اخبار نساجی

پیکهای موتوری که دلار می فروشند!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پیکهای موتوری که دلار می فروشند!

گروه اقتصادی- کوروش شرفشاهی: دوباره دلار آزاد شد و از قید و بندهای دولتی فاصله گرفت. اما آنچه در این میان خودنمایی می کند فخری است که دلالان بازار آزاد به شبکه دولتی می فروشند.

در حال حاضر قیمت هر دلار آمریکا۱۹۰۰ تومان در کف خیابان معامله می شود و هیچ کس به یاد نمی آورد روزی رئیس بانک مرکزی اعلام کرده هیچ کس حق ندارد دلار آمریکا را بیش از ۱۲۲۶ تومان بخرد یا بفروشد.
اما این حکم نیز مانند بسیاری از احکام دیگر کارساز نبود و بار دیگر دلالان دلار به خیابانها آمده اند و دسته های اسکناس دلار را در برابر چشمان رهگذران تکان می دهند و تکرار می کنند «دلار»، «دلار».

مدتی بود دلالان ارز حضور آشکاری نداشتند. خیابانهای محل معامله دلار و سکه مانند سایر خیابانهای شهر حالت عادی داشت و مردم می توانستند بدون مزاحمت دلالان از پیاده روها عبور کنند، اما این مهم ادامه نداشت، زیرا این آرامش ناشی از اقتصاد دستوری بود.
از سوی دیگر اما در کشور ما ثابت شده دلالی تابع هیچ قانونی نیست و هر آنچه را بخواهد، به نظام اقتصادی کشور دیکته می کند!

بازار داغ در فضای پلیسی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شاید برخی گمان کنند بانک مرکزی در ایام مقابله فیزیکی با دلالان دلار موفق بوده و اگر هم مبادله ای صورت می گرفت، در سایه ترس و در کوچه پسکوچه ها بود، اما اکنون که دیگر از حضور نیروی انتظامی در مراکز معامله دلار خبری نیست و دلالان بدون نگرانی و با آرامش خاطر به خرید و فروش دلار می پردازند فرصتی پیش آمد تا با تنی چند از دلار فروشان گفتگو کنیم و دیدگاه های آنان را درباره اقتصاد دستوری بانک مرکزی جویا شویم.

یکی از این دلالان با تأکید بر اینکه دولت هیچ گاه نمی تواند به مردم بگوید پولهایتان را چگونه خرج کنید و کجا سرمایه گذاری کنید، گفت: فرض کنید به شما اطمینان بدهند قیمت دلار در کمتر از ۲ ماه ۲ برابر می شود و شما هم کمی اهل ریسک باشید، آیا پولهای اضافی خودتان را در جای مطمئنی سرمایه گذاری نمی کنید؟

وی با تأکید بر اینکه کدام مورد را سراغ دارید که قیمت کالایی بالا برود و دولت بتواند آن را پایین بیاورد، گفت: تاکنون بارها شاهد دستورهای مسؤولان مبنی بر کنترل قیمتها بوده ایم، اما قیمت مسکن که روز به روز گرانتر می شود، قیمت مواد غذایی هم دایم بالا میرود، اجناس دیگر هم که در حال گران شدن است، بنا براین کنترل قیمت دلار هم سخت می شود.

این فروشنده دلار با بیان اینکه نمی توان مردم را مجبور کرد تا ریالهایی که در قالب دلار سرمایه گذاری کرده اند، پایین تر از قیمت بازار آزاد بفروشند، گفت: وقتی بابت یک دلار به شما ۱۸۰۰ تومان می دهند آیا حاضر می شوید دلارهایتان را به قیمت ۱۲۲۶ تومان به بانک مرکزی بفروشید؟

وی در پاسخ به اینکه مگر نیروی انتظامی مانع خرید و فروش دلار نمی شد، چگونه از فروش دلار در بازار آزاد آن هم به هر میزان سخن می گویید؟ گفت: این حرفها از شما بعید است! امروز دلار را از ریال هم بهتر می توانید بفروشید بخصوص آنکه فضا پلیسی باشد؟
یکی دیگر از دلار فروشها وارد بحث شد و تأکید کرد: هر گاه دولت مانع معامله ای شده وضعیت کسب و کار آن بهتر شده است!
وی که در گذشته به خرید و فروش کوپن و کالاهای کوپنی مشغول بوده است، ادامه داد: اگر یادتان باشد در گذشته که برخی کالاها کوپنی بود یک عده کوپن فروش به خرید و فروش کالاهای کوپنی و حتی کوپن در کنار خیابانها می پرداختند و در حالی که خرید و فروش کوپن ممنوع بود، کوپن فروشها پول کلانی به جیب می زدند و دولت هم هیچ کاری نمی توانست انجام بدهد. چندی قبل هم که خرید و فروش دلار پلیسی شد، معامله آن پر سودتر شده بود.

یکی دیگر از دلار فروشها با بیان اینکه سرمایه واسطه های خیابانی به اندازه ای نیست که بتوانند دلار در حجم بالا خریداری کنند، گفت: شاید بتوانیم تا دو میلیون تومان دلار بخریم و این مبلغ به معنای یک هزار دلار است.
وی از ارتباط فروشندگان دلار با خریداران عمده خبر داد و گفت: تا امروز کدام مصرف کننده دلار را سراغ دارید که برای تهیه دلار با مشکل رو به رو شده باشد؟

وی خواهان بررسی شمار مسافران به خارج شد و گفت: آیا شمار پروازها به خارج یا تعداد مسافران کاهش داشته است؟ کدام یک از این مسافران دلار مورد نیازشان را از بانک مرکز ی و با نرخ ۱۲۲۶ تومان تهیه کرده اند؟ بنا براین اگر دلارهایشان را از بانک مرکزی نگرفته اند به غیر از اینکه به بازار آزاد آمده و از ما دلار خریده باشند، مورد دیگری را سراغ دارید؟
وی خریداران دلار را به گردشگران، دانشجویان و خانواده آنان، تاجران و افرادی که به طور معمول باید به سفر خارجی بروند تقسیم کرد و گفت: شما از آن مسافرانی که در ایام پلیسی شدن فضای دلار به این کشورها سفر کرده اند بپرسید که چه مقدار دلار خریده اند؟ چه مقدار آنرا از دولت خریده اند؟ به چه قیمتی خریده اند و چگونه خریده اند؟

تحویل دلار در منزل

وی با بیان اینکه در حال حاضر هر کدام از دلار فروشان یکسری خریداران ثابت دارند که با یک تلفن برایشان دلار را به در خانه هایشان می برند یا از طریق پیک موتوری برایشان فرستاده می شود، گفت: تعجب می کنم اگر دولت بگوید که از این روابط خبر ندارد.وی راهکار بانک مرکزی برای کنترل بازار دلار را نامناسب اعلام کرد و گفت: اینکه پس از گذشت چند ماه بانک مرکزی از حرف خود عقب بنشیند و تسلیم بازار آزاد بشود ثابت می کند که مسؤولان تاکنون نتوانسته اند در کنترل بازار موفق شوند.
یکی دیگر از دلالان دلار با نشان دادن تابلوی برخی از صرافی ها اضافه کرد: تا دیروز هیچ کس جرأت نداشت روی یک کاغذ کوچک بنویسد قیمت دلار ۱۸۰۰ تومان است، اما امروزه شاهد این هستیم که به این درشتی می نویسند قیمت دلار ۱۹۰۰ تومان و این نشان می دهد فصل نگرانی صرافها از بابت تهدیدهای بانک مرکزی پایان یافته است.

وی با اعلام اینکه امروزه مردم برای خودشان یک پا اقتصاددان شده اند، افزود: قبل از آنکه جمله ای از دهان دولتمردان بیرون بیاید مردم آن را تحلیل می کنند و اگر لازم بدانند یک کالا را می خرند، بدون آنکه به اظهارات بعدی آنان توجه داشته باشند.وی با یادآوری جمله رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه سود سکه و ارز به جیب دلالها می رود، گفت: ما چه کاره هستیم؟ مگر دلالها چقدر سرمایه دارند که بخواهند اقتصاد ایران را بالا و پایین کنند؟

این فروشنده دلار که در گذشته تولیدی پیراهن مردانه داشته و در نتیجه واردات بی رویه از چین ورشکست شده است، گفت: شما فکر می کنید ما دلالهای دلار باغ بالا و پایین داریم و از سر ناچاری کف خیابان زیر برف و باران یا آفتاب گرم تابستان می ایستیم؟ ما از سر ناچاری و فقط برای تامین هزینه زندگی دلار می خریم و می فروشیم.
اما براستی مسبب گرانی دلار کیست؟ آیا وزیر اقتصاد است که تأکید می کند هیچ کس با دلار آزاد کالایی وارد کشور نکرده است! آیا رئیس بانک مرکزی دلار تک نرخی را محقق نکرده است؟ یا مسبب شخص دیگری است؟ البته اگر این ادعاها درست باشد در وهله نخست بیانگر آن است که دلالی در کشور تعریف معنا داری دارد و به عبارت بهتر شاید بتوان گفت این دلالها هستند که نظام اقتصادی کشور ما را مدیریت می کنند!؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×