اخبار فرش ماشینی

چرا “برند” فرش کرمانشاه دیگر خودنمایی نمی‌کند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه معتقد است، دلیل اینکه “برند” فرش کرمانشاه همچون گذشته خودنمایی نمی‌کند این است که نقشه فرش سایر استان‌ها در کرمانشاه بافته می‌شود.

قدرت‌الله احمدی  با بیان اینکه زمانی برند فرش کرمانشاه بسیار قابل توجه بود، اظهار کرد: در سال‌های ۶۷ تا ۷۶ فرش استان مدیریت واحد داشت و در این ایام سالانه حدود ۱۰۰ هزار مترمربع از فرش تولیدی استان را به خارج از کشور صادر می‌کردیم.

وی معتقد است، این رقم اکنون به حدود ۲۰ هزار مترمربع در سال رسیده است.

‌مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه با اشاره به دلایل تغییر برند فرش کرمانشاه، ورود افراد نامتخصص به صنعت فرش را از مهمترین دلایل دانست.

به گفته این فعال صنعت فرش، افرادی هستند که در کرمانشاه گبه می‎بافند و این در حالیست که گبه اصلا مربوط به استان کرمانشاه نیست و یا در حوزه فروش هم به جای اینکه فرش خود استان را به فروش برسانند، فرش تبریز، کاشان و اصفهان را می‌فروشند.

احمدی یادآوری کرد: مشکل عمده دیگر آن است که نقشه شهرهای دیگر مانند فرش تبریز، کاشان و … به کرمانشاه آورده و بافته می‌شود و این در حالیست که نقشه فرش کرمانشاه نقشه‌ای بسیار قدیمی و اصیل است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه استفاده از نقشه فرش شهرهای دیگر برند فرش کرمانشاه را مخدوش کرده، تاکید کرد: وقتی که فرش استان‌های دیگر را می‌بافیم و صادر می‌کنیم، قطعا به اسم کرمانشاه از گمرک خارج نمی‌شود و به نام همان استانی می‌شود که نقشه را دارد.

‌مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که اخیرا برای ساماندهی فرش استان آغاز شده و علاقه مجموعه مدیریت استان به موضوع فرش، ادامه داد: اقداماتی انجام شده، اما در حد انتظار ما نیست.

احمدی معتقد است، باید اقداماتی برای احیاء برند فرش کرمانشاه و خصوصا فرش کلیایی که برند استان است انجام شود که بتوانیم در آینده نزدیک فرش استان را حداقل به جایگاه قبلی خود بازگردانیم.

وی اشاره‌ای هم به راهکارهای احیاء برند فرش استان داشت و اظهار کرد: باید یک شورای راهبردی برای فرش استان تشکیل شود که با اختیار کامل برای فرش کار کند و درگیر بروکراسی اداری نشود.

‌مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه ساماندهی مواد اولیه را نیز از دیگر اقدامات مهم دانست و تاکید کرد: استفاده از مواد نامرغوب هم از دلایلی است که برند فرش کرمانشاه را خراب کرده و دلیل آن هم ارزانی این مواد است.

به گفته این فعال حوزه فرش، اقداماتی از حدود دو هفته قبل آغاز شده که از استفاده از مواد اولیه نامرغوب جلوگیری شود.

احمدی از پتانسیل‌های پشم استان خصوصا پشم “سنجابی” یاد کرد و ادامه داد: می‌توانیم همین پشم مرغوب را در استان فرآوری کنیم که البته این کار مدتی است به صورت محدود شروع شده است.

وی توجه به طرح‌های اصیل استان که عمدتا در آمیخته با فرهنگ استان است را از دیگر مواردی دانست که باید مد نظر قرار گیرد و تصریح کرد: بافت فرش طرح سایر استان‌ها باید در کرمانشاه ممنوع شود.

‌مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح فرش کرمانشاهی به دلیل آمیختگی که با فرهنگ دارد در بازارهای جهانی بسیار پرطرفدار است، خاطرنشان کرد: باید این طرح‌ها را احیاء کنیم.

احمدی حمایت از قالیبافان را امر مهم دیگری دانست و اظهار کرد: در شهری مانند تبریز ۵۰۰ هزار قالیباف بیمه شده داریم، اما این عدد در استان کرمانشاه ۱۷ هزار نفر بود که متاسفانه طی دو سال اخیر هفت هزار نفر آنها به بهانه اینکه چند نفر غیرفعال هستند از بیمه محروم شدند و این باعث بی انگیزگی بافندگان خواهد شد.

وی گفت: از سوی دیگر یک بافنده برای اینکه سه میلیون تومان وام بگیرد موانع زیادی دارد و باید اعتبارات سهل تری برای پرداخت تسهیلات به بافندگان در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه بر لزوم توجه به فروش داخلی هم تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه نمایشگاه‌هایی که در داخل استان برگزار می‌شود، به محلی برای فروش فرش اصفهان، آذربایجان و … تبدیل شده و چند غرفه محدود برای کرمانشاه است.

احمدی معتقد است، بسیاری از مغازه‌های سطح شهر هم فرش تبریز و کاشان را می‌فروشند، فرشی که بعد از چهار سال پا خوردن و جارو خوردن دیگر مانند سابق نیست.

وی خواستار ایجاد یک فروشگاه مختص فروش فرش کرمانشاه شد که هم مزایای اقتصادی دارد و هم فرهنگ‌سازی بین مردم ایجاد می‌کند که فرش تولیدی استان را بخرند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×