اخبار نساجی

پاسخ ایران به جوسازی‌ها عیله اوپک

 

پاسخ ایران به جوسازی‌ها عیله اوپک

محمدعلی خطیبی در پاسخ به پرسشی درباره شکایت یک وکیل آمریکایی از اوپک به اتهام تروریسم اقتصادی، گفت: طرح ادعا کار ساده‌ای است و هر کسی می‌تواند یک ادعای حقوقی طرح کند اما مهم آن است که بتواند آن را اثبات کرده و با ادله کافی از آن دفاع کند.

وی افزود: چنین ادعاهایی زیاد مطرح می‌شود و به خصوص در آمریکا زیاد از این گونه حرف‌ها زده می‌شود اما تاکنون نتوانسته‌اند مطلبی را اثبات کنند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: اگر فرض کنید روزی نیاز جهانی به نفت میزانی باشد و اوپک کمتر از آن عرضه کند که به ایجاد کمبود در بازار منجر شود، چنین حرف‌هایی را می‌توان مطرح کرد اما اوپک هرگز چنین نکرده و همواره تلاش کرده است در بازار توازن ایجاد کند؛ ایجاد توازن در بازار نیز به هیچ عنوان جرم نیست.

*اوپک یک کارتل اقتصادی نیست

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان اینکه اوپک همواره به اندازه‌ای که بازار نیاز داشته، نفت عرضه کرده است، اضافه کرد: اوپک هیچ‌گاه نخواسته است با کمبود مصنوعی قیمت‌ها را بالا ببرد و این را نیز همه می‌دانند که اوپک هیچ‌گاه در تاریخ فعالیت خود ایجاد کمبود نکرده است.

خطیبی تصریح کرد: از اینگونه ادعاها پیش از این نیز زیاد مطرح شده است و تلاش کرده‌اند اوپک را یک کارتل معرفی کنند در حالیکه این‌گونه نیست و اوپک نه تنها هیچ‌گاه ایجاد کمبود در بازار نکرده بلکه تلاش کرده است به هر میزان که بازار نیاز داشته باشد نفت تأمین کند.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید در دوره‌ای کمبود نفت وجود داشت و اوپک نیز ظرفیت تولید نفت داشت و نفت به بازار عرضه نکرد؛ به علاوه از نقش دیگر تولیدکنندگان نفت نیز درباره تأمین نیاز بازار نمی‌تواند غافل شد.

*تاثیر متضاد دو عامل سیاسی و اقتصادی بر روی قیمت نفت/ نگرانی درباره کاهش قیمت نفت با ادامه رکود در اروپا

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک تاکید کرد: قیمت همواره به دلیل عوامل دیگر بالا رفته است و اوپک همواره تلاش کرده است به میزان مورد نیاز نفت تأمین کند.

وی اضافه کرد: در دوره اخیر نیز به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد و طبعاً کمبود نفت باعث بالا رفتن قیمت نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر مذاکرات ایران و ۱+۵ بر قیمت آینده نفت گفت: پیش‌بینی درباره قیمت وجود ندارد و بازار نیز صرفاً با این عامل جهت پیدا نمی‌کند. عوامل زیادی روی بازار تأثیر می‌گذارند و مجموعه آنها روی قیمت تأثیرگذار هستند.

خطیبی تصریح کرد: در کنار این عامل، عواملی چون اقتصاد و تقاضای جهانی، عرضه جهانی، وضعیت ذخیره‌سازی ها و وضعیت پالایشگرها نیز باید دیده شوند.

وی افزود: عامل روانی، ژئوپلتیک و سیاسی در جای خود به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار است و در کنار دیگر عوامل مجموعاً روی بازار تأثیر می‌گذارند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک توضیح داد: اگر عوامل ژئوپلتیک و سیاسی تشدید شده و نگرانی‌ها زیاد شود تأثیر مشخصی روی بازار می‌گذارد و اگر بر عکس، این عوامل ضعیف شده و مشکلات اقتصادی بیشتر خودنمایی‌ کند و احتمال ورود برخی کشورهای اروپایی به رکود جدی‌تر شود تأثیر متفاوتی روی بازار دارد.

وی گفت: باید دید مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، روانی و ژئوپلتیک چگونه روی بازار تأثیر خواهد گذاشت.
اگر وضعیت عرضه مدیریت نشود و وضعیت اقتصاد جهانی بدتر از این باشد و تقاضا نیز کم شود، نگرانی‌هایی در بازار در باره کاهش قیمت‌ها ایجاد می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×