اخبار نساجی

تحلیل؛ بورس زیر چتر حقوقی‌ها

 


تعویق هدفمندی یارانه‌ها در کنار انتظار برای نتیجه‌ نهایی در مذاکرات سیاسی و نشست آتی در مسکو عوامل اصلی موثر بر وضعیت بازار در این هفته بودند.

به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران در این هفته تنها دادوستدهای مثبتی را در گروه سیمان تجربه کردند، اما سایر نمادها در جوی راکد و منفی بدون تحول خاصی شاهد معاملات کم‌حجمی بودند که در نهایت بازدهی منفی را برای بازار به همراه داشت.
در این بین تنها حمایت حقوقی‌ها در نوسان‌های منفی مانع از افت بیشتر قیمت‌ها بود، به نحوی که تغییر مالکیت این هفته نیز همچنان به میزان بیش از ۱۸۳ میلیارد ریال از پرتفولیوی‌حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رقم خورد که همانند هفته‌های پیشین نشانگر ادامه خروج حقیقی‌ها از بازار است. «سفارس»، «وبهمن»، «مپنا» و «وساپا» از تک‌سهم‌های مورد توجه حقیقی‌ها در این هفته بودند و در مقابل خریدهای حقوقی‌ها در نمادهای چادرملو، پاسارگاد و بانک ملت قابل توجه بود.

حقوقی‌ها حمایتگر بودند


بازار اولین روز هفته را با حمایت‌های کامل حقوقی‌ها از زیرمجموعه‌ها آغاز کرد.
در معاملات روز شنبه بانک تجارت برای حمایت از «ونیکی» با خرید ۱۲۶ هزار سهم وارد عمل شد. پلی‌اکریل خریدار ۲۵۰ هزار سهم تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی بود و حمایت پارس‌آریان از سهم میدکو با خرید ۶۲۰ هزار سهم ادامه داشت. در این روز تدبیر، «بوعلی» خرید و «وتوصا» توانست ۷۰ هزار سهم دیگر بیمه البرز را به پرتفولیوی خود اضافه کند. اما توسعه ملی عرضه کم‌حجمی را در دو نماد ایران یاسا و سیمان صوفیان صورت داد. در این روز صبا تامین علاوه بر سهام دارویی اقدام به خرید ۱۰۰ هزار نسوز ایران و بانک کارآفرین کرد. در حالی که معاملات سیمانی‌ها در این هفته مورد توجه بود، سیمان داراب نیز در دو نماد سیمان غرب و شاهرود خریدهای پرحجمی را رقم زد. از سوی دیگر ملی انفورماتیک با خرید ۷۰۰ هزار سهمی در «رانفور» حمایتگر این نماد بود. صندوق عشایر وساتا نیز به ترتیب برای حمایت از مسکن تهران و حفاری شمال خریدهای کم‌حجمی را در این نمادها انجام دادند. اما تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد با خرید ۱۰ میلیون پاسارگاد مانع از افت بیشتر در این نماد شد. در ادامه تحولات روز شنبه یک میلیون سهم شاهد را دلیران پارس فروخت و تعاونی مولی‌الموحدین آن را خرید. دلیران پارس در این روز ۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سخت آژند را نیز از بازار جمع کرد؛ به نظر می‌رسد پیشگامان توسعه شهری فروشنده این سهم بوده است.
عرضه ۷/۴ میلیون سهمی صنعت بیمه از دیگر اقدامات پیشگامان توسعه شهری ایرانیان در روز شنبه بود. بانک ملت هم تحت حمایت گرو مالی ملت و صندوق تامین آتیه کارکنان روز پرمعامله‌ای را شاهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خرید و فروش‌های سیمانی


سرمایه‌گذاری توسعه ملی در بازار روز شنبه فروشنده ۴۰۰ هزار سهمی سیمان صوفیان بود. در همین حال سرمایه‌گذاری البرز در آستانه مجمع دارویی رازک خرید ۴۵۰ هزار سهمی را در این نماد رقم زد.

صبا تامین نیز دیگر خریدار گروه دارویی بود که علاوه بر ابوریحان، جابر و شیمی دارویی داروپخش در نماد نسوز ایران هم خریدار فعالی بود. در این روز سرمایه‌گذاری صبا جهاد در نمادهای گاز لوله و باغمیشه خریدهای قابل توجهی داشت و در مقابل سرمایه‌گذاری مسکن عرضه‌کننده یک میلیون سهم مسکن شمال شرق بود.
در ادامه معاملات روز یکشنبه سیمان داراب مانند روز شنبه سیمان غرب و شاهرود خرید و «ونیکی» نیز با حمایت بانک تجارت مواجه شد؛ اما معاملات بانک ملت با عرضه یک میلیونی از سوی صندوق تامین آتیه کارکنان رقم خورد که این بار شرکت توسعه سرمایه معین خردمندان و گروه مالی ملت خریداران این سهم بودند. از سوی دیگر، در جایی که حقیقی‌ها به همراه سرمایه‌گذاری توسعه اقتصاد هزاره سوم فروشندگان پرحجم سخت آژند بودند، دلیران پارس ۵/۳ میلیون از این سهم را از بازار جمع کرد. همچنین ایرانیان پارس دیگر خریدار ۶۰۰ هزار سهمی سخت آژند بود که علاوه بر این نماد خرید ۱۸۵ هزار سهمی را در ایران زمین صورت داد.

خریدهای حقوقی در زیرمجموعه‌ها


در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری تدبیر برای کاهش از فشار فروش در نماد توسعه معادن روی خریدار ۲ میلیون سهمی بود و به همراه تدبیرگران آتیه ایرانیان حمایتگر «کروی» بودند. این در حالی است که خریدهای «وتوصا» در غیاب فروشندگان حقوقی موجب تشکیل صف خرید البرز شده بود. در این روز معادن و فلزات خریدار صبانور و فولاد خراسان بود. این در حالی است که با رونق گروه سیمان شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی و خوارزمی به ترتیب از فروش صوفیان و کارون سود شناسایی کردند. در ادامه نیز توسعه توکا و دانایان پارس خریداران حمل‌ونقل توکا و آذرآب بودند.

این در حالی است که در آستانه برگزاری مجمع سالانه لیزینگ ایران، حمایت سرمایه‌گذاری صنایع ایران با خرید ۶۰ هزار سهمی در این نماد آغاز شده است.
در شرایطی که صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت فروشنده ۵/۱ میلیون سهم این بانک بود، خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق هم ۲۰۰ هزار سهم گروه توسعه ملی را فروخت. در این روز خرید ۱۳۵ هزار سهم قند نیشابور از سوی نور همدانیان این نماد را با صف خرید همراه کرد. هامون سپاهان دیگر حقوقی فعال روز دوشنبه بود که علاوه بر خرید ۲۴۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس در نماد کرمانشاه هم خریدار بود. در شرایطی که توکا فولاد اقدام به عرضه ۶۳۰ هزار سهم توکاریل کرد، تعاون مولی‌الموحدین ۲/۶ میلیون سهم «وبیمه» را از بازار جمع کرد.

به نظر می‌رسد با خرید ۶/۲ میلیون سهمی بانک ملت از سوی گروه مالی ملت در روز یادشده، باز هم انتقال سهم از صندوق تامین آتیه کارکنان این بانک ادامه داشته باشد. همچنین توسعه سرمایه معین خردمندان نیز در میان خریداران روز دوشنبه بانک ملت بود. روز دوشنبه مانند روزهای گذشته خریدهای گروه آرمان در کارت اعتباری کیش ادامه داشت و حقیقی‌ها نیز در نماد سخت آژند فعال بودند.

معاملات کم‌حجم حقوقی‌ها


در بازار روز سه‌شنبه خریدهای بانک تجارت در «ونیکی» به ۲/۱ میلیون افزایش یافت. پلی‌اکریل نیز با خرید ۴۰۰ هزار سهمی در تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی فعال بود. در این روز تدبیر هم در دو نماد پردیس و بانک دی خریدار فعالی بود. از سوی دیگر اما توسعه ملی برای شناسایی سود اقدام به عرضه سهام در کابل شهید قندی و سیمان صوفیان کرد. این در حالی است که صبا تامین در کنار خرید ۱۰۰ هزار سهم حفاری، عرضه‌کننده ۸۲۰ هزار سهم سایپا دیزل بود. صبا جهاد هم در نمادهای کوچک و ارزان فعال است، روز سه‌شنبه خرید ۴۰۰ هزار سهمی در نماد کربن ایران داشت. اما صنعت و معدن در اقدامی جالب توجه روز سه‌شنبه ۷۰۰ هزار سهم «سفارس» را به پرتفولیوی خود افزود. همچنین لیزینگ و صنعت نیز با خرید ۵۰۰ هزار سهمی در آتیه دماوند فعال بود. معاملات بانک پاسارگاد روز سه‌شنبه با خرید ۵/۳ میلیون سهمی شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد دنبال شد.
در این روز یک حقیقی فروشنده ۳/۱ میلیون سهمی ماشین‌سازی نیرو محرکه بود و یک حقیقی دیگر خریدار ۲۰۰ هزار سهمی بانک کارآفرین بود.

با وجود خریدهای هامون سپاهان در پردیس و کرمانشاه نوسانات منفی این دو نماد همچنان ادامه داشت. اما خرید گروه توسعه ملی در بازگشایی شازند به ۶۳۰ هزار سهم رسید. در این بین گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیگر خریدار پتروشیمی کرمانشاه بود. در گروه ساختمانی نیز پیشگامان توسعه شهری ایرانیان فروشنده ۸۹۰ هزار سهم سخت آژند و تعاون اعتبار فروشندگان خریدار آس‌پ بود.

در مجموع این هفته، بازاری ضعیف همراه با افت بود تا جایی که حتی حمایت حقوقی‌ها برای خرید سهام زیرمجموعه نتوانست فضای معاملات را مثبت کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×