توجه به پتانسیل بالای منطقه، این وظایف به نحو بهتری هم می تواند صورت پذیرد.

رضایی با اشاره به تاثیر قانون هدفمندسازی یارانه ها بر تولید محصولات، اظهار کرد: پس از قانون هدفمندسازی یارانه ها، به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید کالا و افزایش قیمت تمام شده محصول، قیمت محصولات ما در بازارهای جهانی نیز افزایش می یابد و این بالا رفتن قیمت باعث کاهش توان رقابت ما در بازارهای صادراتی می شود و به این ترتیب بازار در اختیار ما نیست و رقبا آن را از ما می گیرند.

رضایی یادآور شد: قرار بر این بود که دولت در این مقطع، بخش تولید و صادرات را مورد حمایت قرار دهد، اما هنوز این قول عملی نشده است.

وی اضافه کرد: بهتر است دولت با اجرایی کردن بسته های صنعتی، به بخش تولید و صادرات کمک کند تا در مقطعی بتوانیم در رقابت در بازارهای صادراتی عرض اندام کنیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش ملایر با بیان اینکه احتمالا در زمینه صادرات کشمش در سال جاری با کمی افت مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات، خروج کالا از قلمرو سیاسی کشور و تابع شرایط آن است، مسایل سیاسی روز در میزان صادرات تاثیرگذار خواهد بود.

وی مهمترین مشکل صادرات کشمش را برگشت پول حاصل از صادرات کالا به داخل کشور دانست و توضیح داد: به دلیل تحریم های اقتصادی موجود، امکان نقل و انتقال مالی از سوی بانکهای ایران با بانکهای خارج از کشور وجود ندارد، به همین دلیل در ورود پول حاصل از فروش اجناس، با مشکل مواجه هستیم.

رضایی ادامه داد: ما پول حاصله از فروش صادرات را با مشقت بسیار دریافت می کنیم و با واسطه های مختلف و ریسکهای بالا، مبالغ را وارد کشور می کنیم و این موضوع مشکل اصلی ما در بخش صادرات کشمش است.

۳۳ هزار تن کشمش در ملایر تولید می شود

رییس اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز بیان کرد: کشمش ملایر از نظر کیفیت، دارای شهرتی جهانی است.

“نبی الله احمدی”، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه ویژه ملایر در تولید انگور در کشور، عنوان کرد: ملایر از نظر تولید انگور در استان دارای مقام اول و در کشور نیز با توجه به شرایط اقلیمی در برخی از سالها مقام اول و در برخی سالها پس از آذربایجان غربی مقام دوم ارا دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان ملایر دارای ۱۰ هزار هکتار باغ انگور بوده و با توجه به اینکه متوسط برداشت انگور از هر هکتار ۲۲ تن است، سالیانه ۲۲۰ هزار تن برداشت انگور از باغات این شهرستان صورت می گیرد و از این مقدار ۱۶۵ هزار تن تبدیل به ۳۳ هزار تن سبزه یا کشمش تیزابی می شود.

احمدی با بیان اینکه ۳۳ هزار تن کشمش ملایر به ۲۰ کشور جهان صادر می شود، افزود: ۵۵ هزار تن از انگورهای برداشتی این شهرستان نیز صرف تازه خوری، شیره، باسلق، آبغوره و سایر مشتقات این میوه می شود.

وی همچنین از فعالیت ۶۳ واحد کشمش پاک کنی در ملایر خبر داد.

رییس اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه کشمش ملایر از لحاظ رنگ، میزان قند، اندازه و کیفیت شهرت جهانی داشته و از جایگاه ویژه ای برای صادرات برخوردار است، افزود: مجموع خروجی صادرات ملایر به ۵۰ هزار تن می رسد که از این مقدار، ۳۳ هزار تن در شهرستان تولید می شود و مابقی مربوط به سایر شهرستانهاست که به دلیل فعالیت صادرکنندگان کشمش در ملایر، صادرات از این شهرستان انجام می شود.

وی درباره اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان انگور و کشمش از سوی جهاد کشاورزی گفت: در جهت ارایه محصول به روش بهداشتی، علاوه بر نظارت فنی و علمی و برگزاری کلاسهای توجیهی با در اختیار گذاشتن بارگاه کشمش خشک کنی با تسهیلات یارانه ای برای کشاورزان امکان تولید بهتر را فراهم می کنیم.

احمدی یادآور شد: برای برداشت انگور، سبدهای بهداشتی و نیم بها و برای خشک کردن انگور نیز در سال جاری برای اولین بار اقدام به تحویل کیسه رایگان برای کشاورزان کردیم.

وی اظهارکرد: برای احیای باغات نیز، تسهیلات ارزان قیمتی برای کشاورزان در نظر داریم.

کشمش ملایر نیمی از صادرات استان را به خود اختصاص داده است

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر نیز اعلام کرد: کشمش ملایر ۵۰ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

“سیدعلی هاشمی”، در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سهم عمده تولیدات در ملایر در بخش کشاورزی است و کشمش ملایر بیش از ۵۰ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص می دهد، به طوری که هر ساله تعدادی از صادرکنندگان برتر استان از ملایر هستند.

وی در بیان آمار صادرات کشمش از گمرک ملایر در ۹ماهه سال جاری، گفت: صادرات کشمش ۱۳ هزار و ۵۲۳ تن به ارزش ۲۴ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۳۷۰ دلار بوده است.

هاشمی عنوان کرد: میزان کشمش صادر شده ملایر از گمرک استان، در ۹ ماهه سال جاری، ۱۲ هزار و ۳۶۸ تن به ارزش ۲۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۹۱۲ دلار بوده است.

وی افزود: ۱۸ هزار و ۹۱۸ تن کشمش به ارزش ۳۷ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۷۰۰ دلار دارای گواهی از اداره استاندارد شد که این مقدار از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱۸ درصد و از لحاظ ارزش ۶.۵۵ درصد رشد داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×