اخبار نساجی

جزئیات دوئل جدید نفتی ایران و عراق / قدرت‌نمایی در اوپک با جلوافتادگی نفتی از اعراب

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جزئیات دوئل جدید نفتی ایران و عراق / قدرت‌نمایی در اوپک با جلوافتادگی نفتی از اعراب

پس از عقب ماندگی در توسعه میدان آزادگان جنوبی، ایران در توسعه میدان مشترک یادآوران فعلا از عراق جلو افتاده و ایران قصد دارد با افزایش استخراج طلای سیاه از میادین مشترک با اعراب، ظرفیت تولید نفت و قدرت چانه‌زنی خود در اوپک را افزایش دهد.

به گزارش مهر، همزمان با تاخیر پیمانکار چینی شرکت ملی نفت ایران در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، عراق با مشارکت شرکت انگلیسی شل، تولید روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.

از این رو هم اکنون با توجه به استخراج روزانه حدود ۵۰ هزار بشکه نفت در میدان آزادگان جنوبی، ایران به طور متوسط روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار بشکه از طرف عراقی خود عقب مانده است.

با وجود تاخیر و عدم النفع‌های توسعه آزادگان جنوبی اما روند توسط میدان مشترک یادآوران در مرز مشترک با عراق وضعیت امیدوارکننده‌تری دارد به طوری‌که هم اکنون ایران در توسعه این میدان فعلا از طرف عراقی جلو افتاده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در شرایط فعلی با حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌های اکتشافی ظرفیت تولید نفت ایران در میدان یادآوران به ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است که مسئولان شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می‌کنند ظرفیت برداشت طلای سیاه در سالجاری با افزایشی دو برابری به حدود ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های کوتاه مدت وزارت نفت در سالجاری افزایش ظرفیت تولید نفت به حدود چهار میلیون بشکه در روز است پیش بینی می‌شود با توسعه برخی از میادین مشترک با کشورهای عربی همچون یادآوران، آزادگان جنوبی و هنگام امکان دسترسی به بخشی از این هدف کلان محقق شود.

در همین حال دبیرخانه سازمان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی هم در تازه‌ترین گزارش‌های خود از افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی خبر داده اند.

در این بین آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به افزایش حدود ۱۸۰هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر سالجاری میلادی، اعلام کرده است: این افزایش صادرات با خرید نفت بیشتر توسط هند و چین محقق شده است.

آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک یادآوران

به گزارش مهر، هادی نظرپور مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان یادآوران، گفت: از بدو توسعه این میدان تاکنون بیش از هشت میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک یادآوران برداشت شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هدف از فاز اول طرح توسعه میدان یادآوران تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه طلای سیاه است، تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود تا دی ماه سالجاری ظرفیت استخراج نفت از این میدان مشترک به ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وی با یادآوری اینکه در فاز اول طرح توسعه این میدان نفتی، حفاری ۵۵ حلقه چاه در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: از این رو مجموع فعالیت‌های حفاری مرحله اول تا یکماه آینده به پایان می‌رسد.

نظرپور در خصوص پیشرفت ساخت و راه‌اندازی تاسیسات سطح الارضی میدان یادآوران هم توضیح داد: ‌این فعالیت‌ها شامل احداث تاسیسات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، خطوط لوله صادراتی و کارخانه بهره برداری بوده که پیشرفت احداث کارخانه بهره‌برداری به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با اعلام اینکه ‌مطالعات MDP فاز دوم توسعه میدان یادآوران هم آغاز شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این میدان و عراق مشترک، برخی فعالیت‌های مرحله دوم همزمان با توسعه فاز اول پیگیری می‌شود.

به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به ۶ سال از امضای قرارداد فاز اول طرح توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران، ظرفیت تولید نفت از این میدان مشترک با عراق به بیش از ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بهمن ماه سال ۱۳۹۰ تولید نفت از نخستین چاه میدان یادآوران آغاز شد، ضمن آنکه تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۰ حفاری ۹ حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی تکمیل شده بود.

مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در شرکت ملی نفت برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران سه فاز تعریف شده است که در نهایت سقف تولید به ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

حفاری ۵۲ حلقه چاه و تعمیر سه حلقه چاه در فاز اول، پیش بینی حفاری ۱۰۰ حلقه در فاز دوم و ۱۰۵ حلقه در فاز سوم، ساخت تسهیلات سطح الارضی، جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی از عمده فعالیتهای اجرایی این طرح نفتی است.

قرارداد فاز اول توسعه میدان یادآوران به ارزش تقریبی ‌۲ میلیارد دلار ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۸۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین امضا شده بود.

بر اساس این قرارداد، توسعه‌ فاز اول این میدان برای تولید ‌۸۵ هزار بشکه و فاز دوم برای تولید ‌۱۰۰ هزار بشکه (در مجموع ‌۱۸۵هزار بشکه نفت در روز) به شرکت چینی واگذار شده بود.

میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از ۱۷.۳ میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود ۳.۲ میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

میدان نفتی یادآوران در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز در مرز مشترک ایران و عراق قرار گرفته و براساس مطالعات انجام شده امکان تولید نفت سبک و سنگین در آن وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×