اخبار نساجی

تنها ۵۰ درصد تعاونی های فرش فعالند/ فرش خواب سرمایه دارد ولی بانک ها کم لطفی میکنند

 

تنها 50 درصد تعاونی های فرش فعالند/ فرش خواب سرمایه دارد ولی بانک ها کم لطفی میکنند

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور ۹۰ درصد فرشهای ایرانی را صادراتی دانست و افزود: با وجود سه هزار و ۱۴۰ تعاونی فرش دستباف در کشور از این تعداد تنها ۵۰ درصد تعاونی‌ها فعال هستند و مابقی در چند سال گذشته به دلیل کم لطفی بانکها و عدم حمایت مالی به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.

عبدالله بهرامی- در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، اظهار کرد: بانک‌های کشور هنگام پرداخت وام از تعاونی‌ها طرح توجیهی مطالبه می کنند ولی بدون در نظر گرفتن پروسه تولید، بازپرداخت تسهیلات را به قدری کوتاه تعیین می کنند که عملا تعاونی‌ها را با معضل بدهکار به بانک مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها از طرح‌های سودده برای پرداخت تسهیلات استقبال می کنند، افزود: با وجود آنکه تعاونی‌های تولیدی برای بقای بیشتر به بانک‌ها معرفی می شوند تا مورد حمایت مالی قرار گیرند ولی متاسفانه بانکها در پرداخت تسهیلات از طرحهای سودده و دارای بازپرداخت کوتاه مدت استقبال می کنند؛ این در حالی است که فرش دستباف یک کالای سرمایه‌بر و زمانبر است و تولید محصول در آن از مرحله بافت و رنگرزی تا تولید و عرضه و بازاریابی پروسه طولانی مدتی را به دنبال دارد.

به اعتقاد مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور، بانکهای عامل انگیزه سودآوری را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می دهند در صورتی که فرش خواب سرمایه دارد و زمان زیادی می طلبد تا تولید و فروخته شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهرامی در پایان با ابراز خرسندی از حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختصاص تسهیلات مورد نیاز تعاونی‌های تولیدی به ویژه فرش دستباف و معافیت مالیاتی آنها ابراز امیدواری کرد: با حمایت و تامین مالی طرح‌های تعاونی، مشکل تهیه و توزیع مواد اولیه فرش مرتفع شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×