اخبار فرش ماشینی

چالش های صادرات فرش به چین بررسی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در نشستی که از سوی مرکز ملی فرش ایران به منظور بررسی تمهیدات ورود به بازار چین برگزار شده بود. با ذکر این شعر که «دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد» نسبت به وضعیت بازار صادرات فرش هشدار داد.
در این نشست مسوولان مرکز ملی فرش ایران خوشبینانه از انصراف و به صرفه نبودن تولید و صادرات فرش برای چینی ها سخن گفتند و سید رضی میری، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف نیز در پاسخ به سخنان دولتی ها اینچنین گفت: «این تحلیل که چین می خواهد بازار فرش دستباف را رها کند، درست نیست».

در این نشست علی ملکی جو، معاون امور بازاریابی مرکز ملی فرش ایران از تقویت صادرات فرش ایران برای ورود به بازار چین خبر داد و به نقل از سفیر ایران در چین عنوان کرد که بر اساس آماری که از تجارت خارجی و داخلی چین گرفته شده، بیش از ۳۰ درصد از کالاهای لوکس دنیا در چین به فروش رسیده که این ظرفیت می تواند تا ۴۵درصد افزایش یابد که این آمار خیره کننده است.
وی با بیان اینکه بافت فرش دستباف برای چینی ها به صرفه نیست و فرش های این کشور نمی تواند رقیب ایران باشد و به تدریج دارند از این رویه خارج می شوند، از شرکت ایران در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۱ خبر داد و با اشاره به تشکیل میز چین در مرکز ملی فرش ایران افزود: اعزام هیاتی متشکل از ۲۵ نفر از خبرگان صنعت فرش دستباف به چین به مدت ۷ روز در آذر ماه سال جاری، برگزاری جلسات متعدد با گروهی از تجار و شرکت های دکوراسیون داخلی و ساختمانی در شانگهای و پکن، برگزاری جلسات با بخش فرش دستباف و ماشینی اتاق بازرگانی چین، شناسایی ظرفیت های بالقوه ایران برای ایجاد سرنخ هایی جهت مذاکره و عقد قرارداد و برگزاری جلسه ای باسفیر ایران در چین از اقدامات مقدماتی بود که برای افزایش صادرات فرش کشورمان به چین صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص رقبای فرش دستباف ایران در بازار چین گفت: هند و پاکستان رقبای عمده ایران هستند و آمارهای بین المللی نشان داده که صادرات این کشورها نیز به چین افزایش یافته است. این مقام مسوول آمار صادرات فرش دستباف به چین را طی هشت ماه سال جاری یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۳۶۲ دلار و آمار صادرات مدت مشابه سال ۸۸ را ۱۱۳ هزار دلار اعلام کرد.
این در حالی بود که سید رضی میری نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف بخشی از افزایش آمار صادرات فرش به چین را به دلیل تحریم های آمریکا عنوان کرد. وی تاکید کرد که در تولید فرش ابریشم، قالیبافان چینی گوی سبقت را نه تنها از ایرانی ها، بلکه از ترک ها نیز ربوده اند. به گفته وی، علت اینکه فرش چینی ارزان تمام می شود، کیفیت پایین آن نیست، بلکه تولید انبوه است.  

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×