اخبار فرش ماشینی

ساخت سومین مستند قالی آذربایجان با محوریت حمایت از تولید کنندگان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ایران و رئیس صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی تفاهم نامه سومین مستند ۱۰قسمتی قالی آذربایجان را امضا کردند.

ساخت سومین مستند قالی آذربایجان ظهر امروز پنجشنبه با هدف حمایت بیشتر از تولید کنندگان فرش دستباف و حذف دلالی از هنر صنعت فرش در تبریز کلید خورد.

این درحالیست که دو طرف با تاکید برانعکاس وضعیت موجود هنر، صنعت فرش ایران در این مستند و پخش آن از شبکه های ملی و بین المللی و همچنین حفظ موقعیت فرش تبریز به عنوان پایتخت فرش جهان آغاز این پروژه را منوط بر همکاری همه جانبه مدیریت کلان کشوری دانستند.

مستند قالی آذربایجان قبلا در ۱۵ قسمت تولید و پخش شده و در این ۱۰ قسمت جدید به موضوعاتی مانند قالی چهار فصل تبریز ،گنجینه های قالی شاه طهماسبی تبریز،نقش قالی در دوران مشروطه تبریز ،گنجینه قالی های تاریخی تبریز،بزرگان قالی آذربایجان در خراسان،نقش قالی تبری در جمهوری آذربایجان،گنجینه قالی های ابریشمی هریس،استادان بزرگ تولید قالی تبریز،استادان طراح قالی تبریز و صنعت قالی شویی پرداخت می شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ایران در این جلسه با تاکید بر اینکه اهمیت تولید فرش اصلی ترین و مهمترین مساله و کمبود در کشور بحث اشتغال است و فرش می تواند فرصت های شغلی بسیاری ایجاد کند، گفت: زیرا برای هر شش متر فرش، برای ۹ نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

اسماعیل چمنی همچنین با اشاره به اهمیت ساخت این مستند اظهار داشت: باید واقعیت های صنعت فرش ایران در این مستند بروز کند و بحث اشتغال کشور می تواند با توسعه صنعت و هنر فرشبافی حل شود و نیاز است از بافنگان فرش حمایت های بیشتری صورت گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اعلام کرد: تبریز پایتخت فرش جهان است و اتحادیه فرش هم در کار ساخت این مستند مشارکت می کندو ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی نیز با تشکیل کمیته هنر و صنعت فرش نقش حمایتی خود را ایفا کند.

چمنی تصریح کرد: هشت میلیون نفر در کشور از صنعت فرش ارتزاق می کنند و لازم است توجه بیشتری به این بخش شود و اتحادیه فرش آماده هر گونه همکاری با سازمان صدا و سیما است.

علی نواداد افزود: سازمان صدا و سیما در گذشته هم قدم های ارزشمندی برای معرفی این صنعت برداشته است و پخش برنامه “ایلمک سسی” از رادیو تبریز نمونه ای از این اقدامات است.

وی افزود: خوشبختانه قدم مکمل این اقدامات از امروز برداشته می شود و مستند قالی آذربایجان با تلاش هنرمندان و محققان امر در سازمان صدا و سیمای آذربایجان شرقی تولید می شود.

وی تاکید کرد: با کمال شهامت اعلام می کنیم که صدا و سیما تا هر جایی که اتحادیه فرش قدم پیش گذارد برای تحقق این امر حرکت خواهد کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×